دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشست علمی - تربیتی هویت صنفی طلبه و معنای طلبگی

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه نظام حوزه‌های علمیه رسالت محور است، گفت: اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ اَلاَنبیاءِ رسالتی که طلاب در پیش دارند رسالت انبیاء است و روحانیون مربی و معلمان جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه در نشست علمی - تربیتی هویت صنفی طلبه و معنای طلبگی در مدرسه علمیه علوی قم با تاکید بر وظیفه روحانیت، گفت: خداوند ۱۲۴ هزار پیامبر را برای انجام کار مهم ارسال کرده است یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ. وظیفه اول تزکیه است؛ در مرحله‌ی بعد تعلیم کتاب و الحکمه، تعلیم روش ساختن زندگی ابدی. اکنون که پیامبران نیستند؛ اینکار به دوش علما است. امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(حفظه‌الله)، شهید مطهری و... از علمای زمان ما هستند که این امر را به خوبی اجرا کرده و می‌کنند.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه زندگی انبیاء را پر از سختی و دشمنی دانست و اظهار کرد: صرف قصد ورود به حوزه شروع دشمنی شیطان است. هیچ چیز مثل یک عالم شیطان را اذیت نمی‌کند و هیچ چیز مثل مرگ یک عالم شیطان را خوشحال نمی‌کند. هر شخصی که قصد می‌کند افراد را از طلبه شدن منصرف کند، چه بداند و چه نداند، کارش کار ابلیس گونه است.

وی با بیان اینکه نظام حوزه‌های علمیه رسالت محور است، گفت: اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ اَلاَنبیاءِ رسالتی که طلاب در پیش دارند رسالت انبیاء است و روحانیون مربی و معلمان جامعه هستند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر ضرورت شناخت هویت طلبگی، افزود: اگر هویت طلبگی را نشناسیم به طلبگی مانند یک تخصص در کنار دیگر تخصص‌ها نگاه می‌کنیم؛ طلاب برای دوری از این آفت باید طلبگی را خوب بشناسند، به طلبگی خود عشق بورزند و به طلبگی خوب عمل کنند.

استاد دانشکده اخلاق و معنویت خاطرنشان کرد: اینکه الآن اسلام به دست ما رسیده و ما مسلمانیم حاصل مجاهدت‌ علما است. فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَکَانُوا علمای ربانی این ویژگی‌ها را داشتند؛ از درون و بیرون سست نشدند و زیر بار حرف دشمنان و استکبار نرفتند. اگر می‌خواهیم اسلام بماند و پرچم لا اله الا الله در سراسر جهان به اهتزاز در آید باید رادمردانی مثل علمای گذشته پا در این عرصه بگذارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha