یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / امام جمعه قزوین با بیان اینکه خطبه شعبانیه فرصتی عجیب و پیش‌درآمد ماه مبارک رمضان است، گفت: این خطبه از نظر محتوا بسیار سنگین و تأثیرگذار است، در جمعه باقی‌مانده ماه شعبان تا جایی که می‌توانیم سفارشات رسول گرامی اسلام در این خطبه برای مردم بیان کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در گردهمایی ائمه جمعه استان قزوین، اظهار داشت: الحمدلله امتحان بزرگ انتخابات و امتحان حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن را با نمره قبولی پشت‌سر گذاشتیم، رهبر حکیم انقلاب مردم را بابت این حضور تحسین کردند، از این جهت نیز خدا را شاکریم.

وی ادامه داد: این بار سنگین بیشتر بر عهده ائمه جمعه بود، شما از نظر سلامت انتخابات، امنیت انتخابات، مشارکت حداکثری و رقابت نقش‌آفرینی کردید، ان‌شاءالله مأجور باشید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: درگذشت مرحوم آیت‌الله امامی کاشانی را تسلیت عرض می‌کنیم، این عالم بزرگوار از پیش از انقلاب به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین خطبای این مملکت همیشه مدافع ایمان و دین و زمینه‌ساز انقلاب اسلامی بوده‌اند، ان‌شاءالله خداوند روح ایشان را با انبیاء و ائمه (ع) محشور کند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان بسیار حائز اهمیت است، ما اگر بخواهیم در ۲۲ بهمن درخشندگی داشته باشیم، اگر بخواهیم در انتخابات حضور حداکثری داشته باشیم، اگر بخواهیم هر کارمان به سامان برسد، همه این‌ها به شب قدر مربوط می‌شود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اگر بخواهیم کارهایمان برکت داشته باشد باید به فرمایش رسول گرامی اسلام در خطبه شعبانیه پناه ببریم که فرمودند، ای مردم، از ماه خدا استقبال کنید که رحمت، برکت و مغفرت در آن است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۳ سوره دخان فرمود ما قرآن را در شبی مبارک نازل کردیم، معلوم می‌شود این شب مبارک است که ماه رمضان را مبارک کرده، همچنین خدای متعال در آیه ۱ سوره قدر می‌فرماید ما قرآن را در شب قدر نازل کردیم، در آیه ۳ سوره قدر نیز می‌فرماید شب قدر از هزار ماه ارجمندتر است

وی یادآور شد: اگر ما این سرمایه عظیم معنوی را پایگاه اصلی و دغدغه‌مان قرار بدهیم، همه کارهای ما برکت پیدا می‌کند، قرآن است که شب قدر را بابرکت کرده، خداوند درباره قرآن در آیه ۱ سوره فرقان می‌فرماید این قرآن از مرکز برکات خدای متعال نازل شده، بنابراین همه برکات به قرآن منتهی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: ماه رمضان ماه قرآن است، در احادیث به نقل از امام باقر(ع) آمده، ماه مبارک رمضان بهار قرآن است، امیرالمؤمنین (ع) در خطبه ۱۷۶ نهج‌البلاغه فرموده‌اند قرآن بهار دل‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: اگر با این دیدگاه به این معنا نگاه کنیم یعنی هر آیه‌ای از آیات قرآن مثل یک نهال هستند، فصل کشت و کار این نهال در دل‌های مردم ماه مبارک رمضان است، بنابراین ما باید همت جدی‌تری داشته باشیم و به ماه رمضان به عنوان ماهی نگاه کنیم که در آن برای مساجد، قرآن و نمازهای جمعه یارگیری کنیم.

وی بیان کرد: در ماه مبارک رمضان مساجد و نمازهای جمعه شلوغ‌تر می‌شود، ما باید کاری کنیم این حضور در همه سال اتفاق بیفتد، امسال نسبت به سال گذشته آمار اعتکاف در قزوین افزایش چشمگیری داشته است، بنابراین ما باید همت بیشتری برای حضور مردم در نمازهای جمعه به خرج دهیم و در این زمینه کوتاهی نکنیم، ما باید این زمینه‌ها را فرصت بدانیم برای اینکه از مردم جهت حضور در نمازهای جمعه دعوت کنیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خطبه شعبانیه فرصتی عجیب و پیش‌درآمد ماه مبارک رمضان است، نقل است که پیامبر(ص) این خطبه را در روزهای آخر ماه شعبان قرائت کردند، در یک نقل هم آمده حضرت در آخرین جمعه ماه شعبان و در نقلی دیگر آمده ۳ روز مانده به پایان ماه شعبان این خطبه را فرموده‌اند، جمع بین اقوال که راجع به زمان صدور این خطبه آمده این است که بگوییم حضرت در آخرین جمعه ماه شریف شعبان و در خطبه‌های نماز جمعه این مسائل را بیان فرموده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: این خطبه از نظر محتوا بسیار سنگین و تأثیرگذار است، در جمعه باقی‌مانده ماه شعبان تا جایی که می‌توانیم سفارشات رسول گرامی اسلام در این خطبه برای مردم بیان کنیم.

وی تصریح کرد: از حالا باید به فکر برنامه‌ریزی برای اقامه نماز عیدفطر باشیم، نباید در دقیقه نود برای این نماز برنامه‌ریزی کنیم، نماز عید فطر جایزه خدا برای همه عبادت‌های ماست که در پایان ماه مبارک رمضان به ما عنایت می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: شکوه نماز عید فطر شکوه جهانی است، مثل راهپیمایی روز قدس و ۲۲ بهمن که شکوه جهانی دارند، همت کنیم نماز عید فطر را تجمیعی برگزار کنیم، رهبر حکیم انقلاب فتوا داده‌اند که خوب است نماز عید فطر به‌صورت یکجا برگزار شود، پراکنده‌خوانی نماز عید فطر اصلاً با فلسفه و حکمت این نماز سازگاری ندارد، شعائر الهی را تعظیم بداریم و کاری کنیم عظمت حضور بندگان خدا در نماز عید فطر دیده شود.

حجت‌الاسلام‌ مصطفی مجیدی مدیرکل اوقاف استان قزوین نیز در این جلسه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام شده توسط اوقاف و امور خیریه استان ارائه کرد.

گفتنی است در پایان این گردهمایی از مسئولان ستادهای نماز جمعه برتر مناطق استان تقدیر شد.

خطبه شعبانیه پیش‌درآمد ماه مبارک رمضان است

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha