دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم فارغ التحفیضان مدرسه علمیه تخصصی شهید طباطبایی نژاد اصفهان

حوزه / آیت الله طباطبایی‌نژاد گفت: در روایت است عالمی که به علم خود عمل نکند، مانند جاهلی است که نمی خواهد از جهل خود بیرون بیاید و این توفیق خدایی بوده است که توانسته اید حافظ قرآن باشید.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در مراسم فارغ التحفیظان مدرسه علمیه شهید طباطبایی نژاد زینبیه اصفهان با اشاره به اهمیت حفظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در کنار حفظ قرآن کریم، اظهار داشت: ما سه کتاب داریم که رکن دین و رکن علم و دانستنی‌ها هستند و بدانید حفظ، تازه ابتدای کار است و این گونه نیست که بگوییم فارغ التحفیظ شده‌ایم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، با بیان سبک قرآن در پرداختن به قصص انبیاء و بیان احوالات آنها، گفت: این سبک قرآن است که ناگهان در بین احکام، قصه می‌گوید و این سبب شیرینی قرآن بوده و عمل به آن است که هم در دنیا و هم در آخرت ارزش دارد.

وی تصریح کرد: در روایت است عالمی که به علم خود عمل نکند، مانند جاهلی است که نمی‌خواهد از جهل خود بیرون بیاید و این توفیق خدایی بوده که توانسته‌اید حافظ قرآن باشید.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: امام جواد(ع) می‌فرماید مومن به سه خصلت احتیاج دارد، " توفیق من اللّٰه و واعظ من نفسه، و قبول ممن ینصحه " و خود انسان باید بداند که شکر نعمت حفظ قرآن و طلبگی را به جا آورد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به روایتی از امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه، یادآور شد: حضرت می‌فرماید " تَعَلَّموا القرآنَ فإنَّهُ أحسَنُ الحَدیثِ و تَفَقَّهوا فیهِ فإنّهُ رَبیعُ القُلوبِ و استَشفوا بنُورِهِ فإنّهُ شِفاءُ الصُّدورِ " قرآن را یاد بگیرد که بهترین کلام است و اگر قرآن را فهمیدید، قلب انسان همیشه بهار است و از نور قرآن سینه خود را شفا دهید.

آیت الله طباطبایی‌نژاد یکی از اموری که باید طلاب نسبت به آن اهتمام داشته باشند را نحوه قرائت قرآن عنوان کرد و یادآور شد: خود قرآن می‌فرماید درس طلبگی بخوانید و تفقه در دین کنید، "فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ" و البته تفقه در دین مقدمه است و باید تبلیغ کرد و اصل کار هم تبلیغ است.

وی خاطرنشان کرد: کار مهم، تبلیغ است و هیچ کتابی بالاتر از قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه نیست و هیچ کاری نیز بهتر از این که هادی مردم باشید وجود ندارد.

عضو خبرگان رهبری با توصیه به طلاب حافظ قرآن در رعایت آداب ظاهری و باطنی حفظ، اظهار کرد: هر حافظ قرآن روزانه باید حداقل یک جز قرآن بخواند چرا که در غیر این صورت فراموش می‌شود.

وی اضافه کرد: حدیث از پیامبر(ص) است که می‌فرماید " إن أحق الناس بالتخشع فی السر والعلانیة لحامل القرآن، " در بین مردم کسی که به خشوع از همه سزواتر است حامل قرآن است.

وی تصریح کرد: در سوره مزمل خداوند در سه مورد فرموده باید قرآن بخوانید " فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ " و این را امر فرموده و اگر وجوب را از این آیه متوجه نشویم، اما تاکید آن را می‌فهمیم که در یک سوره سه مرتبه دستور به خواندن قرآن داده شده است.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان، با تأکید بر لزوم انس همه مردم با قرآن کریم، خاطرنشان کرد: همه مردم باید با قرآن مأنوس باشند و برای این کار باید آیه‌هایی را بنویسیم و در ماه رمضان مردم این آیات را حفظ کنند.

آیت الله طباطبایی نژاد با بیان برخی از آیات دشمن شناسی و انفاق، عنوان کرد: می‌توانید آیات درباره نماز، زکات، روزه، جهاد و اخلاقیات را انتخاب کنید و آیات را بر اساس موضوع جدا و حفظ نمایید.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha