چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام عالی

حوزه/ کارشناس دینی دلیل واقعی و جدی بودن نیاز انسان به آرامش را ایفای درست نقش و وظایف در زندگی دانست و گفت: بزرگ ترین نقاش در این عالم خداوند متعال است و خداوند عالم این نقش های زیبا را تصویر می کند زیرا منبع آرامش است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین مسعود عالی در دومین روز از برنامه یک روز بهاری که در جوار آستان مقدس حضرت زینب اخت الرضا(ع) در اصفهان برگزار شد با اشاره به یکی از نیازهای ضروری و واقعی انسان اظهار داشت: یکی از نیازهای واقعی و اصیل انسان، نیاز به آرامش، طمأنینه و راضی بودن از زندگی است.
وی افزود: اولین خطابی که خداوند متعال به حضرت آدم و حوا کرد درباره سکونت و آرامش بود، " یا آدَمُ اسْکُنْ أَنْتَ وَ زَوْجُکَ الْجَنَّةَ " و از این جهت به مسکن، مسکن گفته می شود، زیرا محل سکونت و آرامش است و این نشان می دهد که این نیاز بسیار جدی است.
این کارشناس دینی دلیل واقعی و جدی بودن نیاز انسان به آرامش را ایفای درست نقش و وظایف در زندگی دانست و گفت: بزرگ ترین نقاش در این عالم خداوند متعال است و خداوند عالم این نقش های زیبا را تصویر می کند زیرا منبع آرامش است، لذا اگر پدری بخواهد نقش پدری خود را ایفا کند باید آرامش داشته باشد و یا اگر یک مادر دچار تشویش خاطر باشد نمی تواند به خوبی نقش خود را ایفا کند.
وی اضافه کرد: آرامش در ابتدا درون انسان قرار دارد و بیرون نیست و درست است که بیرون اثرگذار است و فردی که وضع بیرونی آن خوب باشد این در آرامش فرد تاثیرگذار است، اما این مسئله اصل نیست و این گونه نیست که بیرون هر فردی که خوب است درون آن نیز خوب باشد.
این خطیب عنوان کرد: بسیاری هستند که بیرون آنها آرام است و مشکلی بیرونی ندارند، اما درون آنها تاریک بوده و مضطرب و ناآرام هستند و از آن طرف افرادی هستند که در دل سختی ها قرار دارند اما آرام هستند.
وی خاطر نشان کرد: کشور سوئد از مرفه ترین کشورهای دنیا است اما درصد خودکشی در آن بالا است، در عین حال یک فیلسوف یونانی جمله زیبایی دارد و می گوید "نگاه انسان به حوادث مهم تر از خود حادثه ها است"، لذا حادثه ها در بیرون اتفاق می افتد، اما نگاه ما این حادثه را بزرگ یا کوچک می کند.
وی افزود: بزرگ ترین حادثه در کربلا و روز عاشورا برای سیدالشهدا(ع) به وجود آمد اما در عین حال آن فردی که در گودال قتلگاه افتاد آن قدر انسان بزرگی است که در مقابل بلا و این مصیبت نمی شکند و آرام است، لذا خطاب" یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً " برای حضرت در گودال قتلگاه بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین عالی با تاکید بر اختلاف انسان ها در نوع نگاه آنها تصریح کرد: زمانی که نگاه به خدا است انسان امیدوار، سرزنده و بانشاط و مقاوم است و در مقابل این نگاه یک نگاه دیگر نیز انسان را ترسو، ضعیف، شکننده و پژمرده می کند، لذا اختلاف انسان ها در اختلاف نگاه آنها به عالم است.
این کارشناس دینی با اشاره به فراز آخر دعای ابوحمزه ثمالی گفت: امام سجاد(ع) در این فراز به خدا می فرماید " اللَهُمَّ إنِّی أَسْأَلُکَ إیمَانًا تُبَاشِرُ بِهِ قَلْبِی وَ یَقِینًا حَتَّی أَعْلَمَ أَنَّهُ لَنْ یُصِیبَنِی إلَّا مَا کَتَبْتَ لِی وَ رَضِّنِی مِنَ الْعَیْشِ بِمَا قَسَمْتَ لِی یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ"خداوند همه جا وجود دارد اما گاهی ما غایب هستیم و خدا را نمی بینیم و به هر مقدار که انسان رو به خدا باشد و خدا در زندگی انسان حاضر باشد انسان می تواند حضور خدا را حس کند.
وی اضافه کرد: کوچک تر از ذره در این عالم بدون اجازه خداوند جابه جا نمی شود و تمام عالم زیر نظر پروردگار است و همه روی حساب است و در این عالم امر اتفاقی وجود ندارد، لذا حضرت در این فراز از دعا می فرماید "خدایا من را از زندگی راضی کن" و اهل بیت(ع) در زندگی این گونه بودند و این درس را به ما دادند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha