چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری گفت: می‌توان همه ظرفیت‌های استان به ویژه در حوزه تجاری، کشاورزی و حوزه انرژی را به مسئولان ارشد ازبکستان معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان عصر امروز در دیدار سفیر ازبکستان با اشاره به پیشینه استعمارستیزی استان بوشهر، اظهار داشت: بوشهر دارای پیشینه ۵۰۰ ساله در عرصه مقاومت است و این مساله یکی از نکات برجسته این استان می‌باشد.

امام جمعه بوشهر با بیان اینکه در عرصه تجاری، بوشهر استانی فوق العاده مهم است، ابراز کرد: این مساله به طوری است که در گذشته اقتصاد دریایی ایران به طور متنوع از بوشهر بوده و تمدن سیراف در این استان یک تمدن کهن است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه تجارت استان بوشهر فوق العاده بین المللی است، اظهار کرد: این استان، سومین اقتصاد در تولید ناخالص ملی و اولین استان در تولید سرانه کشور است، به نحوی که در حوزه انرژی نیز پایتخت انرژی ایران محسوب می‌شود که هم انرژی هیدروکربنی و هم انرژی هسته‌ای دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با اشاره به دیگر ظرفیت‌های استان یادآور شد: بوشهر هم منطقه اقتصادی و هم منطقه علم و فناوری است و به زودی به شاخص‌های بالای محصولات دانش بنیان در تولید علم فناورانه دست پیدا خواهد کرد.

امام جمعه بوشهر، حوزه کشاورزی را دیگر ظرفیت استان دانست و خاطرنشان کرد: بوشهر در رابطه با اقتصاد کشاورزی با شاخص تولید خرما و گیاهان شورپسند و نیز محصولات خارج از فصل، استان فوق العاده‌ای است و بزودی با ایجاد شهرک خرما و توسعه ترانزیست کالا ظرفیت بزرگ دیگری ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه همه بسترها و زمینه‌ها برای سرمایه گذاری در استان فراهم است، گفت: می‌توان همه ظرفیت‌های استان به ویژه در حوزه تجاری، کشاورزی و حوزه انرژی را به مسئولان ارشد ازبکستان معرفی کرد.

امام جمعه بوشهر، با اشاره به کیفیت بالای خرمای استان، ابراز کرد: این استان با تولید ۹۴ گونه خرمای با کیفیت و سطح قیمت فوق العاده ارزان، ظرفیت بزرگی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری ابراز کرد: در عرصه انرژی نیز می‌توان پالایشگاه‌های کوچک به صورت مستقل یا اشتراکی با ایران ایجاد شود، ایران نیز در ازبکستان می‌تواند سرمایه گذاری خوبی مثل کشت فرامرزی و یا همکاری خوبی در زمینه فنی و مهندسی یا داروسازی داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر، با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و ازبکستان، خاطرنشان کرد: ایران از همان ابتدای استقلال ازبکستان یعنی ۲۵ روز بعد استقلال، این کشور را به رسمیت شناخت و سطح روابط این دو کشور به ویژه در این دولت به سطح بالایی رسیده است، با این روابط می‌توان حجم مبادلات اقتصادی بین این دو کشور را به هزار میلیارد دلار توسعه داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به اشتراکات مذهبی بین دو کشور ایران و ازبکستان، یادآور شد: با توجه به ارتباطات مذهبی می‌توان ارتباطاتی خوبی را ایجاد کرد و عالمان دین از تاشکند در ایران حضور داشته باشند و بلعکس، علاوه بر این آماده تبادلات فرهنگی و حوزوی از جمله اعزام مبلغ به کشور ازبکستان هستیم.

وی با بیان اینکه در سطح بین الملل، ایران از منافع ازبکستان دفاع کرده است، اظهار کرد: آینده جهان در شرایط نظم نوین جهان دیگر به دست سران کشورهای اروپایی و آمریکا نیست، بلکه به دست کسانی است که به دنبال صلح و عدالت هستند، به همین جهت کشورهایی که دارای شاکله اسلامی هستند می‌توانند با یک همکاری مناسب در مهندسی نظم نوین جهان سهم به‌سزایی داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، با بیان اینکه سندهای خوبی بین دو کشور نوشته شده، یادآور شد: مهم است این سندها اجرایی و منافع ازبکستان و ایران ملاحظه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha