سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

پاسخ امام رضا (ع) به تمامی پرسش‌ها از همه فرق و ادیان، مرجعیت علمی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را به اثبات رساند.

رییس پژوهشگاه، علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌و‌گو با مرکز خبر‌ حوزه، هدف ائمه اطهار (ع) را حفظ اسلام دانست و بیان داشت: هیچ وظیفه‌ای برای امامان معصوم(علیهم‌السلام) مهم‌تر از این نبود که اسلام را حفظ کرده و شرایط را برای نشر آموزه‌های اسلام در جهان ایجاد نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی خاطرنشان ساخت: دستگاه خلافت، در عصر امام رضا (ع)، تلاش می‌کرد علوم دینی را در کنترل خود درآورد و از همین رو،‌ مناظرات رسمی و علمی را با حضور علمای بزرگ برگزار می‌نمود.

وی تصریح کرد:در این مناظرات،‌ از علمای برتر و رهبران ادیان دیگر از کشورهای مختلف جهان حضور داشتند. از همین رو حضور‌ امام رضا(ع) در مناظرات بین ادیان بسیار موثر بود و توانستند پیروز میدان‌ مناظرات علمی باشند.

وی حضور امام رضا(ع) در مناظرات را جهت دادن به علوم اسلامی معرفی و ابراز نمود: اگر امام رضا(ع) در این مناظرات حضور پیدا نمی‌کردند،‌ علوم اسلامی،‌ جهت خاصی پیدا می‌کرد و از مسیر اصیل و واقعی خود خارج می‌گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را عالم آل محمد(ص) دانست و خاطر نشان نمود: این که می‌بینیم، امام رضا(ع) به عالم آل محمد(ص)معروف شده‌اند،‌ به لحاظ شرایط اجتماعی آن روزگار است و اگر امامان دیگر هم در چنین شرایطی قرار داشتند، به عالم آل محمد(ص)  معروف می‌شدند.

وی در توضیح بیش‌تر این سخن افزود: در زمان امامت حضرت علی‌ابن‌ موسی‌الرضا(ع)،‌ علم، اصالت پیدا کرده بود و توجه به علوم، رویکرد قالب و مطرح در جامعه بود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأکید  و یادآور شد: پرسش‌های مختلفی از سوی علما و رهبران دینی مطرح می‌شد و امام رضا(ع) در میدان‌های علمی حضور پیدا می‌کردند و به تمامی آنها پاسخ می‌گفتند.

وی خاطرنشان ساخت: با حضور حضرت ثامن‌الحجج(ع)، مردم فهمیدند که جامعیت علمی در دست خاندان رسول‌الله و اهل‌بیت‌(ع) است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه افزود: حدیث سلسلة‌الذهب که از سوی امام رضا(ع) عنوان شد، در میان جمع گسترده‌ای از علما و محدثان صورت پذیرفت،

وی بیان حدیث سلسلة‌الذهب از سوی امام رضا(ع) و استنادی که ایشان به این حدیث کردند را دلیل ماندگاری این حدیث دانست و ابراز نمود: با توجه به این که محدثان برجسته‌ای در آن مجلس حضور داشتند و آنها این سخن را از فرزند رسول خدا(ص) با اسنادی که ایشان فرموده بودند،‌ شنیدند،‌ این حدیث را ثبت و ضبط نمودند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، شرایط سیاسی امام رضا(ع) را نسبت به دیگر امامان معصوم(ع) مناسب خواند و گفت: شرایط سیاسی آن روزگار، به گونه‌ای بود که امام رضا(ع) برخلاف دیگر امامان معصوم(ع) که در زندان، محاصره و یا شرایط نامناسب بودند، به صورت رسمی در میان مردم، حضور یافته و سخن می‌گفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی افزود: محتوای حدیث سلسله الذهب به این دلیل که ناظر بر توحید است و رابطه امامت و توحید را بیان می‌کند، بسیار بالا است.

وی ادامه داد: حضور امام معصوم(ع) در جمع مردم و بیان حدیثی با چنین سند محکمی، دلیلی شد تا تمامی محدثان آن را پذیرفته‌ و شاهد انعکاس این حدیث در مجامع اهل ‌سنت نیز باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان  تأکید نمود: این حدیث برای زدودن غبار از معارف اهل‌بیت(عل) بود و مهمترین و اساسی‌ترین نقش را در مطرح نمودن امامت به عنوان اندیشه اصلی جامعه ایفا نمود.

 

 

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha