سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

آیت‌الله تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که جهت شرکت در نشست تقریب مذاهب اسلامی در کلمبو به‌سر می‌برد،‌با «دی ام جایارانته» نخست وزیر سریلانکا دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش حوزه نیوز به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی،‌آیت الله تسخیری دبیرکل مجمع با ابراز خوشحالی از ایجاد امنیت و پایان درگیری‌های داخلی، در سریلانکا از روابط خوب این کشور با جمهوری اسلامی ایران تشکر و قدردانی نمود و گفت: امیدواریم در سایه تدابیر حکیمانه دولت این کشور، روابط بهتری بین ادیان و مذاهب اسلامی به‌ویژه برخورد با مسلمانان در این کشور ایجاد گردد.

وی در ادامه از نخست‌وزیر سریلانکا خواست که با حکمت و درایت مشکل مسجد مسلمانان در منطقه دامبولاا که مورد حمله تعدادی از متعصبین بودایی قرار گرفته است حل نماید.

«دی ام جایارانته» نخست‌وزیر سریلانکا با ابراز خوشحالی از این دیدار، از ایران به عنوان یک کشور قوی که در سایه تمدن بزرگ و تاریخی و اسلام توانسته است به پیشرفت‌های بزرگی دست یابد، یاد کرد.

وی افزود: ‌جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها کشوری است که بدون ترس از استکبار جهانی به راه خود ادامه می‌دهد و کشورهای زیادی در دنیا به ایران علاقه‌مند هستند. گرچه محدودیت‌هایی برای آنان ایجاد کرده اند و ما علی‌رغم پافشاری آمریکا مبنی بر تحریم ایران اعلام کرده‌ایم که روابط خود را با ایران قطع نمی‌کنیم.

نخست وزیر سریلانکا در ادامه با بیان تاریخچه مسجد مسلمانان در منطقه مذکور گفت: من یک بودایی هستم اما برای پیروان دیگر ادیان به ویژه مسلمانان احترام زیادی قائل بوده و با حرکت‌های افراطی مخالف هستم.

گفتنی است در این دیدار که دکتر حسینی پور سفیرکشورمان در سریلانکا و اعضای هیأت اعزامی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حضور داشتند، بر تقویت ارتباط در زمینه های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور تاکید شد.

آیت الله تسخیری همچنین عصر دیروز با دکتر رؤوف حکیم وزیر دادگستری و دکتر ای اچ ام فوزی وزیر امور مذهبی  و حج سریلانکا دیدار  و گفتکو کرد.

وی در این دیدار با بیان مشترکات بین مذاهب اسلامی گفت: ‌اختلاف بین پیروان مذهب اسلامی، اختلاف بین خطا و صواب است که نباید به اختلاف بین کفر و ایمان تبدیل شود و این بسیار خطرناک است و مسلمانان نباید یکدیگر را تکفیر نمایند.

آیت‌الله تسخیری همچنین با اعلام آمادگی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی جهت شرکت در نشست‌های فرهنگی و اعزام هیأت‌های تقریب و اعلام آمادگی در انتقال تجربیات و مدیریت در امور زائرین حج، ابراز امیدواری کرد با آرامشی که در سریلانکا ایجاد شده، تقریب مذاهب اسلامی گسترش و تعمق بیشتری یافته است.

در ادامه این دیدار، رؤوف حکیم وزیر دادگستری سریلانکا از فکر تقریب مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران و تلاش‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تشکر و قدردانی کرد و افزود: ما با استقبال از ایده تقریب مذاهب اسلامی، به دنبال راهکارهای عملی در این موضوع هستیم و معتقدم که مشکلات مسلمانان در سریلانکا با نگاه تقریبی برطرف خواهد شد.

دکتر فوزی وزیر امور مذهبی و حج سریلانکا در دیدار با آیت‌الله تسخیری با ارائه گزارشی از روند رو به رشد توجه به امور دینی و مذهبی و اعزام سالیانه شش‌هزار نفر به حج، خواستار تبادل نظر بیشتر در امور مذهبی و مدیریت کاروان‌های حج و ملاقات با مسئولین سازمان حج و زیارت‌ جمهوری اسلامی ایران شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha