سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024

امام جمعه موقت تهران گفت: در این اوضاع گرانی ها، خیلی ها صدایشان بلند است و نسبت به کاستی ها و مشکلات اقتصادی فریاد می زنند، ولی کسی برای کسادی معنویت در جامعه صدایی بلند نمی کند!

به گزارش خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، شب گذشته در بزرگداشت چهلمین روز ارتحال آیت الله سیدعبدالله جعفری تهرانی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، هدف از زندگی را بر اساس آیات قرآن، رسیدن به خدا معرفی کرد و گفت :‌ مقصد اعلی در زندگی انسان خداست و بشر در این عالم مسافر است و باید خود را بسوی خدا حرکت دهد.

وی با بیان این که سفر الی الله تنها با رفتن جسمانی به کعبه ، کربلا ، مشهد، قم و ... میسر نمی شود، اظهار داشت: خدا در همه جا هست و جلوه ها و مظاهر الهی در همه جا وجود دارد،‌کسی می تواند سفر الی الله داشته باشد که با نفس خود مبارزه کرده و هوا و هوس را اسیر خود کند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد:  کسی که خود را هیچ ببیند ، خدا را می‌بیند و کسی که خدا را ببیند همه چیز را می‌بیند و در همه جا وجود دارد؛ ‌نمونه های بارز آن معصومین(ع)  می‌باشند.

وی خاطرنشان کرد: معصومین(ع) عمل ما و باطن عمل ما را  مشاهده می کنند و جایی نیست که محضر داور و حضرات ائمه(ع) نباشد؛ بنابراین سفر جسمی به مکه، مدینه، کربلا و ... نمی‌تواند ما را به جایی برساند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که انسان متکبر هرگز خدا را نمی بیند، افزود: کسی می تواند خدا را ببیند که از  خود و علایق و هواها و هر آنچه به غیر خدا می رسد، عبور کند و قلب خود را برای مشاهده خدا از غیر او خالی کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی خاطر نشان کرد، برخی با ریاضت،‌درس خواندن، یاد گرفتن اطلاعات علمی و ... به گمان خود به جایی رسیده اند و هرچه در این مسیر پیش رفته اند،‌خودشان را بزرگ‌تر می‌بینند؛ این‌ها به خدا نرسیده اند.

امام جمعه موقت تهران با بیان این‌که عالم واقعی هرچه در عرصه تهذیب نفس و علم‌آموزی پیش می‌رود، ‌خود را هیچ می‌بیندو هر آنچه توفیقات بدست می‌آورد، او را مغرور نمی سازد.

وی در ادامه به کم توجهی مردم به معنویت اشاره کرد و گفت: در این اوضاع گرانی ها، خیلی ها صدایشان بلند است و نسبت به کاستی ها و مشکلات اقتصادی فریاد می زنند، ولی کسی برای کسادی معنویت در جامعه صدایی بلند نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی خاطرنشان کرد: گویی هیچ مشکلی وجود ندارد؛ این بی دردی ها موجب می شود خداوند نعمت ها را از ما بگیرد.

وی با بیان این‌که در این عرصه به جای طعنه زدن به یکدیگر به خودمان نیز توجه داشته باشیم ادامه داد:‌ ما حوزویان باید طلبگی را برای خود بندگی بدانیم و برای خدا درس بخوانیم، و ‌برای حضرت حق حرکت کنیم.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت علوم عقلی اشاره کرد و گفت: حوزه می بایست در کنار فقه که اساس حوزه است، به علوم عقلی از جمله فلسفه و کلام نیز اهتمام داشته باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین صدیقی یادآورشد: امروز شبهات فراوانی در ذهن جوانان وجود دارد که بدون علوم معقول نمی توان پاسخ کاملی به آن‌ها ارائه داد.

وی در پایان با اشاره به ویژگی های علمی و اخلاقی مرحوم آیت الله جعفری تهرانی، تصریح کرد:‌ این عالم فقید ی الگوی درستی از بندگی ، اخلاص، ساده زیستی ،‌شهرت گریزی، علم آموزی و سیر و سلوک عملی را به ما ارائه کردند.

313/15

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha