دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) شهرستان گلپایگان، از راه اندازی درس خارج در شهرستان گلپایگان خبرداد.

حجت الاسلام والمسلمین مصطفی عباسی، در گفتگو با خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری حوزه، با  اشاره به تاریخچه فعالیت مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان گلپایگان گفت: شهرستان گلپایگان از دیر باز جزء مناطقی بوده که علما و نام‌آورانی از آن برخاسته و روزگاری کانون مرجعیت و فقاهت بوده است.

وی ادامه داد : با تاسیس  مدرسه علمیه توسط آیت الله العظمی گلپایگانی مرجع فقید شیعه، بارقه ی امیدی در شهرستان ایجاد شد، اما به مرور زمان وبا افزایش جمعیت و استقبال جوانان برای ورود به حوزه‌های علمیه و از طرفی، کمبود محیط های آموزشی، مسئولین ذیربط را بر آن داشت تا مدرسه علمیه دیگری در راستای تقویت مدرسه علمیه آیت الله العظمی گلپایگانی‌(ره) و پاسخ به نیازهای جوانان مشتاق فراگیری علوم دینی تأسیس شود.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) اضافه کرد: برای همین منظور، مدرسه علمیه امام خمینی(ره)، با تلاش های حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در سال 91 آغاز به کار نمود.

وی ادامه داد:  با پیگیری های انجام شده ساختمانی برای این مدرسه  تهیه  و با مصوبه  شورای عالی در سال تحصیلی 92-91  کار خود را رسما آغار کرد .

*پذیرش طلاب نخبه

این استاد حوزه، با بیان اینکه آغاز فعالیت جدی این مدرسه از سال جاری تحصیلی صورت پذیرفته است، گفت: مدرسه علمیه حضرت امام خمینی(ره) دومین مرکز علمی حوزوی شهرستان گلپایگان است که در مساحتی بالغ بر 2 هزار متر مربع و  با 1000 متر زیربنا، احداث شده است، با راه اندازی این مدرسه، 30 نفر از طلاب  نخبه  کشور، در پایه های 4 و 5  از بین نخبگان مدارس سراسر کشور طی مصاحبه های علمی و شفاهی برای تحصیل در این مدرسه انتخاب شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در خصوص اساتید مدرسه علمیه امام خمینی (ره) توضیح داد:  این مدرسه علمیه با بهره گیری از اساتید مطرح و مجرب، به تربیت طلاب توانمند، جهت ترویج مکتب اهل بیت(ع) مشغول می باشد و همانطور که ذکر شد یکی از شروط پذیرش در این مدرسه علمیه، نخبه بودن، داشتن  معدل بالاتر از 17 و قبولی در مصاحبه ورودی می باشد.

وی برگزاری کلاس های پویایی اجتهاد، برگزاری دوره های پژوهش و آشنایی با رایانه ، اهدای کمک هزینه تحصیلی  و نیز تشویق ممتازین را از دیگر مزایای تحصیل در این مدرسه عنوان کرد.

*افزایش ظرفیت مدرسه به 70نفر

 مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) درباره برنامه‌های آینده این مدرسه گفت: با توجه به استقبال جوانان این دیار از دروس دینی و کمبود فضای آموزشی لازم، توسعه این مدرسه، در دستور کار قرار گرفته است که امیدواریم، با توسعه آن، ظرفیت مدرسه از 30نفر به 70نفر ارتقا داده شود و با توجه به اقدامات انجام شده  قطعا تا سال تحصیلی آینده  از این ظرفیت استفاده شده و برای پایه 6 نیز ثبت نام به عمل خواهد آمد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در ادامه، برنامه‌های آموزشی این مدرسه را مدنظر قرار داد و خاطرنشان ساخت: اولیت ما جذب طلاب نخبه  است که در این راستا برای شناسایی استعدادهای نخبه، آزمون شفاهی، اخلاقی  و علمی از طلاب به عمل می آید و طلاب علاوه بر کسب نمره قابل قبول، باید از حیث اخلاقی و تهذیب نیز سرآمد باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ادامه داد: در بحث کلاس ها علاوه بر مسایل رایج آموزشی که با بهره گیری  از اساتید مجرب انجام می‌شود، فوق برنامه‌های متنوع آموزشی نیز اجرا می‌شود.

*دوره‌های پویایی اجتهاد

وی کلاس های پویایی اجتهاد را از جمله فوق‌برنامه‌های آموزشی عنوان کرد و گفت: کلاس پویایی اجتهاد با حضور طلاب پایه های 4 و 5  برگزار می شود که، هدف آن فراگیری اصول فقه به صورت کاربردی است از این رو طلاب مشغول به لمعه و اصول فقه، در خصوص نحوه ورود به روایات و بهره‌گیری از روایت، مطابق با نظرات مراجع فعلی و حضرت آیت لله خویی تمرین خواهند کرد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) ،برگزاری دوره های فرقه‌شناسی و آشنایی با رایانه را از دیگر برنامه های آموزشی فوق‌العاده اعلام کرد و گفت: علاوه بر آن برای تقویت پایه تحصیلی طلاب، کلاس‌های تقویتی  ادبیات عرب  و دوره‌های ویژه قرآنی نیز برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی دوره مهدویت پژوهی را از جمله فوق‌برنامه‌های این مدرسه عنوان کرد و گفت: این دوره با مشارکت معاونت تهذیب و بنیاد مهدویت، به مدت 20 هفته و با ارائه گواهی پایان دوره برگزار خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) ‌گلپایگان با تاکید بر توجه جدی به مباحثه های علمی و درسی، ابرازداشت: طلاب این مدرسه ملزم هستند قبل از شروع هر کلاس از درس مربوطه، پیش مطالعه داشته و با اطلاعات کافی وارد کلاس درس شوند.

الزام طلاب به نوشتن جزوه درسی

وی ادامه داد: هم چنین جهت تقویت بنیه علمی طلاب، امتحانات هفتگی و ماهانه از همه طلاب به عمل می‌آید و طلاب موظف به نوشتن جزوه دروس در پایان هر نیسمال و تحویل آن پس از تایید استاد مربطه، به معاونت آموزش هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی در ادامه به برنامه های تهذیبی این مدرسه اشاره کرد و گفت: برگزاری کلاس اخلاق به صورت هفتگی، با استفاده از اساتید برجسته کشوری و استانی، ایجاد تابلوی فرهنگی تهذیبی، تشویق طلاب به حفظ زی طلبگی و نیز توضیح یک حدیث قبل از شروع هر کلاس، از جمله برنامه‌های تهذیبی مدرسه می باشد.

وی هم چنین با اشاره به فعالیت های ورزشی مدرسه با تاکید بر سلامتی جسمی و روانی طلاب خاطرنشان ساخت: توجه به مباحث تربیت بدنی، سلامت جسمی و روانی طلبه‌ها از موضوعاتی است که به خاطر اهمیت آن، در این مدرسه، مورد توجه جدی قرار گرفته و برای ایجاد نشاط و رفع خستگی طلاب، برنامه‌های ورزشی متنوعی در طول هفته، اجرا می شود.

برنامه تقویت روحیه پژوهش‌گری طلاب

مدیر این مدرسه در بخش دیگری ازسخنان خود برنامه های پژوهشی را مدنظرقراد داد و گفت: برگزاری کارگاههای پژوهشی با عنوان " نحوه آشنایی طلاب با پژوهش، تحقیق و فیش برداری و مساله یابی " با حضور  اساتید متخصص از معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، کلاس های پژوهش کاربردی، از برنامه های پژوهشی این مدرسه است ؛ از طرفی طلاب ملزم هستند هر نیمسال یک تحقیق پژوهشی را در قالب فقه و اصول یا دروس مربوطه تهیه و تحویل استادان خود دهند که  تحقیق نیمسال دوم هم به نوعی، مکمل تحقیق اول آنها خواهد بود.

وی در خصوص برنامه های تبلیغی نیز یادآور شد: طلاب این مدرسه، ضمن ممحض شدن در برنامه‌‌های آموزش از تبلیغ و رسالت اصلی خود یعنی تبلیغ غافل نشده و با حضور مستمر در  مدارس و مساجد  مشغول تبلیغ دین هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی، تاکید کرد : اخیرا مرکز  پاسخگویی دینی و مشاوره با همکاری طلاب مدرسه در راستای پاسخگویی به  سئوالات دینی مردم، در این شهرستان راه اندازی شده است .

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی (ره) در پایان به  برنامه های آینده این مدرسه  در قالب برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت اشاره کرده و گفت: یکی از برنامه های در دست اقدام، تشکیل کرسی های دروس سطح عالی و خارج در شهرستان با  همکاری مدرسه علمیه حضرت آیت الله گلپایگانی است که به زودی راه اندازی می شود، تا امری که مدت ها است در این خطه مغفول مانده دوباره  احیاء شود.

وی در آخر با اشاره به راه‌اندازی رشته‌های مختلف تخصصی، توسط مرکز مدیریت حوزه‌های، علمیه خاطرنشان ساخت: با توجه به رویکرد تخصصی حوزه، در صدد هستیم به زودی یک مرکز تخصصی با توجه به نیازهای منطقه، راه‌اندازی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha