چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024

مدیر گروه ارزیابی پایان نامه های پژوهشکده با قرالعلوم(ع) از بررسی نقش آزادي عقيده و بيان در نظام جمهوري اسلامي ايران در گروه ارزیابی پایان نامه ها ی این پژوهشکده خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری حوزه،دکتر عظیم عابدینی گفت: 4 پایان نامه از مجموع پایان نامه های علوم انسانی اسلامی، در گروه ارزیابی پایان نامه های پژوهشکده مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: سید محمد صادق احمدی در پایان نامه ای با عنوان "آزادي عقيده و بيان در نظام جمهوري اسلامي ايران" در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد به بررسی این موضوع پرداخته است.

عابدینی تصریح کرد: اين مهم با ايجاد جمهوري اسلامي ايران و نمود جهاني يافتن امكان اداره يك ‏جامعه در تمامي ابعاد بوسيله احكام اسلامي، از نقش بارزي برخوردار شده است . بررسي ‏هر جنبه از جنبه‌هاي چنين جامعه‌اي هنگامي جامعيت لازم را خواهد داشت كه مباني ‏اسلامي آن نيز مورد مداقه قرار گيرد. لذا در اين نوشتار به مباني قرآني موضوع رساله ‏پرداخته شده است تا مقايسه‌اي اجمالي بين ديدگاه انديشمندان اسلامي و قوانين و ‏مقررات جاري صورت پذيرد و تا حدودي دريابيم در چه مرحله‌اي از انطباق آنها با ‏موازين اسلامي از ديدگاههاي مختلف قرار گرفته‌ايم.

وی با اشاره به پایان نامه "نقدآراء ابن تيميه درآيات ولايت" گفت: خانم زهره اخوان مقدم، در دانشکده الهیات دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد با راهنمایی محمد اسدی گرمارودی این پایان نامه را به رشته تحریر در آورده است.‏

عابدینی افزود: در فصل اول این پژوهش نگارنده به شخصيت ابن تيميه و نيز ويژگي‌هاي عصر او پرداخته، تا با شناخت وضعيت سياسي، علمي،‌ اجتماعي و ‏ديني زمان او،‌ بستر عقايدش مشخص شود. ‏ در فصل دوم چگونگي تعامل ابن تيميه با قرآن، آيات مورد بحث او، آثار تفسيري، و تأثير عقايد ابن تيميه در تفسيرش به بحث گذاشته شده ‏است. خواننده مي‌يابد كه چگونه دو ديدگاه مهم ابن تيميه ـ يعني عقيده به و تجسيمِ خداوند و نيز دشمني با اهل بيت پيامبر(ص) ـ در تفسير او اثر ‏گذاشته است.

‏این استاد حوزه و دانشگاه از پایان نامه بعدی با عنوان" نقد و تحليل نقش خاندان اموي در تاريخ اسلام تا پايان دوره خلفاي راشدين ‏"  نام برد و افزود: علی بیات، دانشجوی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران در مقطع دکتری با راهنمایی استاد هادی هادی عالم زاده و استاد یدالله نصیریان این پژوهش را به سرانجام رسانده است.

وی خاطر نشان کرد: این نوشتار پژوهشي است در شناخت ماهيت و روشهاي برخورد فكري، سياسي،‌اجتماعي و اقتصادي امويان با اسلام و به طور كلي فرايند نقش ‏آنان در تاريخ اسلام تا روزگاري كه به نام جانشين رسول خدا مقدرات جهان اسلام را در دست گرفتند و به تحكيم موقعيت خود پرداختند.اين ‏موضوع كه طلقا(آزاد شدگان) در نقش و جايگاه خلفاي پيامبر اسلام ظاهر شدند خود از شگفتيهاي تاريخ اسلام است و شايسته و بايسته تحقيقات عميق و دقيق.

‏مدیر گروه ارزیابی پایان نامه های پژوهشکده " تجرد برزخي " را دیگر پایان نامه مورد بررسی در این گروه خواند و گفت: ابوالقاسم شکوری دانشجوی کارشناسی ارشد دانشکده الهیات و معارف دانشگاه تهران این پژوهش را انجام داده است.

بر اساس اعلام روابط عمومی پژوهشکده با قرالعلوم (ع)وی گفت: شيوه تحقيق در این اثر ميان رشته اي و با تاکيد بر روش عقلي در مقام اثبات و ‏داوري است.‏ «تجرد برزخي»، مرتبه اي از تجرد است که حد وسط ميان تجرد محض و مادي صرف بوده و در عين ‏برخورداري از آثار مادي، اصل ماده فاقد می شود. عالم مثال از مراتب واقع در نظام هستي (مثال منفصل) و قوه خيال از مراتب نفس آدمي (مثال ‏متصل)، مجرد به «تجرد برزخي» هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha