یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت‌‌الله طبرسی

امروز می‌توان با فرهنگ سازی، جلوی انحرافات اقتصادی را در حوزه های مختلف گرفته و با پرهیز از اسراف و مصرف بی دلیل کالاهای خارجی، مانع وابستگی روانی بین جامعه و تولیدات خارجی شد.

آیت الله طبرسی، نماینده ولی فقیه در استان مازندران در گفتگو با خبرنگار سرویس استانهای خبرگزاری حوزه، با اشاره به سال « اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی،  اظهار داشت: مشکلات عدیده اقتصادی که متأثر از تحریم همه جانبه نظام سلطه جهانی به ایران است و نیز تهاجم دیرینه فرهنگی که با بیش از دو دهه و نیم، قدمت علیه ایران اسلامی طراحی و اجرا می گردد، زمینه های انتخاب چنین نامی برای سال 93 شد.

وی ادامه داد: به دلیل تشخیص متمایز رهبری و شعور اجتماعی بالای مردم، شاهد یک بسیج و فراخوان عمومی جهت تحقق اهداف این نامگذاری هستیم که امیدوارم با درک درست مدیران اجرایی، و با استراتژی مبتنی بر رئوس سیاست های اقتصاد مقاومتی و اتکاء به توانمندی داخلی، این مهم به مرحله اجرا برسد.

به توان داخلی اتکا کنیم نه مذاکرات

این استاد حوزه، با تاکید براینکه در راستای رفع مشکلات اقتصادی باید به توان داخلی تکیه کرده و امیدواری چندانی به نتیجه مذاکرات هسته ای نداشته باشیم، تصریح کرد:  امروز باید به این یقین برسیم که ظرفیت های اقتصادی داخلی ما به اندازه ای بالاست ما می توانیم با راهکارهای مختلف چون حمایت از بخش خصوصی، احتساب توان اقتصادی مردم، تصحیح الگوهای مصرف، تقویت فرهنگی جامعه در استقبال از تولیدات داخلی و استفاده از پتانسیل مؤسسات دانش بنیان،  اقتصاد  خود را  مقاوم سازی نماییم تا در هیچ برهه ای اقتصاد ما در برابر سیاست های مقابله ای غرب که رهبر معظم از آن تعبیر به جنگ اقتصادی داشته اند، آسیب پذیر نباشد.

 وی در خصوص رابطه  فرهنگ و اقتصاد، نیز ابرازداشت: فرهنگ زیربنای حرکت مناسب اقتصادی است؛ امروز ما می توانیم با فرهنگ سازی، جلوی انحرافات اقتصادی را در حوزه های مختلف گرفته و با پرهیز از اسراف و یا مصارف بی دلیل کالاهای خارجی، نگذاریم بین جامعه و تولیدات خارجی، وابستگی روانی بوجود بیاید.

امام جمعه ساری تاکید نمود: ما با فرهنگ سازی، می توانیم نظام مصرفی جامعه را مبتنی بر صرفه جویی و جلوگیری از اسراف و تبذیر،تنظیم نماییم.

محورهای اصلی تحقق فرامین رهبری

وی در خصوص نقش مردم و مسئولین در تحقق نامگذاری شعار سال اظهارداشت: محورهای اصلی تحقق فرامین مقام معظم رهبری و مشخصاً در زمینه نامگذاری سالانه، قطعاً مردم و مسئولین هستند، و در این زمینه، اقتصاد ملی چاره ای جز استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت های مردم در قالب بخش خصوصی و نیز سرمایه گذاران ندارد.

آیت الله طبرسی، با بیان اینکه نقش مشارکت اقتصادی مردم گاهی به شکل فعال و مستقیم و گاهی هم به شکل فعال، اما غیر مستقیم می باشد، یادآورشد: مردم می توانند با مشارکت عملیاتی در اجرای پروژه ها وارد میدان کارزار شده و خودشان به فعالیت مستقیم بپردازند و گاهی هم با افزایش سرمایه گذاری در بورس ها و سپرده‌گذاری در بانکها و یا خرید اوراق مشارکت دولتی و نیز کاهش آمار مصرف، اصلاح الگوی مصرف، تغییر مصرف کالاها از خارجی به داخلی و نیز صرفه جویی ها و قناعت پیشگی ها بطور غیرمستقیم، به کمک اقتصاد ملی بشتابند.

مسئولان اعتماد سرمایه گذران را جلب کنند

وی ادامه داد: مسئولین هم می توانند با ارائه برنامه های جامع و همه جانبه، توانمندی اجرایی مدیران را به مردم و افکار عمومی اثبات کرده و اعتماد مردم را برای توسعه سرمایه گذاری و سپرده گذاری جلب کنند.

این استاد حوزه، اذعان داشت:  در زمینه فرهنگی نیز خانواده ها ایفاگر بالاترین نقش ها در زمینه تنظیم نظام مصرفی و نیز نظام ارتباطات اقتصادی در حوزه تربیتی و رفتاری اعضای خانواده می باشند.

شیطنت های استکبار برای جبران تحقیرهای بین المللی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شیطنت های آمریکا و استکبار در ضربه زدن به نظام اقتصادی ایران، ابرازداشت: آمریکا و اروپا دنبال جبران تحقیرهایی هستند که در 35 سال گذشته از جانب جمهوری اسلامی ایران در سطوح جامعه جهانی متوجه آنان بوده و هست و این بیانیه ها، مصاحبه ها و  اظهارنظرها، عمدتاً برای جبران این کمبودهای حیثیتی و نیز به منزله تخلیه روانی خودشان است.

وی افزود: از طرفی این اعمال  ناشی از تسلیم پذیری آنها در قبال فشار لابی های صهیونیستی است که ظاهرا بیشتر از آنکه مصرف اجرایی داشته باشد، جنبه مصرف داخلی دارد و البته نمی توان از گزینه تأثیرپذیری پارلمان اروپا از منافقین و اپوزوسیون ایران نیز به راحتی گذشت.

وی  قطعنامه پارلمان اروپا را مدنظر قرار داد و گفت: باید توجه داشته باشیم، اولاً اینگونه قطعنامه‌ها رسمیت چندانی در جامعه جهانی ندارند، از طرفی ملت ایران همچنان با تبعیت از مواضع رهبری،  ذره ای از اصول خود عدول نکرده  و این ها همان غلط های اضافی است که مستکبران مرتکب می شوند.

انتهای خبر313/18

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha