دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌‌الاسلام حسن خیری

عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم، تکریم کار و کارگر را لازمه تحقق و تقویت اقتصاد مقاومتی برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با گرامیداشت هفته کار و کارگر، ابراز داشت : در اسلام و فرهنگ دینی ما ، کار دارای ارزش ذاتی است و لازمه پیشرفت اقتصادی جامعه، اهتمام به کار و کارگر و تکریم آن است.

وی با اشاره به این که بی توجهی به مساله کار، منجر به فقر می شود که در اسلام مذموم واقع شده است، گفت: از آن جا که توسعه و استحکام اقتصادی منجر به استحکام فرهنگی و اجتماعی می شود، لذا استکبار جهانی به شدت مخالف آن است که ایران اسلامی در عرصه اقتصادی، توانمند شده و در مقوله اقتصاد بتواند خودکفا باشد.

مدیر گروه مطالعات اجتماعی جامعة المصطفی(ص) همچنین با اشاره به تاکید فراوان پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) بر لزوم توجه به مساله کار و کارگر، خاطرنشان کرد: این که می بینیم همه انبیاء در برابر مترفین[1] جبهه گرفته اند و تاکید فراوان بر شغل و کار حلال داشته اند به خاطر آن است که کسب مال نامشروع موجب بی بصیرتی در جامعه می شود مثل کوفیان که با مال حرام شکم ها را پر کردند و با بی بصیرتی و حرام خوری، سر مقدس سیدالشهدا(ع) را از تن جدا کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نراق در ادامه با بیان این که کم توجهی به مقوله بنیادین کار و نیز عدم توجه لازم به تخصص گرایی در اشتغال آسیب هایی را به دنبال دارد، گفت: باید با برنامه ریزی مناسب اقتصادی و اجتماعی به مقابله با این گونه آفت ها و آسیب ها پرداخت و حوزه کار و اشتغال را هر چه بیشتر و بهتر از لحاظ کمی و کیفی تقویت نمود.

وی تصریح کرد: همچنین لازم است که موضوع کار و کارگر را مجدداً در آموزه های دینی مورد بازنگری دقیق قرار داده و آن را مهم بدانیم و در راستای عملیاتی سازی شعار سال با تکیه بر عزم ملی و مدیریت جهادی بکوشیم.

پی نوشت:

1) "مترفين"، اسم مفعول از باب افعال و از كلمۀ "تُرفه" به معني وسعت دادن در نعمت است. واژه "مترفين" در قرآن به معني كساني است كه مست و مغرور به نعمت شده و طغيان كرده‌اند و مصداق آن غالباً پادشاهان، جباران و ثروتمندان مستكبر و خود خواه است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha