دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بب

ما باید عزت اسلامی را در روابط بین الملل حفظ نماییم و البته حفظ عزت، حکمت را طلب می کند و در این راستا باید طبق مصالح عمل کنیم که عقلانیت و اعتدال را می توان در دو مولفه حکمت و مصلحت تعریف نماییم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نخستین هم اندیشی اصول سیاست خارجی دولت اسلامی با موضوع "عقلانیت و اعتدال"، امروز پنج شنبه با حضور جمعی از فضلای حوزه و مسئولان وزارت خارجه، در سالن شهید آوینی قم برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی، رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی با تاکید بر ارتقای فقه روابط بین الملل و کاربردی شدن این مباحث در حوزه علمیه، ابراز داشت: تاکنون تولیداتی در این زمینه انجام شده است اما غالبا جنبه کاربردی نداشته و ناظر به واقعیات نبوده است و این هم اندیشی می تواند نقطه آغاز برای این امر باشد.

وی با بیان این که اجزای مختلف نظام اسلامی، نیازمند الگوهای تدوین یافته و مبانی مُنقَّح هستند، گفت: حوزه های علمیه باید مسئولیت خود را در این زمینه به انجام برسانند.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی به وجود دیدگاه های مختلف در سطح جامعه اشاره و تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی، جامعه ایران نسبت به پدیده های سیاسی حساس است و دیدگاه های مختلفی درباره موضوعات سیاسی وجود دارد اما این اختلاف دیدگاه ها نباید به تنش تبدیل شود و از رهگذر برگزاری چنین نشست هایی میتوان فضایی صمیمی ایجاد کرد.

وی با تاکید بر این که اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی سالها قبل از سوی رهبر معظم انقلاب شده است، یادآور شد: سه اصل عزت، حکمت و مصلحت که در بیانات ایشان آمده است، برآمده از قواعد مسلم فقهی است که در فقه سیاسی و فقه روابط بین الملل مورد توجه قرار می گیرد و قواعد فقهی همچون نفی سبیل، وفای به عهد، مقابله به مثل و... ناظر به همین مساله است.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی تاکید کرد: ما باید عزت اسلامی را در روابط بین الملل حفظ نماییم و البته حفظ عزت، حکمت را طلب می کند و در این راستا باید طبق مصالح عمل کنیم که عقلانیت و اعتدال را می توان در دو مولفه حکمت و مصلحت تعریف نماییم.

وی با بیان این که حضور موثر در عرصه بین الملل نیازمند شناخت مولفه های قدرت است گفت: برخی از حضور قدرتمند جمهوری اسلامی در عرصه بین الملل خشنود نیستند و قدرت نرم جمهوری اسلامی را هدف گرفته اند از همین رو قدرت نرم نظام اسلامی باید در معادلات و تعاملات بین المللی مدنظر قرار بگیرد.

* کرسی درس خارج فقه سیاست خارجی در حوزه خالی است

حمید مکارم، مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم نیز در این هم اندیشی، به هدف از برگزاری آن اشاره کرد و گفت: جریان سازی پژوهشی از حوزه و دانشگاه، هدف از برگزاری این هم اندیشی است و نقطه آغاز برگزاری آن به سفر دکتر ظریف، وزیر امورخارجه به قم بر می گردد که در آن سفر بر ضرورت ارتباط بین وزارت امور خارجه و حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه قم و نظریه پردازی در خصوص سیاست خارجی دولت اسلامی بر مبنای قرآن و سنت تاکید کرد.

وی یادآور شد: البته چند کتاب و پایان نامه در این رابطه تدوین و منتشر شده است، اما اولا تعداد این آثار، محدود است و ثانیا مباحث کلی و غیرتطبیقی در این کتاب ها و پایان نامه ها آمده است و نمی تواند مبنای کار دیپلمات ها یا برنامه های آموزشی قرار بگیرد.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه، کرسی درس خرج فقه سیاست خارجی در حوزه علمیه را خالی دانست و بیان داشت: برخی رویکردها و رفتارهای ما در خصوص واکنش به تحولات بین المللی بیانگر این است که نیازمند شناخت دقیق تر از مسائل هستیم و امیدواریم با شکل گیری کارگروه های تخصصی بین وزارت امور خارجه و حوزه علمیه، به نتایج خوبی در زمینه تدوین الگوی سیاست خارجی دست پیدا کنیم.

برپایه این گزارش، در این هم اندیشی علاوه بر پخش پیام ویدئویی حضرت آیت الله جوادی آملی، چهار تن از مسئولان وزارت خارجه و فضلای حوزه به ارائه دیدگاه های خود درباره موضوع هم اندیشی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha