چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
آیت‌الله بوشهری

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این باید صدای حوزه به گوش جهانیان برسد، گفت: نظام اسلامی پشتیبان حوزه‌ها و روحانیت است، در حالی که قبل از انقلاب صدای روحانیت در مساجد زندانی بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت‌الله حسینی‌بوشهری، صبح امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه قم، با تبریک سالروز ولادت امام رضا‌(ع) به روایتی از آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مباحث مهمی که باید در حوزه‌های علمیه مورد توجه جدی قرار گیرد، مسئله علم و دانش است.

*انتظار از حوزه چیست

وی با بیان این‌که باید مسایل مهم حوزه را مورد توجه قرار دهیم، افزود: سئوالی که باید از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه پرسید آن است که از حوزه چه انتظاری می‌رود؟.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با بیان این‌که استفاده از فرصت و زمان را از ویژگی‌های اساتید و طلاب ذکر کرد و ادامه داد: اولین انتظار از حوزویان استفاده از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که امروز در اختیار آنان قرار گرفته و در سرنوشت علمی آنها تاثیرگذار است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به روایتی از حضرت علی‌(ع)، بیان داشت: انسان تا زمانی که فرصت را در اختیار دارد باید از آن بهره‌بگیرد؛ زیرا اگر عمر انسان تمام شود، نمی تواند به آن فرصت‌ها دست پیدا کرد.

مدیر حوزه های علمیه یادآور شد: بسیاری از افراد، در انجام کارها و استفاده از فرصت‌ها، امروز و فردا می کنند، این گونه افراد باید بدانند که تعلل در کار فرصت‌سوزی است.

آیت‌الله حسینی‌بوشهری با اشاره به بیانی از حضرت امام خمینی‌(ره) تصریح کرد: بعضی از افراد با توجه به این‌که سنشان بالا رفته از شرکت در درس‌های پایین خجالت می‌کشند، در حالی که از فرصتی که در اختیار است باید با جدیت تمام استفاده کنند.

*صدای حوزه به گوش دنیا رسانده شود

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این صدای حوزه باید به گوش جهانیان برسد، گفت: نظام اسلامی پشتیبان حوزه‌ها و روحانیت است، در حالی که قبل از انقلاب صدای روحانیت در مساجد زندانی بود.

آیت الله حسینی بوشهری تصریح کرد: فضلاء، اساتید و طلاب باید تفقه جامعی در دین داشته باشند و معلومات و دانش خود را نسبت به دین کامل کنند.

وی با بیان این که طلاب باید دین خدا را خوب بفهمند و به آنچه که خدای متعال از ما خواسته به خوبی عمل کنند، ابراز داشت: طلاب باید بر رشته‌های مختلف علمی تسلط یابند و بر فضل و کمال علمی خود بیفزایند و نباید تنها به برنامه‌های رسمی حوزه که بستری برای علم‌آموزی آنهاست، بسنده کنند، بلکه باید از تمام لحظات و فرصت ها به خوبی استفاده کنند.

*خروجی حوزه علم و فرهنگ است

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: امروزه بسیاری از برنامه‌های علمی و فرهنگی توسط خروجی‌های حوزه انجام می‌شود، پس باید از بهانه‌ تراشی برای درس نخواندن پرهیز کنیم.

عضو هیئت رئیسه خبرگان رهبری ادامه داد: مرحوم آیت‌الله بهجت نقل می‌کردند که مرحوم آخوند خراسانی با وجود سیلاب بسیار مهیبی که در مقابل خانه ایشان ایجاد شده بود، باز هم با سخت‌ترین شکل ممکن خود را به درس رسانده و تدریس کردند، مرحوم آیت‌الله‌العظمی خویی نیز از جمله همین علما بود که هیچ فرصتی را برای تحقیق و تدریس از دست نمی‌دادند و حتی دیدار با بزرگانی که قرار بود به خدمتشان بیایند نیز به دلیل تقارن با آغاز سال تحصیلی در نجف ملغی کردند.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین یادآورشد: وضع جامعه امروز و نیازهای آن به هیچ عنوان با گذشته قابل قیاس نیست، شبهات از در و دیوار از طریق مطبوعات، سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی و ماهواره ای بر سر مردم سرازیر می‌شود و وظیفه حوزویان است که به این شبهات پاسخ دهند، داشتن تقوا و قانع نشدن به شرایط فعلی باعث می‌شود که حوزویان در وظیفه مرزبانی و صیانت از دین خدا موفق عمل کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به تمهیدات جدید حوزه برای استفاده از فرصت ها، گفت: قرار شده است در استان‌هایی که زمینه محیطی دارند، شرایطی فراهم شود که هم زودتر دروس را آغاز کنند و هم دیرتر به پایان برسانند تا حداقل یک ماه به سال تحصیلی آنها اضافه شود. در تابستان نیز برنامه‌هایی در راستنای استفاده از این فرصت اجراء شد.

*مطالبات رهبری در حال عملیاتی است

وی در رابطه با تأمین محتوای کتاب‌های حوزه نیز گفت: به روز شدن و تحول در کتب حوزوی درست است و مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید داشتند، این‌که مکاسبی بنویسیم که منطبق با نیازهای روز باشد از مسلمات است، اما زمانی باید این کار را انجام دهیم که مطمئن شویم کتابی که تدوین شده از کتاب کنونی بهتر است، نه این که کتب فعلی را رها کنیم و به دنبال کتبی برویم که به این قدرت و صلابت نیستند.

مدیر حوزه های علمیه همچنین به ضرورت مسئله تحول در حوزه اشاره کرد و یادآور شد: برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه‌های علمیه، برنامه بسیار مشخص و مدونی تدوین شده که در حال اجراست و معاونت‌های حوزه در قالب آن در حال فعالیت هستند.

*تدوین برنامه‌ آموزشی سطح یک

آیت‌الله حسینی‌بوشهری، تدوین برنامه آموزشی سطح یک در مقاطع مختلف سیکل، دیپلم و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را یکی از برنامه‌های سال تحصیلی جدید اعلام کرد و گفت: در برنامه‌ریزی جدید تلاش شده که از نظر علمی و سطح آموزشی، برنامه‌ها متفاوتی برای طلاب مقاطع تحصیلی مختلف طراحی شود.

وی ادامه داد: طرح جدید برنامه‌ آموزشی سطح یک، امسال در تعدادی از مدارس قم اجرا خواهد شد و پس از بررسی نقاط قوت و ضعف و رفع کاستی‌های احتمالی،‌ در سطح کشور به اجرا در خواهد آمد.

*37 رشته تخصصی

مدیر حوزه های علمیه، توسعه رشته‌های تخصصی از 12 رشته به 37 رشته را یکی دیگر از برنامه‌ها ذکر کرد و ابراز داشت: در حال حاضر رشته‌های تخصصی در 12 استان‌ در حال اجراست و از قم به سایر استان‌ها تعمیم داده شده است.

وی همچنین از اجرای طرح سلامت طلاب با همکاری مرکز خدمات حوزه خبرداد و گفت: خوشبختانه برای تمام طلاب با حمایت مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، پرونده سلامت تهیه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha