شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: برای بازنگری در نگاه تمدنی و تمدن ساز بودن در عرصه جهانی با پشتوانه نگاه عمیق اسلام نیازمند تفسیرهای اصیل هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی در المیزان  اظهارداشت: اگر بخواهیم در حوزه های تمدنی علمی، سیاسی و اجتماعی پیشرو باشیم، نیازمند تفسیرهای اصیل در تاریخ اسلام هستیم که یکی از برجسته ترین ها المیزان است.

رییس جامعة المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: در این عرصه باید به سه تفسیر و تلاش تفسیری از سه شخصیت بزرگ جهان تشیع نگاه کرد که شامل مرحوم علامه طباطبایی، مرحوم آیت الله العظمی خویی و مرحوم آیت الله شهید صدر است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی بیان کرد: موج حکمت متعالیه و تحولات چشمگیر دانش علم اصول و شناخت معارف دین، از یک سو و پرسش های جدید از یک سو، مایه توجه بیشتر در بین علمای دین به حوزه تفسیر شد.

وی افزود: پیشرفت های عقلی و اجتهادی و مواجهه با دنیای جدید علامه را تحت تاثیر قرار داد و حس کرد که تفسیرها تا کنون بر این اساس پیش نرفته است که مرحوم علامه سعی کرد با این نگاه تفسیری بدیع، عمیق و کارگشا بنویسد.

رییس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: مرحوم علامه در روش شناسی شان برای مواجهه با دنیای جدید، روش قرآن به قرآن را برجسته و ابداع کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهارکرد: شهید صدر با روش دقیق اجتهادی به دنبال رجوع در متن  وبه دنبال نظام سازی رفت؛ ایشان با جمع آوری منظومه از لایه رویین به لایه های درونی رفت و این منظومه را شکل داد.

وی گفت: اگر بخواهیم نرم افزار علوم اسلامی و انسانی را ایجاد کنیم، باید با نگاه عقلی تحلیلی و عرضه موضوعات و نظام سازی و کاربست دستگاه اجتهادی همراه با یک نگاه ناظر زمانه و رجوع به قرآن جلو برویم؛ پس از آن حوزه های تخصصی و موضوعی باید در عرصه های مختلف شکل بگیرد.

نیازمند اصول فلسفی عمیق است

رییس جامعة المصطفی العالمیه تصریح کرد: به طلاب جوان و خوش ذوق می گویم که اگر بخواهیم تفسیر های نو و تخصصی در قلمرو علوم انسانی و اجتماعی ایجاد کنیم، نیازمند اصول فلسفی عمیق است که اگر این کار را نکنیم نمی توانیم دستگاه تخصصی تفسیری را شکل دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهارکرد: در عرصه علوم اسلامی و مبانی آن باید توجه کنیم که باید از دستگاه عقلی و اجتهادی اصولی بسیار متعالی که داریم، استفاده کنیم و زمانی تولیدات ما در عرصه علوم اسلامی و انسانی به هدف می نشیند که روی این دو روش تکیه کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha