سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
داعش

حوزه/ نشست تخصصی شناخت داعش در مرکز تخصصی مهدویت حوزه‌های علمیه شامگاه شنبه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نشست که جمعی از طلاب و روحانیون علاقه‌مند به این موضوع حضور داشتند، حجت‌الاسلام زهیر دهقان آرانی، به ارائه توضیحات از شکل‌گیری این گروه تروریستی پرداخت.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به این که داعش یک گروه تروریستی است که از ماه رمضان سال 2013 موجودیت خود را اعلام کرد گفت: کلمه داعش مخفف" دولت اسلامی عراق و شام " است و در لفظ انگلیسی آن عبارت است از ISIS  یا ISIL که به همان معنای دولت اسلامی عراق و شام می‌باشد.

وی با بیان این که ابوبکر البغدادی رهبر این گروه در سامرا و در قبیله بدر به دنیا آمده است گفت: اصالت قبیله بدر به قبیله قریش باز می گردد و به همین دلیل است که این گروه اعلام می‌کند که خلیفه ما قریشی است.

این پژوهشگر حوزه با اشاره به این که اکثر رهبران تکفیری تحصیل کرده هستند بیان کرد: رئیس القاعده یک پزشک است و ابوبکر البغدادی رهبر داعش نیز دارای مدرک دکتری است و سال‌ها به عنوان امام جماعت مسجد در بغداد فعالیت می‌کرد.

وی عنوان کرد: با وجود عملیات مشترک النصره و داعش در سوریه جنگ سردی بین این دو گروه شکل گرفت و القاعده نیز گروه النصره را به رسمیت شناخت و داعش را ترد کرد.

حجت‌الاسلام دهقان آرانی گفت: داعش یک گروه مسلح تروریستی است که اندیشه سلفی جهادی را پیشه خود کرده است و هدف سازمان دهندگان آن نیز بازگردان چیزی است که آنان آن را خلافت اسلام و اجرای شریعت می‌نامند و عراق و سوریه تبدیل به جولانگاه آن‌ها شده است.

*داعش از 70 کشور عضو دارد

وی افزود: داعش با تبلیغات فراوان بین‌المللی توانسته است طرفداران بسیاری از سراسر جهان را به سمت خود جلب کند و گفته می‌شود که این گروه از 70 کشور جهان عضو دارد.

این پژوهشگر حوزه با بیان این که بیشتر کلیپ‌های تبلیغی داعش به زبان انگلیسی است و مخاطبان بین‌المللی را مدنظر دارند گفت: داعش از روایت آخرالزمانی به نفع خودش استفاده می‌کند و به روایاتی نیز استناد می‌کند که در آن‌ها نامی از مهدی نبرده باشد.

*تخریب مهدویت در دستور کار داعش

وی با اشاره به سوءاستفاده غربی‌ها از بحث‌های بین مسلمانان ابراز داشت: سال گذشته دو هفته بعد از بمب‌گذاری در بوستون، نشریه‌ای مدعی شد کسانی که در بوستون بمب گذاشته‌اند منتظر مهدی(عج) بودند.

حجت‌الاسلام دهقان آرانی با بیان این که اکنون توجه غربی‌ها به موضوع آخرالزمانی بودن داعشی ها جلب شده است گفت: ژنرال ارشد آمریکایی گفته است برای مقابله با داعش باید به پشتوانه آخرالزمانی داعش نیز توجه کنیم و رئیس پنتاگون نیز به این مورد اشاره کرده است.

*برخورداری از امکانات رسانه‌ای قوی

وی با اشاره به تولیدات داعشی ها برای تبلیغ و جذب طرفدار از سراسر جهان مطرح کرد: تولیدات رسانه‌های داعش دارای دو جنبه است که یک جنبه را طرفداران داعش تولید می‌کنند و بیشتر به موفقیت داعش می‌پردازند و بخش دیگر توسط خود داعش تولید می‌شود.

این پژوهشگر حوزه بیان کرد: تولیدات داعش نشان می‌دهد که این گروه از امکانات بسیاری برای تولید فیلم‌های با کیفیت و همچنین مجلات جذاب برخوردار است.

وی با بیان این که داعش برای تولید فیلم‌ها و مجلات خود چهار مخاطب را مدنظر دارد گفت: گروه اول، مخاطبان این تولیدات، شیعیان هستند که این فیلم‌ها برای ایجاد ترس بین آن‌ها به زبان اصلی تولید می‌شود و صحنه‌های بسیار تأسف باری در آن‌ها نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام دهقان آرانی عنوان کرد: مخاطبان دوم این گروه، اهل سنت عرب زبان هستند و این کلیپ‌ها بدون صحنه‌های وحشتناک و برای جذب طرفدار بین آن‌ها و به زبان عربی تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: مخاطبان سوم این گروه، اهل سنت انگلیسی زبان و گروه چهارم سایر مردم جهان هستند که این فیلم‌ها به زبان انگلیسی برای آن‌ها تولید می‌شود.

این استاد حوزه با بیان این که در سالیان گذشته وهابی‌ها تبلیغات گسترده‌ای را در جهان انجام داده‌اند گفت: مسلمانانی که از اقصی نقاط جهان به گروه داعش می‌پیوندند وهابی‌هایی هستند که در این سال‌های قبل وهابی شده‌اند.

*تولید فیلم‌های جذاب با زبان انگلیسی

وی با اشاره به این که داعشی ها با انتشار این فیلم‌ها در فضای مجازی به موفقیت‌های زیادی دست‌یافته‌اند بیان کرد: یکی از فیلم‌های داعش که در فضای مجازی پخش شده و دارای فیلم‌برداری بسیار قوی است شعله‌های خشم نام دارد که نشان می‌دهد که داعشی ها امکانات بسیار گسترده‌ای برای تولید این نوع فیلم‌های دارند و نکته جالب تر این است که این فیلم به زبان انگلیسی با زیرنویس عربی تولید شده است.

*مجلات داعش با تکنیک‌های جذاب

حجت‌الاسلام و المسلمین دهقان آرانی به مجلات تولیدشده توسط داعش اشاره کرد و گفت: یکی از مجلاتی که داعش چند ماهی است که اقدام به انتشار آن کرده «دابق» نام دارد که برگرفته از یک روایت آخرالزمانی است و در این مجله از تکنیک‌های بسیار عالی در صفحه‌بندی و گرافیک استفاده کرده است که موجب شده مجله جذابی را منتشر کنند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مفاهیمی مانند امامت و مباهله که کمتر شاهد بودیم که اهل سنت از آن‌ها استفاده کنند داعش از آن‌ها در این مجله استفاده کرده است که باید بررسی کنیم دلیل آن‌ها برای این کار چیست.

این پژوهشگر حوزه با بیان این که ما باید برای مقابله با داعش بیشتر از این میزان کار کنیم تاکید کرد: باید بدانیم که آن‌ها در این زمینه بسیار فعال هستند و تبلیغات آن‌ها بیش از تبلیغات ما است و موفقیت‌های زیادی را در زمینه تبلیغ به دست آورده‌اند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha