سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
علیزاده موسوی

حوزه/ دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان های افراطی و تفکیری از دیدگاه علمای اسلام با بیان این که 716 مقاله به دبیرخانه اجلاس ارائه شد گفت: 96مقاله از خارج کشور و 45 مقاله از اهل سنت داخل کشور به دبیرخانه ارائه شد و مقالات در 8 جلد به زبان عربی و فارسی تدوین است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیزاده صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنگره جهانی جریان های افراطی و تفکیری از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به اینکه امروز زخم عمیق تکفیر را در مناطق مختلف جهان اسلام مشاهده می کنیم، اظهار داشت: امروز امت اسلامی با فتنه داخلی تکفیری مواجه است و روزی نیست که در رسانه های عمومی خبر کشته شدن مسلمانان به گوش نرسد و شاهد ریخته شدن خون امت اسلامی نباشیم. 

وی با اشاره به این که در سال 2013 در کشور عراق شاهد کشته شدن 9500 نفر از مردم بی گناه این کشور بودیم، ابراز داشت: ریشه های این اندیشه بر اساس مباحث اعتقادی است و انحراف از آموزه های اسلامی صورت گرفته است و به همین مراجع شیعه تصمیم به برگزاری چنین کنگره ای را گرفتند.

دبیر اجرایی کنگره جهانی با اشاره به این که ایده برگزاری کنگره دوسال پیش توسط  آیت الله العظمی  مکارم  شیرازی مطرح شد، گفت: ایشان تصمیم گرفتند کنگره ای علمی را با ماهیت علمی برگزار کرده و اولین گام ها در حوزه مباحث علمی با تشکیل دبیرخانه صورت گرفت که به قریب 716 مقاله به دبیرخانه اجلاس ارائه شد.

وی افزود: 96 مقاله از خارج کشور و 45 مقاله از اهل سنت داخل کشور به دبیرخانه ارائه شد و مقالات در 8 جلد به زبان عربی و فارسی تدوین شد و مجموع این 8 جلد نیز به همت مرکز کامپیوتری نور تبدیل به نرم افزاری شد که در اختیار مهمانان قرار خواهد گرفت و همزمان چندین پروژه تحقیقاتی نیز صورت گرفت.

وی با بیان این که کتابی توسط آیت الله العظمی سبحانی در خصوص ریشه های تکفیر به زبان عربی و فارسی منتشر گردیده است، گفت: همچنین کتابی با عنوان کتاب شناسی تکفیر از 300 کتابی که توسط اندیشمندان اسلامی علیه تکفیر نوشته شده است گردآوری شد. 

دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام افزود: همچنین کتابی با موضوع تخریب آثار اسلامی صورت گرفته از سوی وهابیت، گردآوری شده است.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده گفت: همچنین در کتاب آثار ایمان و کفر به ویژگی های ایمانی و کفر وهابیت اشاره شده است. 

وی افزود: در حوزه بین الملل از همان ابتدا که این فکر در اذهان شکل گرفت که نیاز به برگراری چنین همایشی است با ارتباط با مراکز مختلف قریب 2 هزار تن از علمای جهان اسلام شناخته شدند و چند ویژگی برای دعوت آنها وجود داشت.

دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام گفت: ویژگی تقریبی،  مخالفت با تکفیر و ارائه طرح برای خروج از برون رفت مشکلات تکفیر از مهمترین ویژگی های انتخاب مهمانان بوده است که 420 تن انتخاب شدند و امروز 315 علما حضور دارند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده افزود: برای آمادگی کنگره سه پیش نشست در خارج از کشور برگزار و مراکزی که برای این پیش نشست ها انتخاب شد مناطق کانون بحران و تکفیر بود.

وی تصریح کرد: اولین پیش نشست در سوریه با حضور 120 تن از علمای اسلام برگزار شد و دیدگاه های خود را در خصوص مخالفت با تکفیر ارائه کردند.

دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام افزود: دومین پیش نشست در کشور پاکستان با حضور 250 تن از علمای اهل سنت و مذاهب دیگر برگزار شد و بیش از 45 تن علمای اسلامی دیدگاه های خود را ارائه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین علیزاده تصریح کرد: سومین پیش نشست نیز با حضور تعدادی از علما در عراق برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه این کنگره چهار کمیته علمی دارد، گفت: کمیته تبارشناسی  به جریان تاریخی می پردازد؛ کمیته ریشه یابی عقاید در حوزه های مختلف شرک و ایمان و بدعت و حیات برزخی را  بررسی می کند؛ کمیته سوم جریان های تکفیری وسیاسی است که به ارتباط با بیرون از جهان اسلام و اهداف و انگیزه های غرب برای استفاده ابزاری از تکفیر می پردازد و چهارمین کمیته که مهم ترین بخش علمی است راه های برون رفت از تکفیر می باشد.

انتهای پیام/313 /33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha