شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: برای افزایش تقویت امت اسلام باید دبیرخانه دائم کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام تشکیل شود و کمیسیون های دائمی به فعالیت بپردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی امروز در دومین روز کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به اینکه مراجع دینی جایگاه ریشه دار و قدرت مندی در حل مشکلات امت اسلامی دارند، اظهارداشت: امت اسلامی علی رغم ثروت های گسترده و منابع انسانی گرفتار مشکلات و چالش های بسیاری شده است. 

وی با بیان این که باید تمام چالش های جهان اسلام را مورد بررسی قرار دهیم، تصریح کرد: امروز امت اسلامی دچار مصیبت های بسیاری نظیر تهاجم فرهنگی و اخلاقی و معرفتی می باشد که جوانان امت را هدف قرار داده است تا هویت آن ها را بگیرد. 

رئیس جامعة المصطفی با اشاره به این که تهاجم اقتصادی و نظامی از دیگر مصیبت های جهان اسلام است، گفت: عقب افتادگی علمی و تکنیکی، وجود غده های سرطانی سیاسی، عدم استقلال دولت های مزدور و دست نشانده، افزایش تفرقه و از هم پاشیدگی، بی حرمتی به مقدسات و رواج توهین به شخصیت های مذاهب و ظهور پدیده تکفیر از دیگر مصیبت های بزرگ حهان اسلام می باشد و به همین دلیل این کنگره عظیم در شهر مرجعیت شیعه برگزار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی با بیان اینکه برای تشکیل تمدن اسلامی باید بخش های معنوی، سیاسی و اجتماعی را بررسی کنیم، اظهار داشت: ایجاد گفتمان تمدن انقلاب اسلامی و تشکیل تمدن جدید بر اساس اصول اسلامی یکی از پیشنهادات بنده برای مقابله با مصیبت های جهان اسلام است.

وی افزود: باید اصول و مبانی مشترک بین مذاهب اسلامی از جهت عقیده و شریعت تقویت شود که این مسئله نیازمند گفتمان تقریبی می باشد.

عضو جامعه مدرسین با بیان این که باید اصول و روش هایی برای افزایش گفت وگو و مذاکره بین مذاهب و علما ایجاد شود، اظهار داشت: علما باید معیارهای تکفیر را بررسی و تبیین کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر این که باید ریشه های فقهی اجتهاد را تبیین کنیم، ابراز داشت: تغییر کتب درسی که بر اساس مبانی تکفیر و تندروی می باشد باید تغییر یابد.  

وی با بیان این که باید به تحکیم روابط علمی مذاهب مختلف  و مراکز علمی بپردازیم، اظهار داشت: علما باید رهبران و دولت های خود را ارشاد و رویکرد مقاومت مقابل دشمنان را تقویت کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: برای افزایش تقویت امت اسلام باید دبیرخانه دائم کنگره جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام تشکیل شود و کمیسیون های دائمی به فعالیت بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی در پایان تاکید کرد: مرجعیت شیعه و حوزه های علمیه و دانشگاه المصطفی آمادگی همکاری برای تقویت امت اسلام و افزایش گفت وگو بین مذاهب را دارد.

انتهای پیام/313 /33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha