پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
نجفقلی میرزایی- المصطفی

حوزه/ عضو هیات علمی جامعۀ المصطفی گفت:دنیای امروز به حضور ایران در جهان اسلام نیاز دارد. ما باید با تمام جهان به مذاکره عاقلانه بنشینیم و این سازوکار می خواهد. انقلاب اسلامی ایران باید به فکر گفتگو با نخبگان جهان اسلام باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام نجفقلی میرزایی امروز  در نشست علمی «تئوری انقلاب اسلامی و تحولات اخیر در جهان اسلام »که توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، به بیان ابعاد سلبی وضعیت موجود پرداخت.

وی با  اشاره به سابقه دو دهه حضور در خط مقدم تماس انقلاب اسلامی با جهان اسلام خصوصا در بیروت و لبنان در ارتباط تلاش های ایران گفت: حضور بین المللی ما معدود و بسته بوده و نخبگان ما در جهان حضور بالا و قدرتمندی نداشته اند.

حجت الاسلام میرزایی افزود: این آسیب ها و خلاها وضعیت ما را نابسامان تر می کند و اینها زخم جهان اسلام را عمیق تر می کند.

عضو هیئت علمی جامعۀ المصطفی اظهار داشت: در این که انقلاب اسلامی عالی ترین تئوری تطبیقی در جهان اسلام است شکی نیست؛ ولی امروزه در عرصه جهانی بلوک شرق و غرب به اندیشه های سیاسی ناشی از انقلاب های خود می بالند.

وی تصریح کرد: ما باید انقلاب خود را با این تفکر پیش ببریم که انقلاب ما را دیگران می خوانند و نظریه پردازی می کنند و ما حاصل آن را دریافت می کنیم.

حجت الاسلام میرزایی تاکید کرد: ما اعلام می کنیم که می توانیم به طور همدلانه با جهانی که خواستار عدالت و حقوق بشر است گفتمان مشترک تعریف کنیم و می توانیم گفتگوی انقلاب ها را راه بیندازیم،  انقلاب اسلامی ایران نیامده که با همه بجنگد، بلکه آمده که با ظالمان بجنگد.

وی با اشاره به این که نگاه انقلاب اسلامی ایران یک نگاه فکری هم هست گفت: با بازسازی نگاه ها باعث شده نتوانیم انقلاب اسلامی ایران را تنها در کنار یک مقوله مانند اقتصاد قرار دهیم.

باید در مقابل سلفی گری و داعشی ها تلاش کنیم

استاد جامعه المصطفی بیان داشت: امروزه در داخل کشور جنبش های فکری خوبی صورت گرفته است و از سویی انقلاب اسلامی پرسشگر و مطالبه گر است و خواسته هایی از جهان اسلام دارد، ولی در مقابل نخبگان جهان اسلام هم از ما مطالباتی دارند. ما باید در مقابل سلفی گری و داعشی ها تلاش کنیم.

وی اظهار داشت: باید کاری کنیم که عشاق و پیروان اسلام بتوانند به راحتی در ایران و خصوصا شهر قم زندگی کنند و به مسائل علمی بپردازند تا بتوانیم سفیران علمی برای جهان پرورش دهیم.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دین را به گونه ای به جهان اسلام برگردانده که سکولاریسم و امثال آن در جهان ذوب می شوند، ادامه داد: سکولاریسم مبتنی بر این ادعاست که اندیشه های دینی، علمی و منطقی نیست و خرافاتی است.

حجت الاسلام میرزایی اظهار داشت: قدر این انقلاب را باید بشناسیم و این کار با تجمع و برگزاری مراسم صورت نمی گیرد، بلکه باید به دنبال اندیشه و علم باشیم. باید انقلاب اسلامی را بر مبنای کلامی تعریف کرد نه فقهی؛ زیرا نظریه انقلاب اسلامی برای جهان اسلام پیام دار و موسس نظریه امامت جامعه اسلامی است.

این فعال سیاسی با بیان این که مقایسه انقلاب اسلامی با حرکت های اخیر مقایسه دقیقی نیست گفت: انقلاب اسلامی از ریشه های تاریخی و تمدنی بریده تفسیر می شود، انقلاب ایران یک شبکه بسیار پیچیده و تنیده از مسائل تاریخی است. در جهان معاصر اسلامی باید آن مقدماتی را که انقلاب با آنها روی داده به دنیا صادر کرد. ارائه نتیجه و حاصل انقلاب کاری اشتباه است، زیرا هر کشوری تئوری و ساختاری متفاوت و جدا دارد.

وی افزود: امروز ضربه ای که جریان های تندرو به پیامبر و اسلام می زنندآن قدر بزرگ است که اگر ما درک کنیم مساوی است با ضربه هایی که بر اسلام وارد شده و ما سالهاست بر آنها گریه می کنیم.

حجت الاسلام میرزایی در پایان بیان داشت: دنیای امروز به حضور ایران در جهان اسلام نیاز دارد. ما باید با تمام جهان به مذاکره عاقلانه بنشینیم و این سازوکار می خواهد. انقلاب اسلامی ایران باید به فکر گفتگو با نخبگان جهان اسلام باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha