یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام غفوری - تهران

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان تهران از فعالیت 61 مدرسه علمیه و مرکز تخصصی و تحصیل بیش از 6 هزار و 650 طلبه در در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری در گفت و گو با هفته نامه «حریم امام» با اشاره به پیشینه تاریخی حوزه های علمیه، اظهارداشت: حوزه های علمی با بیش از هزار سال قدمت توانسته اند خدمات خوبی به جامعه علمی و دینی ارائه کرد و افراد توانمندی را تربیت نمایند.

وی با اشاره به ویژگی های حوزه های علمیه، افزود: نظام آموزشی حوزه بر اساس نظام اخلاقی و تربیتی بنا شده و علوم و معارف الهی در ظرف معنوی و نورانی و مهذب وجود انسان های متخلق ریخته شده است، و لذا اسوه های معنویت و علم و معرفت که تربیت یافتگان حوزه های علمیه در طول تاریخ بوده اند، همانند ستارگانی پر فروغ در جهان نور افشانی کرده و آثار گرانسنگ آنان همچنان منشا هدایت است.

مدیر حوزه علمیه استان تهران با اشاره به دلایل موفقیت و ماندگاری نظام آموزشی حوزه در طول تاریخ، تصریح کرد: انگیزه الهی برای تحصیل، موضوعیت تهذیب نفس و کسب علم به دلیلی ارزرش بودن آن، داشتن اهداف مقدس الهی  و معنوی در تحصیل، آزادی انتخاب استاد، پیش مطالعه درس، تدریس با محوریت تفهیم و تفهم و نه گذراندن درس، مطالعه و مباحثه، احساس مسئولیت استاد در قبال شاگرد و نظارت جامع بر اخلاق طلاب، از ویژگی های تاثیرگذاری نظام تربیتی و آموزشی حوزه  است که از گذشته در حوزه رایج  بوده و امروز هم وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به درخشش حوزه های علمیه در طول تاریخ مخصوصا در دفاع از اسلام و مکتب اهل بیت(ع)، اشاره ای به جایگاه حوزه تهران در شکل گیری انقلاب اسلامی کرد و بیان داشت: گرچه حوزه علمیه قم خاستگاه انقلاب اسلامی می باشد، ولی به دلیل مرکزیت تهران و تاثیرگذاری حرکت هایی که انجام می گرفت، از آغازین روزهای انقلاب در سال 42 جمعی از بزرگان روحانیت ساکن تهران، حضوری فعال و پررنگ در صحنه یافته و نقش آفرینی کردند که در همین راستا بسیاری از علمای استان تحت تعقیب رژیم ستمگر پهلوی بوده و حتی بسیاری از آنها به دیگر استان ها تبعید شدند.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری ادامه داد: روحانیت مبارز تهران محور انسجام مراکز دینی و جامعه اسلامی در مبارزه علیه استبداد و استعمار بوده و انتخاب اکثر اعضای شورای انقلاب نیز از بین علمای تهران نشانگر میزان حضور و تاثیر آنان در به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی است .

وی در ادامه با اشاره به وضعیت امروز حوزه علمیه تهران، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه استان تهران دارای 61 مدرسه علمیه و مرکز تخصصی است که از این تعداد سه مرکز تخصصی در رشته های تفسیر،کلام، حقوق و قضا دایر بوده و سه  مدرسه هم در قالب سفیران هدایت مشغول فعالیت می باشند.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: هم اکنون بالغ بر 6 هزار و 690 طلبه در تهران و در سطوح مختلف مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد 183 نفر در رشته های تخصصی اشتغال به تحصیل دارند.

وی در این گفت و گو اشاره ای هم به برنامه های آینده حوزه علمیه استان تهران کرد و گفت: گسترش برنامه های تهذیبی و اخلاقی، فراگیری و تعمیق فضای معنوی مدارس، ارتقاء کیفیت آموزش در مدارس، آموزش روش های تاثیرگذار در موفقیت تحصیلی هر جه بیشتر طلاب، ارتقا کیفیت پذیرش طلاب جدید، ارتقا کمیت مدارس و طلاب برای پاسخگویی به نیازهای علمی، تبلیغی و امور شرعی جامعه، دعوت از فضلای تهرانی مقیم قم برای ایفای نقش علمی و مدیریتی در مدارس و  همچنین هم فکری در برنامه های کلان استان از مهم ترین برنامه های ماست.

حجت الاسلام والمسلمین غفوری در پایان با تاکید بر پیشتازی حوزه های علمیه در تربیت اندیشمندان توانمند، گفت: امروز با توجه به تغییر شرایط و نیازهای جوامع بشری، حوزه های علمیه برای ایفای نقش هدایت گری می بایست با حفظ اصالت های حوزوی نظام آموزشی و تربیتی، جامعیت آموزش ها را مطابق با شرایط جدید لحاظ کرده و از روش ها و امکانات جدید بهره بیشتری ببرند.

انتهای پیام 18/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha