دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مجله دین محمد

نشریه ای با محوریت شناخت بهتر اسلام و نبی مکرم اسلام(ص) به زبان لاتین منتشر شد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، در آستانه سال جدید، یکی از موضوع های قابل تامل، ورود گردشگران، توریست ها  و جهانگردان به شهر اصفهان است، این می تواند فرصت بسیار مغتنمی برای تبلیغ دین باشد، درهمین راستا حوزه علمیه اصفهان،مجله ای به زبان انگلیسی در جهت معرفی ابعاد مختلف دین اسلام تهیه کرده که در ایام نوروز توسط مبلغین مسلط به زبان خارجی در مدرسه علمیه ناصریه واقع در مسجد امام(ره) توزیع شده و مطالب آن با جهانگردان توضیح داده می شود

در آغاز ضمن تشکر، به عنوان مدخل گفتگو شمه ای از زندگی علمی و فرهنگی خود را بیان نمایید.

حسن غزالی، طلبه درس خارج بوده و مشغول به تدریس در حوزه علمیه می باشم که مسؤول واحد قرآن و تهذیب معاونت تهذیب و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان هستم.

لطفا بفرمایید چه شد که به چاپ و نشر این مجله روی آوردید؟

با توجه به صدور پیام تاریخی مقام معظم رهبری برای جوانان اروپا و آمریکای شمالی و با توجه بر اینکه متاسفانه کشورهای غربی هجمه و تخریب علیه دین اسلام را دردستور کار خود قرار دادند و دشمنان اسلام در تلاش هستند تا بیشتر از گذشته چهره ای زشت از اسلام نشان داده و در راستای سناریوی اسلام هراسی، اسلام گریزی و به انزوا بردن مسلمانان به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) توهین کرده و از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی برای ضربه و تخریب چهره رحمانی اسلام و کشورهای مسلمان استفاده می کنند؛ لذا احساس وظیفه کردیم تا که براساس تاکیدات مقام معظم رهبری نباید اجازه داد که مردم دنیا تحت تاثیر رسانه های وابسته به صهیونیزم و استکبار قرار گیرند و ما در راستای این اهداف تهیه مجله ای را با دوستان طلبه برنامه ریزی کردیم که شامل معرفی مختصری از اسلام و عقاید اسلامی است و البته چون ما شیعه هستیم، مواردی هم در بحث امامت در نشریه مذکور آورده ایم ولی تاکید اصلی بر اسلام است؛ به نحوی که وحدت مسلمانان را خدشه دار نکند.

چه نکات و آموزه هایی از دین اسلام در این مجله گنجانده شده؟

بسیاری از شبهه ها و سوالاتی که در اذهان عمومی درباره اسلام وجود دارد را در باب موضوع هایی مانند قرآن کریم، حجاب، بایدها و نبایدهای مد نظر اسلام، معرفی دانشمندان جهان اسلام، شناخت و معرفی حوزه علمیه، نظر اسلام در مورد تروریسم، زن و خانواده در اسلام و ... را در این نشریه بیان کرده ایم.

آیا اشاره ای هم به پیام رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی داشته اید؟

بله، نامه‌ مقام معظم رهبری خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی یکی از بخش‌های دیگر این نشریه است.

 فکر می کنید نامه مقام معظم رهبری چه تاثیری بر حرکت اسلام گرایی داشته است؟

دراین مقطع اززمان و در شرایط کنونی که غرب و رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید اسلام هراسی در دنیا است، این اقدام ازسوی مقام معظم رهبری  و از جانب جمهوری اسلامی ایران که همیشه غربی ها کشورمان را  به عنوان ملتی خشن وغیرمنطقی در دنیا معرفی کرده اند؛  برای شناخت حقایق دین اسلام و جمهوری اسلامی ایران بسیار کمک کننده است.

نام این مجله چیست و بر چه اساسی این نام را برگزیده اید؟

با توجه به هجمه های پرفشار جهان کفر بر علیه ساحت مقدس اسلام و نبی مکرم اسلام (ص) و سانسورهای رسانه ای غرب ، مجله ای با محوریت شناخت رسول خدا(ص) با عنوان "دین محمد(ص) پیامبر رحمت" و به زبان لاتین (Religion of Muhammad, the prophet of mercy) منتشر کردیم.

 مسئولیت شما در مجله چیست وچند نفر در تهیه این نشریه نقش داشتند؟

بنده در مجله ای که چاپ شده به عنوان سردبیر فعالیت می کنم. البته سه نفر از طلاب و روحانیون زباندان در طراحی،نگارش و تنظیم محتوای مجله نقش محوری داشتند؛ و ابعاد مختلف را از حیث طراحی جذاب، نگارش، رعایت قواعد گرامری و ابعاد تبلیغی مد نظر داشته ایم.

کیفیت پخش و توزیع این مجله چگونه است؟

 این مجله در آستانه عید نوروز و افزایش گردشگران  خارجی و با توجه به محوریت مسجد امام (ره) به عنوان یک مرکز گردشگری و توریستی و برای آشنایی گردشگران کشورهای خارجی با دین مبین اسلام، توزیع خواهد شد و چند نفر از زباندان روحانی در مسجد مستقر خواهند بود و با توریست هایی که به آنجا مراجعه می کنند گپ و گفتی دوستانه درباره اسلام خواهند داشت.

در شرایط کنونی ضرورت پرداختن به نگارش این نشریات با زبان های مختلف خارجی چیست؟

هم اکنون جهان به دهکده جهانی تبدیل شده و ارتباط های مردم با بسیار نزدیک شده و با توجه به هجمه تبلیغاتی زیاد می طلبد که تلاش مضاعفی در این خصوص انجام داده و مبلغین  و حوزه های علمیه به خارج از حوزه های علمیه توجه کنیم چراکه نیازمند فراگیری این معارف هستند و بسیاری از ایشان باطنی آماده دارند ولو آنکه مسلمان نباشند، ولی شاید کسی معرفی ساده ای از دین اسلام برایشان نداشته و چه بسا اگر این کار انجام شود، منجر به روی آوردن این افراد به اسلام شود.

در بحث تبیین و کمک به شناخت صحیح دین اسلام چه کسانی بیشتر باید احساس مسئولیت داشته باشند؟

به نظر افرادی که صاحب قلم هستند باید مقاله ها وجزوه های بسیاری را دراین زمینه منتشر کنند تا جوانان اروپایی بتوانند با مطالعه آنها به نکات روشن تری از دین اسلام دست پیدا کنند.

اهداف آینده شما و دوستانتان در زمینه انتشار این مجله چیست؟

انشاالله در حال برنامه ریزی و تلاش هستیم، این نشریه را به زبان های چینی و فرانسه نیز ترجمه کرده، و شماره های متعددی با موضوع های گسترده تر را به نیازمندان کسب معارف دینی تقدیم نماییم.

 و اما سخن پایانی...

امیدواریم که  طلبه ها فراتر از اهداف تحصیلی و طلبگی، و افق های بلند پیش روی خود را ببینند و طبق تاکیدهای مقام معظم رهبری، تلاش کنیم تا اسلام را به تمام جهان صادر کنیم و تنها به فکر کشور خودمان نباشیم؛ چه بسا این تحرک، برای شناخت حقایق دین اسلام کمک کننده باشد.

در یکی از کشورهای اروپایی طلبه ای را مشاهده کردم که از بلغارستان به ایران آمده و درس طلبگی خوانده و پس از بازگشت به آنجا، در شهر زادگاهش به حرفه نجاری مشغول شده بود و درآمد کار خود را خرج اسلام می کرد، این طلبه فاضل با دست خالی دو مسجد به نام های فاطمه الزهرا(س) و امام علی(ع) بنا نهاده بود که بسیاری از اهالی آن شهر نیز بدین وسیله مسلمان و شیعه شده بودند. این حرکت نشان دهنده آن است که طلبه ها در ذهن خود، باید افق های بلند تری را ببیند و دید بازتری به ضرورت پرداختن به اسلام داشته باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha