دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بهداشت و سلامت

حوزه/محقق حوزوی با اشاره به نقش روحانیون در تبیین دیدگاه مترقی اسلام به حوزه بهداشت و سلامت، گفت: اگر در جامعه ای مسائل بهداشتی رعایت شود، روح و روان آن جامعه سالم خواهد بود و تاثیر ویژه ای بر سلامت عمومی دارد.

حجت الاسلام حسین عرب در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند،با اشاره به توجه خاص دین مبین اسلام به بهداشت جسم و روح، اظهار کرد: اسلام دین کاملی است و برای همه جنبه های زندگی انسان برنامه دارد، یعنی علاوه بر برنامه های معنوی، به مسائل جسمی بشر هم توجه دارد.

وی با اشاره به حدیثی پیامبر اکرم (ص) که فرموده اند "النظافة من الایمان"، خاطر نشان کرد: نماز به عنوان ارزشمندترین واجب دینی بر طهارت کامل استوار می باشد. این مسئله نشان دهنده توجه ویژه اسلام به بهداشت و پاکیزگی است.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با تاکید بر اینکه پاکیزگی پل ارتباط و اتصال انسان به خداست، ادامه داد: اسلام تاکید بسیاری بر رعایت بهداشت از جمله مسواک زدن، پاکیزه بودن لباس و مکان نمازگزار برای ارتباط بهتر با پروردگار و ... اشاره دارد.

امام جمعه آیسک با اشاره به این که بهداشت و سلامت بر مسائل روانی نیز تاثیر گذار است، ابراز داشت:امیرالمومنین علی(ع) که فرموده اند "لباس پاکیزه غم و اندوه انسان را از بین می برد". این مطلب  نشان می دهد که از نظر اسلام رعایت بهداشت حتی در روح انسان تاثیر دارد.

وی تصریح کرد: ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم و مردم باید به بهداشت و سلامت از دیدگاه اسلام اهتمام ویژه داشته باشند، چرا که از نظر اسلام جامعه ای که محیط آن سالم نباشد، اسلامی نیست.

این محقق حوزوی، توصیه اسلام به روزه داری نشانه توجه اسلام به سلامت جسم و روح دانسته و گفت: هر مسلمانی باید در طول سال، یک ماه روزه بگیرد و به دستگاه گوارش استراحت داده و ایمان و اراده خود را در مقابل امیال جسمانی و روحانی تقویت کند.

حجت الاسلام عرب افزود: اسلام به دو وعده غذا توصیه کرده، پیامبر اسلام(س) نیز در این زمینه فرموده اند "در خورد و خوراک خود موظبت کنید تا دچار بیماری و مشکل نشوید"، بنابراین ما باید دستورات بهداشتی اسلام را رعایت کنیم تا گرفتار بیماری جسمی و روحی نشویم.

امام جمعه آیسک خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر در جامعه ای بهداشت رعایت شود، روح و روان آن جامعه سالم خواهد بود و بهتر مسیر حرکت به سوی پیشرفت و تکامل را طی می کند.

وی با اشاره به نقش روحانیون در تبیین وترویج دیدگاه اسلام در حوزه بهداشت و سلامت، بیان کرد: اگر مردم را آگاه کنیم و آنها مسائل بهداشتی را رعایت کنند، تاثیر ویژه ای بر سلامت عمومی جامعه خواهد داشت.

 حجت الاسلام عرب یادآور شد: مسئولین و رسانه های تاثیرگذار باید دست به دست هم داده و یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر مسائل اسلامی را برای مردم تبیین کنند، چرا که اگر برنامه غذایی و خوارک سالمی داشته باشیم، بهترین کمک به سلامت و بهداشت جامعه است.

این محقق حوزوی در پایان با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت، تصریح کرد: انسان باید بهداشت و پاکیزگی را رعایت کند، تا سلامت بماند، زیرا افرد سالم بهتر می تواند مسیر زندگی الهی را بپیماید.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha