یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شیخ حسین زاهد

حوزه/ آدمی چون ذاتا خوشی و لذت را دوست دارد اگر اعتقاد به معاد و آخرت نداشته باشد ومرگ را فنا و انتهای دنیا بداند، حب دنیا در دلش روز افزون می شود و منجر به دوری از خدا و فرار از آخرت می گردد.

خداوند متعال در قران کریم دنیا را اینگونه توصیف می کند: اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ حدید/20

بدانيد كه زندگى دنيا، در حقيقت، بازیچه، سرگرمى، زینت و فخرفروشىِ شما به يكديگر است.

حکایت؛

مرحوم شیخ محمد حسین زاهد (رحمه الله علیه) فرمود: زمان قدیم در مدرسه محمدیه درس می خواندم، امکانات زیادی وجود نداشت و در حد طلبگی بود، آن زمان بیشتر خانه های اشرافی برق داشتند و خیلی ها از نعمت روشنایی برق محروم بودند، ما هم از چراغ نفتی استفاده می کردیم، گاهی پیش می آمد که پول خرید نفت برای چراغ را هم نداشتیم.

شب های جمعه که می شد، اعیان و اشراف شهر به مدرسه می آمدند و طلبه ها را می بردند و مجلس روضه ای بر پا می کردند و شام می دادند تا  اموالشان برکت پیدا کند ، ثوابی به اعمالشان اضافه شود و خیراتی هم برای اموات کرده باشند.

یک بار که به مجلسشان رفتم، دیدم دستشویی آنها هم برق دارد، با خود گفتم ببین اینها توالتشان هم برق دارد، آن وقت ما پنج شاهی نداریم نفت بخریم و چراغ روشن کنیم تا مطالعه نماییم؛ بعد یک دفعه به خودم آمدم، قدری فکر کردم و  گفتم  حسین این حرفها چیست که میزنی؟ خدا را شکر کن؛ برو مسجد جامع درس بخوان، عبادت کن و به خاطر این فکر که به سرم زد با خود عهد کردم که دیگر هیچ جائی نروم تا حب دنیا در دلم قرار نگیرد.1

دیدی آخر حب دنیا دست و پایم را گرفت          رفته رفته دل ربود از من  خدایم را گرفت2

1.سایت نگارخانه اهل بیت

2.یاسر مسافر

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبدالصاحب IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۵
    0 0
    روحش شاد و یادش گرامی باد - قصد دارم هر بار که رفتم زیارت آقا عبدالعظیم حسنی سلام الله علیه حتماً سری به قبرستان ابن بابویه بزنم جهت زیارت شیخ صدوق و مرحومان محمدحسین زاهد، سیدرضا دربندی ، رجبعلی خیاط و مرشد احمد چلوی و . . .