شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
همایش حکومت علوی

حوزه/ مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مفید، همایش بین المللی حکومت علوی را گامی در راستای ارائه تفسیر عقلانی و رحمانی از حکومت امام علی(ع) دانست.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، به نقل از ستاد خبری همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی ‍پس از ۱۴ قرن؛ خان محمدی با بیان اینکه بسیاری از جنبش های اسلامی امروز به نوعی بازگشت به اسلام و قرآن را از اهداف مهم خود مطرح می کنند؛ اظهار داشت: منظور از این بازگشت؛ بازگشت به ۴۰ سال اول هجری است که ۱۰ سال حکومت پیامبر(ص) و ۳۰ سال حکومت خلفای راشدین است که پنج سال از آن متعلق به حکومت علی(ع) است.

وی جریان های تکفیری را از مشکلات جهان اسلام دانست و گفت: متاسفانه عملکردی که از اینها صادر می شود استناد به حکومت پیامبر(ص) و خلفای راشدین می کنند، لذا برای ارائه چهره حقیقی اسلام لازم است چنین همایش هایی برپا شود تا ما بازخوانی و بازفهمی جدیدی از این حکومتها را ارائه دهیم.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مفید اولین نتیجه برپایی چنین همایش هایی را تبیین و ارائه چهره نورانی حکومت اسلامی در زمان پیامبر(ص) و حکومت پنج ساله علی(ع) به جهانیان دانست و گفت: به طور کلی در جهان؛ دو جریان به اسلام استناد می کنند یکی جریان تکفیری هاست که کشتار و خشونت؛ عدم تساهل و تسامح و لاعقلانی گری از ویژگی های آنها محسوب می شود و دیگری جریان نواندیشی دینی است.

وی تصریح کرد: جریان نواندیشی دینی در جهان اسلام از محمد عبده با تفسیر عقلانی از قرآن و سنت نبوی آغاز می شود که البته پیش از این هم سیدجمال الدین اسدآبادی چنین تفکری را داشت که بعدا این جریان ادامه می یابد تا در ایران افرادی مانند علامه طباطبایی؛ آیت الله طالقانی؛ آیت الله ابوالفضل زنجانی؛ حضرت امام خمینی(ره) و... با برداشت های عقلانی خود از قرآن و سنت؛ افق عقلانی و نورانی برای جهان اسلام ارائه می دهند.

خان محمدی برپایی همایش بین المللی حکومت علوی را گامی در راستای ارائه تفسیر عقلانی و رحمانی از حکومت امام علی(ع) دانست و تاکید کرد: این چنین تفسیرهای عقلانی سبب جلوگیری از شکل گرفتن جریانهایی که برداشتهای غلطی از دین ارائه می کنند و خود معضلی به حساب می آیند و جریانهای تحجرگرا و مسائل و مشکلاتی می شود که جامعه امروز توان حل آن را ندارد.

وی تصریح کرد: برپایی چنین همایشهایی افق روشن و دیدگاه عقلانی؛ انسانی از حکومت اسلامی ارائه می دهد که بتواند پاسخگوی معضلات و مشکلات این جامعه باشد.

مدیرگروه علوم سیاسی دانشگاه مفید در مورد حقوق مخالفان در حکومت علوی ابراز داشت: وقتی توده مردم با اصرار با حضرت علی(ع) بیعت کردند عده ای از افراد سرشناس همچون عبدالله عمر و سعد بن ابی وقاص از بیعت با آن حضرت امتناع کردند اما حضرت علی(ع) هیچگاه آنها را تهدید نکرد یا تحت فشار قرار نداد.

وی ادامه داد: در روایت داریم که بعد از این مخالفان حضرت علی(ع) کارشکنی های فراوان کردند، از جمله اینکه عده ای از خوارج در حال سخنرانی امام علی(ع) وارد مسجد شدند و با دادن شعارلاحکم الا لله مجلس را به هم ریختند حضرت در پاسخ اینها گفت این جمله حقی است که شما از آن اراده باطل می کنید و سپس شروع به قانع کردن آنها کرد یعنی هیچگاه فضایی فراهم نکردند که اینها اعتراضی نکنند یا آنها را به زندان بیندازند.

خان محمدی تصریح کرد: آن حضرت حتی یاران و اصحاب را از به کار بردن تعبیرات و دادن صفت به مخالفان منع کردند و می فرمودند اینها برادران ما هستند و نباید به آنها نسبتهای ناروا داد.

وی ادامه داد: در سیره حکومتی حضرت علی(ع) آزادی بیان دیدگاه و عقاید وجود داشت و حتی داریم که حضرت علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر تاکید می کند که حقوق مردم را رعایت کن و آنها یا برادران دینی تو هستند یا در انسان بودن با تو مشترکند.

استاد دانشگاه مفید با بیان اینکه اقلیتهای دینی در حکومت علوی هم دیده می شدند به روایتی در این زمینه اشاره کرد و افزود: روزی حضرت از راهی می گذشتند پیرمرد نابینایی را دیدند که تکدی گری می کرد؛ حضرت از اصحاب وضعیت این فرد را جویا شدند و آنها گفتند این پیرمرد نصرانی است؛ حضرت در پاسخ فرمودند در جوانی از او کار کشیدید و حال که ناتوان شده او را به حال خود رها کردید؟ سپس دستور دادند که زندگی این فرد نصرانی را از بیت المال تامین کنند.

وی خاطرنشان کرد: در مجموع می توان مسیر جدیدی را براساس اصول اسلامی که در زندگی پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) متبلور است برای جامعه امروزی خود و جهان اسلام ارائه کنیم که کارآمد و با زمان هماهنگ بوده و معضلات و مشکلات سیاسی اجتماعی مردم را حل کند.

خان محمدی در عین حال یادآور شد: الگوهای بسیارمهمی در زندگی پیامبر(ص) و علی(ع) وجود دارد که لازم است مردم و گروهها از آن درس بگیرند.

وی با اشاره به جریان سقیفه گفت: آن حضرت در زمان خلفا هیچگاه در صدد تخریب آنها برنیامدند بلکه جزو مشاوران امین آنها بودند و هرچه در توان داشتند برای پیشبرد جامعه اسلامی به کار می گرفتند؛ هیچگاه برخلاف اسلام و مسلمانان سخن نگفتند.

استاد دانشگاه مفید گفت: اینها مسائلی هستند که با این همایشها می توانیم مطرح کنیم و وقتی این نظرات به صورت نظری تدوین و روزآمد ارائه شود در جامعه می تواند موثر و مهم واقع گردد.

همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از ۱۴ قرن 9 و 10 اردیبهشت ماه در دانشگاه مفید قم با حضور محققان داخلی و خارجی برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha