یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 348891
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷
همایش حکومت علوی

حوزه/ در مدیریت علوی ،استبداد جایی ندارد و امام علی(ع) درباره لزوم رسیدگی به زیردستان و مشورت خواستن آنان بارها به مالک اشتر تذکر داده اند و فرموده اند: بخشی از وقت خودرا برای نیازمندان قرار ده و خود نزد آنان برو و با آنان هم نشین باش.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  نبی الله ابراهیمی محقق و پژوهشگر در نشست تخصصی همایش حکومت علوی با تاکید بر شیوه مدیریت علوی بیان کرد: اگر به درستی به مدیریت اسلامی بنگریم در می یابیم بسیاری از اصول مدیریتی که هم اکنون در سراسر دنیا از آنان استفاده می شود در سخنان امام علی(ع) و در چهارده قرن قبل نمایان شده است.

عضو هیئت علمی خانه ریاضیات کاشمر گفت:برای اثبات ادعای فوق با رجوع به نظریه های مدرن دنیا و مقایسه آنان با سخنان و مدیریت حضرت علی(ع) به زیبایی و به روشنی در می یابیم که این نظریه ها در سخنان امام علی(ع) به زیبایی و در حکومت علوی به بهترین نحو بیان و نمایان شده است.

وی ادامه داد: انتخاب علمی و کارشناسانه افراد و برنامه ریزی دقیق در مدیریت علوی علاوه بر این نکات نارسایی های آنان را نیز برطرف کرده است.

ابراهیمی با اشاره به عهدنامه مالک اشتر اظهار داشت:حضرت علی(ع) بر احقاق حقوق کارگران تاکید داشتند و این امر را بارها به مالک اشتر یادآوری کردند.

این محقق و پژوهشگر با تاکید براینکه نظام آموزشی در هر دوره ای سازمانی فعال و پویاست گفت:علی(ع) بر آموزش کارکنان تاکید داشت بطوری که ایشان بیش از جنگ، افراد تحت فرمان خود را از هر نظر آماده می ساختند و علاوه بر آموزش به تجربه نیز تاکید فراوان داشته اند و لذا آموزش دائمی را مد نظر خویش قرار می دادند.

وی ادامه داد: در مدیریت علوی ،استبداد جایی ندارد وامام علی(ع) درباره لزوم رسیدگی به زیردستان و مشورت خواستن آنان بارها به مالک اشتر تذکر داده اند و فرموده اند:بخشی از وقت خودرا برای نیازمندان قرار ده و خود نزد آنان برو و با آنان هم نشین شو و درباره مشکلات جامعه با آنان مشورت کن.

ابراهیمی اظهار داشت:رابطه بین مدیر و کارمند در نظام اسلامی رابطه ای سرشار از محبت و مبتنی بر یاری رسانی و همکاری است.

وی در ادامه صحبت های خود ضمن اشاره بر کنترل و نظارت کارکنان ادامه داد:انسان علاوه بر کنترل بیرونی از کنترل درونی نیز برخوردار است و آنقدر که به کنترل درونی بها داده می شود به کنترل بیرونی التفاتی نمی شود.

در مدیریت علوی عامل تجربه نقش کلیدی در گزینش و انتصاب افراد دارد،امام در انتخاب افراد برای پست های بالاتر نظام عامل تجربه و سابقه را بسیار مهم می داند.

این محقق و پژوهشگر در بخش پایانی صحبت های خود بیان کرد:کارمند در اداره باید از دوجهت امنیت کامل داشته باشد: اول از جهت ماندگاری دائمی در آن شغل و دوم از جهت تامین نیازهای معیشتی. ویژگی دیگری که در مدیریت علوی وجود داشته است و امروزه به عنوان یکی از رموز موفقیت مدیریت ژاپنی نیز محسوب می شود؛ مدیریت از پایین به بالا و اطمینان خاطر به کارمند برای حفظ این دو شرط می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha