یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام علی علیه السلام

حوزه/ پژوهشگر کنیایی گفت: حضرت علی(ع) در سیره عملی خود آزادی اعتقادی مردم و حق حیات آنها را مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فاطمه چاگپر در نشست تخصصی «حکومت علوی و چشم اندازها» در همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن در خصوص ارایه  مقاله خود با عنوان «مروری بر حکومت امام علی(ع) بعد از 14 قرن» اظهار داشت: بررسی حکومت حضرت علی(ع) بعد از 1400 سال موضوع مقاله من است.

وی افزود: عینی ترین مدل برای اداره حکومت بر اساس اسلام، شیوه حکومتی پیامبر اکرم(ص) و سپس نظام تشکیل یافته توسط حضرت علی(ع) است.

این پژوهشگر کنیایی با بیان اینکه پیش از انقلاب اسلامی و در دوران طاغوت، ایران دارای مشکلات زیادی بود گفت: شاه مصونیت های زیادی به آمریکایی ها داده بود و هرچند بسیار قدرت داشت، اما با این حال هیچ گونه مخالفتی را تحمل نمی کرد، زیرا موظف بود در مقابل حمایت های آمریکا، امتیازات خاصی به دولت این کشور بدهد با این حال سرنگون شد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران پس از این موفقیت موظف است حکومتی بر اساس شیوه سیاسی و اجتماعی امام علی(ع) ارائه دهد؛ در این زمینه باید وضع حکومت های غربی را با آنچه در ایران رخ می دهد مقایسه کرد.

چاگپر خاطرنشان کرد: در حکومت اسلامی باید به سمت اخلاق پیش رفت در حالیکه در حکومت های غربی تنها به سمت ضد اخلاقیات پیش می روند و در عین حال تاکید می کنند که قدرتشان برگرفته از رأی مردم می‌باشد، ولی حقیقت آن است که تنها حکومت با این ویژگی، نظام جمهوری اسلامی است.

این پژوهشگر و محقق کنیایی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) برای قدرت به میدان نیامد بلکه احقاق حقوق مردم را مد نظر داشت عنوان داشت: در دوران حکومت خلفای سه گانه امتیازاتی به برخی افراد داده شده بود که ایشان آنها را قبول نداشت و در راستی حذفشان گام برداشت؛ در فرمایشات حضرت به مالک اشتر می بینیم که در عهدنامه ای مالک را به وظایف و مسئولیت های حاکمان و حقوق مردم نسبت به حکومت آشنا کردند.

وی افزود: رابطه میان مسلمانان و اقلیت ها در نامه یا عهدنامه مالک اشتر موجود است؛ در این عهدنامه حضرت علی(ع) فرموده اند مقامات باید بر اساس صداقت، تقوا و شایستگی های خود منصوب شوند و لازم است که شیوه صحیح و صادقانه را برای حکومت برگزینند.

خانم چاگپر با بیان اینکه چنانچه امروز مقایسه صورت گیرد، در می یابیم کشورهایی که از حقوق بشر سخن می گویند، می توانند به عنوان مهمترین منبع به عهدنامه مالک اشتر مراجعه کنند بیان کرد: در این صورت به این نتیجه می رسند که انسان ها می توانند بر اساس این تعالیم قانونمند باشند وگرنه آشفتگی اجتماعی، شکنجه افراد بی گناه و زندانی کردن مردم به بهانه های مختلف صورت می گیرد، در حالیکه امام علی(ع) تاکید دارند همه باید از امنیت، بهره مندی و فرصت برابر برخوردار باشند و این در شرایطی محقق خواهد شد که حاکمان بر اساس عدالت و برابری حکومت کنند.

این محقق کنیایی حق حیات را نخستین حق انسان دانست و گفت: به همین دلیل اسلام قتل را شنیع ترین جنایت ممکن می داند؛ چگونه ممکن است انسانی در غرب این اجازه را دارد که انسانی بکشد و خود قصاص نشود؟

وی اضافه کرد: حضرت علی(ع) می فرمایند تنها در موضع دفاع می توان به جنگ متوسل شد ولی می بینیم امروز کسانی مانند اوباما که دم از صلح می زنند، جنگ علیه دیگران را به راحتی راه می اندازند.

خانم چاگپر بیان داشت: آزادی اعتقادی و دینی دیگر حقی است که هر انسان به عنوان آزادی اندیشه دارد و اگر این اصل تحقق یابد دیگر حقوق آدمی نیز به دست می آید؛ امام علی(ع) بر این مسأله در زمان خودشان تاکید داشتند به عنوان مثال در زمان خلیفه سوم از حضرت علی(ع) خواستند تا خلافت را بپذیرد ولی ایشان فرمودند باید بر اساس انتخاب مردم این امر صورت بگیرد و در نهایت هم همین امر اتفاق افتاد.

این پژوهشگر کنیایی با بیان اینکه امروز در بحرین 70 درصد مردم شیعه هستند خاطرنشان کرد: با این حال می بینیم که از حقوق اصلی خود محروم شده اند، در حالیکه در کشوری به اصطلاح اسلامی زندگی می کنند.

وی ادامه داد: امام علی(ع) معتقد بودند هیچ کس نباید با زور اعلام بیعت کند؛ حق دیگری که ایشان بر آن تاکید داشتند برابری نژادی است، به این ترتیب که انسان ها از هر نژادی از حقوق برابر برخوردارند و این امر دلیلی بر رجحان بر دیگران نیست؛ در کلام مولا علی(ع) می‌بینیم که فرمودند انسان ها یا هم کیش تو هستند یا در انسانیت برابر با تو.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha