چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تحول

حوزه/ تحول لازمه پاسخگویی به نیازهای جامعه بشری است، اما به روز شدن حوزه های علمیه به معنای خودباختگی نیست، بلکه تحول و دگرگونی باید با حفظ هویت و سنت های حوزه و زی طلبگی باشد.

حجت الاسلام محمدعلی افضل نژاد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با تاکید بر این که تحول یک نیاز واقعی برای حوزه های علمیه است، گفت: برای این که حوزه بتواند پاسخگوی نسل های آینده باشد، ناگزیر از تحول و درک دگرگونی­ها و تحولات روز است. اما به روز شدن حوزه های علمیه به معنای خودباختگی نیست، بلکه این دگرگونی باید با حفظ هویت حوزه و زی طلبگی باشد.

وی با بیان اینکه موضوعِ ضرورتِ تغییر و تحول در کتاب­های درسی حوزه، از دیرباز مورد توجه و بحث و بررسی بوده و هست، تصریح کرد: کسانی که عهده دار تدوین و تألیف کتب درسی حوزه هستند، باید علاوه بر آشنایی کامل به علوم مدرن و شناخت نیازهای جامعه بشری، دلسوزانه مراقب باشند تا علاوه بر تحقق تحول مورد نظر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام، این تحول به انحراف و افراط و تفریط کشیده نشود.

معاون آموزش مدرسه علمیه امام حسین(ع)  تهران با تاکید بر این که نظام آموزشی حوزه نباید برگرفته از الگوی آموزشی دانشگاه ها باشد، گفت: مدرک گرایی آفت پیش روی طلاب است، چراکه هدف حوزه  بسیار باارزش تر و والاتر از این مسائل است.

استاد حوزه علمیه تهران ادامه داد: برای اصلاح ساختار علمی و آموزشی مدارس علمیه، باید برنامه های آموزشی بصورت هدفمند مدیریت و ارزش گذاری شود. برای نمونه، برای دریافت مدرک معادل کارشناسی در نظام حوزه، طلبه باید سطح یک و دو را به اتمام برساند و حداقل 8 الی 9 سال در امتحانات مختلف که حجم و عمق آن ها متفاوت است، شرکت کند. لذا وقتی مشاهده می کند که دانشگاه این گونه نیست، به تدریج به سمت دانشگاه برای دریافت مدرک آسان تر و تحصیل در رشته تخصصی مورد علاقه­اش سوق پیدا می کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه در حال حاضر، تا حدودی مدرک محوری رو به ترویج است، البته اکثریت طلاب با انگیزه مدرک گرفتن و صرفا برای کسب نمره، درس نمی خوانند بلکه به علمیت توجه دارند.

حجت الاسلام محمدعلی افضل نژاد، نقش اساتید را در ارتقاء سطح علمی طلاب بسیار کلیدی خواند و بیان داشت: در ارزش گذاری علمی طلاب باید بازنگری شود. ارزش طلبه به حدی است که امام صادق(ع) به شاگردشان می فرمایند «درس دین بخوان، من تو را تکفل می کنم»؛ بنابراین طلبه باید طبق وظیفه، در پی درس و رسالت تبلیغی باشد و حوزه نیز برای ارتقاء سطح معیشت آنان تلاش کند، تا تنها دغدغه آنها کسب علم و خدمت به دین باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha