چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اعتکاف

حوزه/ مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) با تاکید بر اینکه اعتکاف به معنای رهبانیت و دوری از متن جامعه نیست، گفت: هر از گاهی انسان نیاز دارد به دور از هیاهوی دنیا خلوتی با خدای متعال داشته باشد و این فرصت در اعتکاف فراهم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسین مهدی زاده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان ‌اینکه اعتکاف فرصت انسان‌سازی و پالایش روح و جسم از رذایل اخلاقی و درونی است، گفت: در 9 جا لغت اعتکاف در قرآن کریم مطرح شده، از جمله در آیه 125 سوره بقره که می فرماید « به یاد آور هنگامی‌که ما خانه کعبه را مرجع امر دین خلق و مقام امن مقرّر داشتیم و دستور داده شد که مقام ابراهیم را جایگاه پرستش خدا قرار دهید و به ابراهیم و اسماعیل سفارش کردیم که حرم مرا از بت پاکیزه دارید برای اهل ایمان که به طواف و اعتکاف حرم آیند و در آن نماز و طاعت خدا به جای آرند».

وی تصریح کرد: اعتکاف در احادیث معصومین(علیهم السلام) روایات بسیاری را شامل می شود که نشان از اهمیت آن دارد. مرحوم شيخ صدوق در كتاب من لا يحضره الفقيه از رسول خدا(ص) نقل می کند که حضرت فرمود «اعتکاف عشر فی شهر رمضان تعدل حجتین و عمرتین؛ یک دهه اعتکاف در ماه رمضان هم چون دو حج و دو عمره است».

مدیر مدرسه امام محمدباقر(ع) تهران در بیان آثار اعتکاف، اظهار داشت: اعتکاف آثار معنوی بسیاری دارد که پاک شدن از گناهان و دوری از عذاب خداوند، گوشه ای از آن می باشد. پیامبر اسلام(ص) فرمود «وقتی معتکف از عملش فارغ می شود و اعتکافش تمام می گردد، به او می گویند؛ از گناه خویش خارج شو، همانند روزی که از مادر به دنیا آمدی». هم چنین درباره دوری از عذاب الهی، در روایتی می خوانیم «هر کس برای رضایت خداوند یک روز معتکف شود، خداوند بین او و آتش جهنم مانع قرار می دهد».

استاد حوزه علمیه تهران با بیان اینکه میزان توجه پیامبر(ص) به برپایی اعتکاف، بسیار در خور دقت و تامل است، افزود: آن حضرت با وجود مسئولیت بزرگ اجتماعی که بر دوش داشت، خود را از اعتکاف بی نیاز نمی دانست. در حدیثی از امام صادق (ع) آمده است «کانت بدر فی شهر رمضان و لم یعتکف رسول الله(ص) فلما ان کان من قابل اعتکف عشرین. عشرا لعامه و عشرا قضاء لما فاته؛ جنگ بدر در ماه رمضان رخ داد، از این رو رسول خدا(ص) موفق به اعتکاف نشدند. آن حضرت در ماه رمضان سال آینده یک دهه را به عنوان همان سال اعتکاف نمودند و یک دهه را نیز به عنوان قضای سال قبل.» در این روایت پیامبر(ص) افزون بر اهتمام عملی نسبت به اعتکاف، با بیان فضایل و پاداش بزرگ آن، مؤمنان را به انجام این عمل تشویق می نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زاده در پایان با تاکید بر اینکه اعتکاف به معنای رهبانیت و دور شدن از متن جامعه نیست، گفت: هر از گاهی انسان نیاز دارد به دور از هیاهوی دنیا خلوتی با خدای متعال داشته باشد و این فرصت در اعتکاف برای انسان فراهم می شود. این خلوت باعث می‌شود تا انسانی که در پیچ و خم های مادی غرق شده، خود را بازیابد و به قصد بهره بردن از ارزش های معنوی از علایق مادی دست بکشد و خود را در اختیار پروردگار بگذارد و تقاضا کند که او را در راه راست ثابت نگه دارد تا بتواند با توبه و زدودن گناهان درونی اش به دریای بیکران انس و مهر خداوند که سرشار از مغفرت و رحمت است، متصل شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha