چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اعتکاف

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) تهران، گفت: امروز تقویت فرهنگ معنوی اعتکاف و نهادینه کردن آن به عنوان فرهنگ ارزش مدار که نقطه مقابل تهاجم فرهنگی می باشد، از ضروریات است.

حجت الاسلام عباس مذهب جعفری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه اعتکاف بهترین فرصت برای محاسبه نفس است، گفت: اعتكاف از جمله سنت‌هاي حسنه و ارزشمندي است كه از سال‌هاي گذشته به شکل خاصی مورد توجه قرار گرفته و به مرور در قالب يك فرهنگ گسترش يافته است لذا تقویت فرهنگ معنوی اعتکاف و نهادینه کردن آن به عنوان فرهنگ ارزش مدار که نقطه مقابل تهاجم فرهنگی می باشد، از ضروریات است.

وی با بیان اینکه اعتکاف فرصت مناسبی برای خلوت و راز و نیاز با خداست، افزود: اعتکاف، موجب نیل به قرب الهی است؛ یعنی همان فلاح و رستگاری که انسان به وسیله عبادت آن را می جوید. اعتکاف بریدن از دنیا و لذات دنیا و رهایی از ناملایمات و پناه بردن به ذات اقدس الهی، و بهترین فرصت برای محاسبه نفس است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: تقویت اراده، افزایش تواضع و فروتنی، دوری از گناه، انس با خوبی‌ها و جلب محبت الهی از جمله آثار دنیوی و اخروی اعتکاف است، بنا بر این غنیمت شمردن این فرصتِ استثنایی و بهره بردن از فضای معنوی اعتکاف، انسان مومن را در راه یابی به مراحل کمال یاری می کند.

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) خاطر نشان کرد: با تأمل در روایات اهل بیت(علیهم السلام) و کلمات بزرگان این نکته به خوبی معلوم می شود که حقیقت و روح همه عبادات همان توجه و یاد قلبی خداوند متعال است و فقط عبادتی که با توجه و خلوص نیت انجام گیرد، مطلوب درگاه احدیت است و مومن از آن بهره می برد. چرا که اگر عبادتی خالی از توجه قلبی باشد، بهره ای برای مومن نخواهد داشت.

حجت الاسلام مذهب جعفری در پایان با اشاره به برکات بسیار مهم اعتکاف، گفت: از دیگر آثار و برکات اعتکاف، غفلت زدایی است و برای ما انسان ها که زود از یاد خدا غافل می شویم، اعتکاف فرصت مناسبی برای این غفلت زدایی می باشد؛ در واقع اسلام می خواهد در اعتکاف به یک نیاز مهم انسان که خلوت با خود و تامل و تفکر است پاسخ دهد و باید در مراسم معنوی اعتکاف برنامه ریزی به گونه ای باشد که آرامش معتکفین برهم زده نشود تا آنان بتوانند از این فرصت در راستای اصلاح اخلاق و بالابردن بینش دینی بهرمند شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha