چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
عدالت

حوزه/ استاد حوزه علمیه تهران عدالت علوی را نیاز بشریت دانسه و گفت: عدالت محکم‌ترین بنیانی است که در نظام اجتماعی وجود دارد و خداوند آن را سبب قِوام امور زندگانیِ مردم قرار داد تا از ظلم و نابسامانی در امان بمانند .

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا رضوانی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه وجود مقدس حضرت علی(ع) یک سرمایه ارزشمند برای دنیای اسلام است، گفت: آن حضرت از صدر اسلام همواره در کنار پیامبر(ص) بود و از اولین کسانی بود که به پیامبر(ص) ایمان آورد. در تمام سال های مبارزه­ی پیامبر(ص) با مشرکین، امیرالمومنین(ع) در اکثر جنگ ها حامی و همراه حضرت محمد(ص) بود و از هیچ کوششی برای به ثمر نشستن اهدف پیامبر(ص) کوتاهی نکردند.

وی تصریح کرد: حضرت علی(ع) همیشه مورد اعتماد و نور چشم پیامبر(ص) بود و مأموریت های مهم پیامبر(ص) همواره بر عهده­ی حضرت امیر(ع) بود و سختی یا آسانی مأموریت برای حضرت ملاک نبود، چرا که ایشان در همه حال، به دنبال کسب رضایت رسوال الله(ص) و پروردگار عالم بود.

استاد حوزه علمیه تهران با رد این ادعا که حضرت علی(ص) بعد از جریان سقیفه خانه نشین شد، خاطر­نشان کرد: تعبیر خانه نشینی برای حضرات معصومین(ع) که هادی و راهنمای مردم هستند، از اساس بی معنا است. اگر از این چنین تعابیری استفاده می شود منظور این است که اختیار حکومت ظاهری مردم را نداشتند و إلا حضرت علی(ع) امام و جانشین رسوال الله(ص) برای هدایت مردم بود و این جانشینی به هیچ عنوان قابل غصب از جانب دیگران نیست.

وی با اشاره به همکاری انتقادی حضرت علی(ع) با خلفا، ادامه داد: آن حضرت جهت حفظ اسلام ناب محمدی(ص) و احساس مسئولیتی که نسبت به آحاد مردم جامعه داشتند، به همه خلفا در امر حکومت مشورت می دادند و البته در بسیاری موارد در مقابل بدعت های آنان معترض بودند. و در مقابل فتوی های غیرشرعی به شدت موضع می گرفتند و تا آنجا که می توانستند سعی کردند دین اسلام بیش از این دچار انحراف و بدعت های خلافِ سیره پیامبر(ص) نشود.

حجت الاسلام والمسلمین رضوانی پور با تاکید بر اینکه عدالت را باید با علی(ع) شناخت، گفت: عدالت محکم‌ترین اساس و بنیانی است که در نظام اجتماعی وجود دارد. چرا که پروردگار عالم آن را سبب قِوام امور زندگانیِ مردم قرار داد تا از ظلم، نابسامانی و گناه در امان بمانند و حضرت امیر(ع) بیعت مردم برای حکومت را جز با هدف احقاق عدالت نپذیرفت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha