چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
اسماعیلی

حوزه/ اگر نهج البلاغه آن گونه که هست مطرح شود کسی نمی تواند جذب آن نشود، مگر می شود سخنان گهربار امیرالمومنین(ع) مطرح شود و بردل ها ننشیند؟ نهج البلاغه بهترین کانال ارتباطی ما با جوانان در شرایط امروزاست.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر محسن اسماعیلی، شامگاه چهارشنبه در مراسم رونمایی از جلد اول کتاب سرچشمه حکمت با عنوان "سیاست و حکومت در نهج البلاغه"، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) تهران، گفت: اگرما به حضرت علی(ع) تمسک نظری و عملی نجوییم، نمی‌توانیم هویت واقعی خود را در جهان به نمایش بگذاریم.

وی ادامه داد: اگر نهج البلاغه آن گونه که هست مطرح شود کسی نمی تواند جذب آن نشود، مگر می شود سخنان گهربار امیرالمومنین(ع) مطرح شود و بردل ها ننشیند؟ نهج البلاغه بهترین کانال ارتباطی ما با جوانان در شرایط امروزاست.

اسماعیلی تصریح کرد: ما جوانان خوبی داریم، بسیاری از بدبینی ها نا بجاست، چرا که جوانان فطرت پاکی داشته و دل های آنان مشتاق ائمه اطهار(ع) است. آن ها ازعمق وجود، مولاعلی(ع) را دوست دارند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه درباره چرائی پرداختن به موضوع سیاست و حکومت علی(ع) در کتابش اظهارداشت: ما حکومت و انقلاب شکوهمند اسلامی مان را با نام امیرالمومنین(ع) برپا کرده ایم و در این مسیر هم حرکت می کنیم، اما باید صادقانه بگوئیم که کجاها با حکومت ایشان فاصله داشته ایم تا به نام امام علی(ع) نوشته نشود. لذا باید دورنمای حکومت امیرالمومنین(ع) را نشان دهیم و تلاش کنیم تا حکومت مان آن گونه شود.

اسماعیلی با بیان دلایل ارائه نظریه جدایی دین ازسیاست توسط غربی ها، گفت: شهید مطهری در این رابطه تحلیلی دارد که برای جامعه ما تکان دهنده است. ایشان می گوید "آیا می دانید سکولاریسم ازکجا پیدا شد و چرا اندیشه جدایی دین ازسیاست پیدا شده و این همه طرفدار یافت؟ برخلاف برخی نظرات، سکولاریسم زائیده دغدغه دینی متفکران و علاقه مندان به دین درغرب بود".

وی ادامه داد: در یک مقطع زمانی که حکومت در کشورهای غربی و اروپایی به نام دین برپا شد و کلیسا ها مظهر و نماد دین شناخته شدند، اما عملکرد کلیسا در امر حکومت داری به گونه ای شد که ارائه می دهید، ما آن را نمی خواهیم، ولذا آنان برای حفظ حرمت دین عنوان کردند که دین ازحکومت و سیاست جداست!!!

استاد حوزه و دانشگاه درپایان با بیان این که باید با زبان شیرین و جذاب و قابل فهم برای نسل جوان، سعی کنیم نامه های آموزنده و کلمات قصار مولا علی(ع) را در قالب نهج البلاغه نوین بنویسیم، گفت: در مساجد و در بین نمازها، هر روز یک صفحه نهج البلاغه خوانده شود، چراکه مغناطیسی دارد که روح و روان را جذب می کند، لذا ما امروز نیازداریم به نهج البلاغه برگردیم.

گفتنی است، کتاب سرچشمه حکمت «سیاست و حکومت در نهج البلاغه» اثر دکتر محسن اسماعیلی، دانش آموخته حوزه و دانشگاه می باشد.

این کتاب حاصل جلسات هفتگی شرح و تفسیر نهج البلاغه استاد اسماعیلی است که روزهای چهارشنبه در مسجد 72 تن مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر برگزار می‌شود. نخستین جرعه از «سرچشمه حکمت» با "موضوع سیاست و حکومت در نهج البلاغه" به چاپ رسیده است.

در مقدمه این کتاب می‌خوانیم«نهج البلاغه هنوز هم حتی در میان ما، ناشناخته و مهجور و مظلوم است؛ همان گونه که خود امام علی علیه السلام نیز چنین است».

انتهای پیام

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha