یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
78

حوزه/ پس از انتشار خبر سفر آتی هیئت پارلمانی عراقی به بحرین برای دیدار با پارلمان بحرین، گروه های معارض بحرینی مخالفت خود را با این سفر اعلام کردند و گفتند اعضای پارلمان بحرین نمایندگان واقعی مردم نیستند و در مقابل کعبی نماینده پارلمان عراق این سفر را به مصلحت ملت بحرین و در راستای تامین منافع آنها می داند.

این روزها سخن از سفر قریب الوقوع هیئت پارلمانی عراق به یکی از مسائل بحث برانگیز در میان معارضان بحرینی تبدیل شده. ماجرا از آنجا شروع شد که گروهی از نمایندگان عراق به ریاست سلیم الجبوری رئیس پارلمان عراق تصمیم گرفتند در دو هفته آینده سفر به بحرین داشته و با نمایندگان پارلمان بحرین دیداری داشته باشند؛ دیداری که بنا به دعوت رسمی بحرین از پارلمان عراقی صورت می گیرد و انتقاد شدید معارضان بحرینی را در پی داشته است؛ چرا که از نظر معارضان بحرینی اعضای پارلمان بحرین، نمایندگان واقعی مردم بحرین نیستند و از سوی دیگر مردم بحرین به خاطر سرکوب های مقامات آل خلیفه در وضعیت انسانی و حقوقی نابسامانی به سر می برند.

در این زمینه ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه در 19 اردیبهشت بیانیه ای منتشر کرد مبنی بر اینکه پارلمان آل خلیفه کاملا شبیه پارلمان عراق در دوره صدام است و پارلمانی عقیم و فاقد صلاحیت های لازم می باشد و به هیچ وجه مورد قبول و پذیرش مردم بحرین نیست و اعضای آن نمایندگان مردم بحرین به شمار نمی روند.

این ائتلاف از پارلمان عراق خواسته بود در تصمیم خود برای سفر به بحرین تجدید نظر کنند که در غیر این صورت سفر آنها موجب کمک به ظالمان و تحقیر برادران معارض بحرینی خواهد بود که خواستار آزادی و دموکراسی و نظامی جدید هستند که پاسخگوی نیازها و خواسته های مشروع آنها باشد.

پایگاه منامه پست بحرین برای روشن شدن زوایای مختلف این مساله با صداق اللبان الکعبی از نمایندگان پارلمان عراق و عضو فراکسیون دولة القانون گفتگو کرد و کعبی در این گفتکو تاکید کرد که ما قبل از هر چیز به فکر مصلحت مردم بحرین هستیم و تنها چیزی که می تواند توجیه کننده این سفر باشد ضرورت های موجود می باشد به این معنا که ما به دنبال نزدیک ساختن دیدگاه ها میان دولت و ملت بحرین هستیم.

متن گفتگو بدین شرح می باشد:

 

- معارضان بحرینی مخالفت و نگرانی خود را نسبت به سفر آتی برخی نمایندگان پارلمان عراق به بحرین اعلام کرده اند، زیرا از نظر آنها اعضای پارلمان بحرین نمایندگان واقعی مردم نیستند، ارزیابی شما از این مساله چیست؟

دیدگاه ائتلاف ملی این است که ما برای ارزیابی این سفر باید به معیار ضرورت توجه کنیم چرا که سفر ما به بحرین باید به مصلحت ملت بحرین باشد و با این سفر است که می توانیم دیدگاه های میان معارضان و دولت بحرین را نزدیک سازیم. بر این اساس این سفر حتمی خاهد بود اما در صورت که این سفر یک سفر نمایشی و تکراری باشد و پیامی منفی برای ملت بحرین داشته باشد،گمان می کنم سودی نخواهد داشت و ائتلاف ملی هم در چنین سفری شرکت نخواهد کرد.

 

- با توجه به سرکوب شدید معارضان توسط نظام و مسدود بودن راه حل سیاسی مشکلات بحرین، نظر مردم عراق درباره سفر نمایندگان عراق به بحرین چیست؟

همان طور که گفتم مهم ترین مساله برای مردم عراق این است که این سفر به سود ملت بحرین باشد نه فقط به سود معارضان بحرینی، گرچه ما می دانیم که معارضان بحرین هم اکثریت غالب مردم را تشکیل می دهد و از این رو مردم عراق نیز منتظر هستند ما به مردم بحرین کمک کنیم و من در اینجا اعلام می کنم که مردم عراق به یک دیدار و ملاقات صوری رضایت نخواهند داشت؛ چرا که چنین سفری سودی برای مردم بحرین نخواهد داشت به ویژه با توجه به اینکه ظلم و نقض حقوق مردم بحرین به صورت آشکار صورت می گیرد، اما در صورتی که ما بتوانیم از این مشکلات بکاهیم، می توان گفت که سفر ما مورد پذیرش مردم عراق قرار خواهد گرفت.

 

- آیا در جلسه آینده پارلمان عراق درباره سفر به بحرین بحث خواهید کرد؟

پارلمان قبل از سفر جلسه ای نخواهد داشت چرا که جلسه بعدی پارلمان در 11 ماه آینده خواهد بود، اما سفر به بحرین در روز 9 همان ما خواهد بود.

 

- در پایان پیامی برای مردم بحرین دارید؟

ما بر این باوریم که مردم بحرین ملتی آگاه هستند که رنج های زیادی را متحمل شده اند و همچنین بر این باوریم که بحرین نقش و جایگاه زیادی در جهان عرب دارد و از این رو بحرین باید جایگاه ویژه خود را بار دیگر به دست بیاورد اما شاهد این هستیم که به خاطر وجود اختلاف میان نظام و مردم، بحرین نتوانسته تا کنون به جایگاه شایسته خود دست یابد و ما امیدواریم نظام بحرین قدر این مردم را بداند، زیرا مردم بحرین به دنبال یک زندگی آرام و ساده هستند و بیشتر از این چیزی نمی خواهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha