دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نصر الله شاه آبادی

حوزه/ استاد اخلاق حوزه با تاکید بر اینکه ما انرژی هسته ای لازم داریم اما اتکا به آمریکا معنایی ندارد، گفت: دزدهای ممکلت در حال چپاول هستند و هرروز صدایی بلند می شود که گروهی یا فردی چندین میلیارد اختلاس کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله نصرالله شاه آبادی شامگاه سه شنبه در جمع «آمران به معروف و ناهیان از منکر گروه بشیر» که در مسجد آیت الله سیدصادق روحانی قم برگزار شد، اظهار داشت: قیام امام حسین(ع) با هدف امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفت؛ اما امروز شاهد بی توجهی به این فریضه الهی در جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه مغفول شدن امر به معروف و نهی از منکر برای جامعه ننگ است، تصریح کرد: متاسفانه حاضر هستیم این ننگ را بپذیریم؛ اما چاره اندیشی برای رفع منکرات نکنیم.

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به حضور مرجعیت و طلاب حوزه در قم، اظهار داشت: با وجود این ظرفیت دینی نباید در قم شاهد بی توجهی به امور اسلامی باشیم.

آیت الله شاه آبادی با بیان اینکه در گذشته مردم بیشتر به نماز جماعت اهتمام داشتند که گاهی در یک محله چند مسجد احداث می کردند، افزود: امروز فقط تشریفات زیاد شده است؛ صرفا با انتشار کتب، امر به معروف در جامعه تقویت نمی شود.

وی بر لزوم اهتمام به تذکر لسانی در جامعه تاکید کرد و ابراز داشت: تذکر لسانی از ایمان افراد منشا می شود و همه افراد جامعه نسبت به این فریضه اهتمام داشته باشند.

*لزوم اهتمام به امر به معروف در قم

این استاد اخلاق حوزه همچنین بر ضرورت توجه به فریضه امر به معروف در شهر مقدس قم تاکید کرد و اظهار داشت: از ورودی های شهر قم نباید شاهد وجود منکری باشیم؛ در قم که مضجع شریف حضرت معصومه(س) و بقاع امام زادگان وجود دارد، نباید شاهد منکری باشیم و حرمت این شهر باید حفظ شود.

آیت الله شاه آبادی همچنین بر لزوم وظیفه شناسی افراد جامعه در قبال امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و گفت: شخص آمر به معروف ابتدا باید به تقویت ایمان و تقوای خود بپردازد و معروف و منکر را بشناسد.  

*امر به معروف کمتر از مجاهدت در برابر داعش نیست

وی با بیان اینکه اعضای قوای نظامی و انتظامی نیز باید آمر به معروف باشند، اظهار داشت: امر به معروف نیز جهاد محسوب می شود و کمتر از جهاد در مقابل داعش و دشمنان نیست.

این استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه امر به معروف ابتدا باید از درون خود آمران به معروف آغاز شود، گفت: آمران به معروف مسائلی نظیر پرهیز از دروغ، تهمت، ظلم، غیبت، تجاوز و تعدی به حقوق دیگران را ابتدا در خود نهادینه کرده و سپس به دیگران امر به معروف کنند.

*لزوم پرهیز از نزاع و درگیری در امر به معروف

آیت الله شاه آبادی بر لزوم پرهیز از نزاع و درگیری در امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد و ابراز داشت: تمام اقشار جامعه نسبت به امر به معروف وظیفه دارند.

وی با بیان اینکه مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه، و اهل قم باید آمر به معروف باشند، ابراز داشت: مراجع تقلید به مردم بگویند امر به معروف هیچ شرطی ندارد و وظیفه دینی افراد است.

استاد اخلاق حوزه افزود: اگر ادعای مسلمانی و پیروی از مکتب اهلبیت(ع) را داریم، باید نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اهتمام داشته باشیم.   

آیت الله شاه آبادی با اشاره به اینکه امر به معروف، راه انبیا و ائمه معصومین(ع) است، گفت: آمران به معروف باید به تربیت نفس خود توجه خاصی داشته باشند؛ اگر هیچ اقدامی نیز انجام ندادید، اول نفس خود را اصلاح کنید.

وی بر لزوم توجه به اخلاص الهی تاکید کرد و اظهار داشت: برخی ها برای جلب توجه، مسجد و اماکن خیریه احداث می کنند اما در صورت عدم قصد خالص الهی، ارزشی ندارد.

*انتقاد از رئیس کل بانک مرکزی کشور

این استاد اخلاق حوزه در ادامه با انتقاد از سخنان رئیس کل بانک مرکزی کشور مبنی بر اینکه مردم سرمایه های خود را در موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز قرار ندهند تا سرشان کلاه نرود، اظهار داشت: شما مقام مسئول چرا جلوی فعالیت بانک ها و موسسات غیرمجاز را نمی گیرید که می گویید مردم حواس خود را جمع کنند؛ اگر فعالیت این موسسات غیرمجاز است پس چرا تعطیل نمی شوند؟

آیت الله شاه آبادی افزود: این مسئله همانند این است که بگویند دزد وجود دارد و  مراقب اموال خود باشید؛ در حالی که باید با دزد برخودر کرد!

وی با بیان اینکه انسان با تکیه گاه به خدا از هراس، ظلمت و نگرانی رهایی می یابد، اظهار داشت: انسان وقتی تکیه به خداوند نکند، به دنیا اتکا می کند و به همین دلیل دزدی، هزارگونه خباثت محقق می شود.

استاد اخلاق حوزه با اشاره به اینکه این همه فریاد برای تحریم ها بلند شد، گفت: چندفریاد هم برای مقابله با بی حجابی، قماربازی و رباخواری سر داده شود.

آیت الله شاه آبادی با بیان اینکه از جوانان آمر به معروف و ناهی از منکر باید قدردانی کرد، ابراز داشت: در ممکلتی که به نام جمهوری اسلامی است، یک نفر دلش برای دین می سوزد که رهبر مقام معظم رهبری است.

*دزدهای مملکت را باید بگیرید

وی با تاکید بر اینکه ما انرژی هسته ای لازم داریم اما اتکا به آمریکا معنایی ندارد، اظهار داشت: دزدهای ممکلت را باید بگیرید؛ اقتصاد ممکلت دست آمریکا نیست؛ دزدهای خود ممکلت در حال چپاول هستند و هرروز صدایی بلند می شود که گروهی یا فردی چندین میلیارد اختلاس و دزدی کرده اند.

این استاد اخلاق حوزه در ادامه بر لزوم اتکا به خداوند در همه امور تاکید کرد و گفت: آمران به معروف برای انجام این فریضه دینی، شکرگزار نعمت خداوند باشند اما نباید فریب حیله شیطان را بخورند و مغرور شوند.

*افراد را با اخلاق نیکو جذب کنید

آیت الله شاه آبادی بر ضرورت جذب افراد با رفتار و اخلاق نیکو تاکید کرد و ابراز داشت: رسول خدا(ص) با اخلاق و کردار نیک مردم را به سوی خود جذب کرد.   

وی بر لزوم تقویت اهتمام به فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه تاکید کرد و  افزود: هرقدر به شما بی اعتنایی شد، روحیه خود را قوی تر کنید و نسبت به امر به معروف سرد نشوید.

این استاد اخلاق حوزه در پایان خاطرنشان کرد: حوزه های علمیه، مسئولان نظام، جوانان و اقشار مختلف جامعه امر به معروف و نهی از منکر کنند.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مدرس عالرتبه درس خارج فقه و اصول قم IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۰
    0 0
    همین مسجد ایت الله صادق روحانی که ایشان در ان نماز جماعت !! میخوانند غصب شده است !!!!؟؟؟/ چون طبق وصیت نامه مرحوم روحانی باید مسجد در دست بزرگترین اولاد ذکور ایشان باشد !؟