دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، تخلفات اقتصادی را تعرض به جان و عمر انسان ها خواند و تصریح کرد: اگر در حوزه اقتصاد، تقوا و اخلاق اقتصادی وجود داشته باشد دیگر نیازی به نظارت و کنترل نیست.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، امروز  در دیدار مسئولین سازمان تعزیرات حکومتی استان بوشهر، با تبریک اعیاد شعبانیه، گفت: حوزه اقتصاد از دیرباز، یک حوزه پرتنش، دارای اضطراب و مورد توجه بوده، چون ارتباط مستقیم با زندگی معاش انسان داشته است.

وی با بیان اینکه در نظام مدیریت بشر و در متون فاخر ادیان بر روی مواظبت در مدیریت اقتصاد بسیار تأکید شده است، افزود: اقتصاد معاملات، ارتباط مستقیمی با فعالیت های حیاتی مردم دارد و چون سرمایه گذاری و برداشت بهره وری از سرمایه و استفاده‌ی بسیار گسترده از امورات مرتبط با این امور است، قطعاً نگاه سود جویانه بسیار خواهد بود، بنابراین نیاز مردم از یک طرف و بهره وری های غیر عادلانه از سرمایه گذاری از طرف دیگر، منجر به افزایش تخلفات در حوزه اقتصاد می شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ادامه داد: در حوزه اقتصاد، پول به معنای حیات انسان است و اگر تخلف اقتصادی صورت گیرد، یعنی به حیات انسان تعرض صورت گرفته است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان بوشهر با بیان اینکه تخلفات اقتصادی، تعرض به جان و عمر انسان ها است، به همین خاطر بسیار قبیح هستند، بیان داشت: مسئله ربا در اسلام بسیار قبیح است و کسی که ربا می گیرد یعنی عمر طرف مقابل را برای خودش مصادره می‌کند و کسی که گران می‌فروشد، احتکار  و یا بدفروشی می‌کند، در حقیقت بخشی از عمر و جان طرف مقابل را گرفته است.

*در حوزه بازرسی و تعزیرات موفق نبوده ایم

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تصریح کرد: کار سازمان تعزیرات حکومتی در حوزه اقتصاد، کار بزرگی است و به معنی حفظ جان مردم است، اما با اهمیتی که حوزه بازرسی و تعزیرات حکومتی دارد، ما در این زمینه موفق نبوده ایم.

 وی، یکی از کارهای بزرگ سازمان تعزیرات حکومتی را پایش‌ها و نظارت های آماری فضای بیرونی عنوان کرد و افزود: چنانچه در پرونده های موجود بررسی و برخورد شود، اما در تعدیل مدیریت اقتصاد بازار اثری نداشته باشد، در حقیقت کار خوبی انجام شده، ولی اثرگذار و بازدارنده نبوده و این مسئله نشان از عدم موفقیت دارد، لذا باید در این زمینه تدبیر دیگری صورت گیرد.

 نماینده ولی فقیه در استان بوشهر ابراز داشت: نیازمند سامانه مدیریت تعدیل هستیم و این مهم تنها مربوط به سازمان تعزیرات حکومتی نیست، بلکه نیازمند یک مجموعه از سازمان ها و نهادها با هماهنگی قوی است.

* لزوم نهادینه کردن فرهنگ خودناظری بازار

رئیس شورای حوزه علمیه بوشهر با بیان اینکه اقتصاد یک مقوله خود مدیریتی است، اظهار داشت: باید در حوزه اقتصاد و بازار به سمت مدیریت درون اقتصادی، خود ناظری و خودکنترلی حرکت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری تاکید کرد: تعدیل اقتصاد بازار نیازمند نهادینه کردن فرهنگ خودناظری در بازار است.

وی با بیان این که در حوزه اقتصاد و بازار باید تربیت اقتصادی صورت گیرد و اخلاق و تقوای اقتصادی وجود داشته باشد،  تصریح کرد: اگر در حوزه اقتصاد، تقوا و اخلاق اقتصادی وجود داشته باشد دیگر نیازی به نظارت و کنترل نیست.

*بازارهای ارزان ایجاد شود

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری خاطرنشان کرد: چهار سال قبل یک پیشنهاد دادم که یک بازار بزرگ استاندارد در رابطه با خرید های ضروری مردم ایجاد شود و بخشی از آن نیز به خانواده های بی سرپرست داده شود، که از یک طرف مواد ضروری ارزان در آن ارائه گردد و از طرف دیگر باعث درآمد زایی خانواده های بی سرپرست شود.

 نماینده مقام معظم رهبری در استان بوشهر در پایان گفت: باید در بوشهر بازارهای مختلف ارزان ایجاد شود و تا این کار انجام نگیرد شما همیشه با این مشکلات درگیر خواهید بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha