شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
فضای مجازی

حوزه/ چنانچه طلاب و روحانیون از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ معارف دین از این ظرفیت گسترده استفاده نکنند، در آینده پشیمان خواهند شد و قابل برگشت نخواهد بود.

حجت الاسلام ناصری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه قرآن کریم وظیفه انبیاء را تلاوت قرآن، تزکیه، تعلیم کتاب و حکمت می داند، گفت: روحانی موفق است که ادامه دهنده راه انبیاء بوده و خود مهذب و متقی باشد.

وی با بیان اینکه تزکیه مقدم بر علم است، افزود: روحانی غیر مهذب از علم خود بهره نخواهد گرفت و عالم پارسا در جامعه بسیار تاثیر گذار خواهد بود و جامعه از چنین عالمی استقبال خواهد کرد.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی بیان کرد: تزکیه و تهذیب در تضاد با یک زندگی معمولی با حداقل امکانات نمی باشد و این تصور و توقع از سوی برخی غیر منطقی و نامعقول است.

وی با بیان اینکه رویکرد جدید معاونت تهذیب بهره گیری از حضور مداوم اساتید اخلاق در مدارس علمیه است، افزود: تداوم برنامه های تربیتی لازمه موفقیت فعالیت های معاونت تهذیب است، چرا که حضور محدود و چند ساعتی اساتید اخلاق در مدارس موثر نخواهد بود، و باید از حضور مداوم این عزیزان بهره های لازم را بگیریم.

حجت الاسلام ناصری با اشاره به اینکه تهذیب طلبه در گرو بهره گیری از وجود اساتید مجرب و متخصص اخلاقی است، با ذکر حدیثی از حضرت امیر المومنین علی(ع) که می فرمایند: «کونوا دعاه الناس بغیر الستنکم/ دعوت کنندگان به سوی خدا باشید به غیر از زبانتان(بلکه به توسط اعمالتان)»، افزود: با توجه به این روایت شریفه باید از الگو های عملی و حاضر اخلاق، بهره جست.

وی با اشاره به این که مشغله زیاد طلبه، مانع توجه او به مسئله تهذیب می شود، ابراز داشت: آنچه از طلبه انتظار می رود سیر و سلوک نیست، بلکه باید دارای اخلاق و تقوای سیاسی، اجتماعی باشد، براین اساس سیر و سلوک در مرتبه دیگری است. هر جا عالم تاثیر گذاری وجود داشته، پارسا و مجاهد با نفس و متخلق به اخلاق نبوی بوده است.

معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: از نگاه مقام معظم رهبری، بصیرت، سیاست و آگاهی به زمان از ویژگی های طلبه موفق است، لذا طلاب باید بصیر و آگاه به مسائل سیاسی روز بوده و نسبت به بصیرت افزایی در جامعه اقدام کنند.

وی با اشاره به اهمیت بهره گیری طلاب از ظرفیت فضای مجازی، گفت: چنانچه طلاب و روحانیون برای تبلیغ معارف دین از این ظرفیت گسترده استفاده نکنند، در آینده پشیمان خواهند شد و قابل برگشت نخواهد بود.

حجت الاسلام ناصری در خاتمه با تاکید ضرورت مقابله با تهاجمات گسترده فرهنگی غرب، گفت: طلاب باید با رصد شبهات روز جامعه، در صدد پاسخگویی مستدل و قانع کننده باشند و این یک ضرورت مهم و اجتناب ناپذیر است.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha