یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پژوهش

حوزه/ شیوه ها و روش های پژوهشی در حوزه باید متناسب با زمان و درگیر با مشکلات و مسائل اجتماعی روز مطرح گردد تا به پاره ای از نیاز های جامعه امروز پاسخ داده شود .

حجت الاسلام زین العابدین رنجی، معاون پژوهشی حوزه علمیه طالبیه تبریز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، با اشاره به جایگاه پژوهش در مدارس علمیه و تاکیدات مقام معظم رهبری در توجه به این امر در حوزه های علمیه، گفت: حوزه های علمیه از دیرباز تا کنون پژوهش محور بوده و در واقع حوزه های علمیه، بدون پژوهش معنا و مفهومی نداشته است.

وی افزود: وجود از کتب متعدد پژوهش محور علمای شیعه در آذربایجان نشان از جایگاه این امر در حوزه های علمیه این استاند دارد. علماء آذربایجان چون علامه طباطبائی، علامه جعفری و علامه امینی و دیگر بزرگانی چون حضرت آیت الله سبحانی با پژوهش های خود راهگشای بسیاری از مسائل دینی بوده اند.

حجت الاسلام رنجی، با بیان این مطلب که معاونت پژوهش مدرسه طالبیه تبریز به دنبال بازیابی این جایگاه پژوهشی است، گفت: ضروری است تا شیوه ها و روش های پژوهشی، نو و مناسب با زمان و درگیر با مشکلات و مسائل اجتماعی روز طرح و مطرح گردد تا پاره ای از نیاز های جامعه امروز پاسخ داده شود و بخشی از تهاجمات فرهنگی و شبهات فکری دشمنان دفع گردد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه گزارشی از فعالیت های پژوهشی مدرسه طالبیه پرداخت و گفت: مدرسه طالبیه تبریز همانند دیگر مدارس علمیه به برگزاری نشست های علمی و کارگاه های آموزشی در راستای اعتلای سطح علمی طلاب پرداخته و در این خصوص برنامه های متنوع پژوهشی دارد که در دست بررسی است.

معاون پژوهش مدرسه طالبیه برگزاری نشست ها و کارگاه های پژوهشی، روش های نوین تحقیق و پژوهش ، آخرین روش برنامه ریزی مطالعاتی و پژوهشی و کارگاه منبع شناسی علوم اسلامی و آشنایی با نرم افزار های تخصصی علوم اسلامی را از فعالیت های معاونت پژوهش این مدرسه عنوان کرد.

وی ادامه داد: از دیگر برنامه های معاونت پژوهش که با همکاری معاونت آموزش مدرسه، محقق خواهد شد، اجرای کلاس های پژوهش محور در محیط کتابخانه در راستای آشنایی با کتب مرجع علوم اسلامی بوده است.

حجت الاسلام رنجی در ادامه با اشاره به مقالات ارائه شده توسط حوزه علمیه طالبیه در جشنواره های مختلف علمی، پژوهشی، گفت: از مجموع 125 مقاله ای که به جشنوراه علامه حلی(ره) ارسال گردید، 13 مقاله مربوط به مدرسه طالبیه بود که حائز رتبه برتر و شایسته تقدیر گردید.

وی با اشاره به چاپ دو کتاب از طلاب این مدرسه، گفت: از دیگر برنامه های معاونت پژوهش برگزاری کارگاه های آموزشی پایان نامه نویسی برای طلابی است که موفق به اتمام پایه ده شده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha