دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
امام مهدی

حوزه/ پژوهشگر حوزه دین و مهدویت با بیان این که آرمان ملت ها، آرمان مهدوی است گفت: مردم آسایش و امنیت و رفاه می خواهند و مردم این آرمان ها رادر حکومت مهدوی درک می کنند و دلیلی ندارد که مشکلی با این فرهنگ داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمدی در نشست علمی «چگونه تحقق ظهور» در موسسه فهیم قم  گفت: دین اسلام و کل ادیان الهی ادیان رحمت هستند و نه خشونت.

وی افزود: دو گروه، ادیان الهی را خشن معرفی می کنند که اولین آنها دشمنان دین هستند که به دنبال ایجاد فضای منفی علیه دین هستند و گروه دوم، گروه درون دینی هستند که دین را خشن جلوه می دهند.

این محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: اعتقاد با شمشیر به دست نمی آید؛ ستیز با دشمنان و کفار و مشرکین در حدی است که مانع را از سرراه بردارد و وقتی آن مانع رفت، شمشیر نیز به کنار می رود.

پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: در قضیه فتح مکه هم پیامبر اکرم(ص) رفتار خشونت آمیزی با مشرکانی که همیشه در مقابل ایشان بودند نکردند در حالی که بسیاری گمان نمی کردند که پیامبر اکرم(ص) چنین موضعی اعمال کند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهارکرد: امام باقر(ع) فرمودند که سیره مهدی(عج) سیره رسول الله(ص) است تا اینکه بتواند اسلام را در جامعه مستقر سازد؛ زمینه ظهور امام زمان(عج) فرهنگ و اعتلای فرهنگی است.

وی گفت: تا جامعه و اندیشه جامعه به مقداری تکامل پیدا نکند که پذیرای یک نظام عدل الهی در گستره کره زمین نباشد، این نظام تحقق پیدا نمی کند چون همین چالش هایی که باعث غیبت حضرت شدند به قوت خود باقی هستند و مانع ظهور می شوند.

ستیز دولت های استکباری با امام زمان(عج)

حجت الاسلام والمسلمین احمدی بیان کرد: آرمان ملت ها، آرمان مهدوی است؛ مردم آسایش و امنیت و رفاه می خواهند و مردم این آرمان ها رادر حکومت مهدوی درک می کنند و دلیلی ندارد که مشکلی با این فرهنگ داشته باشند.

پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: کسانی که با امام زمان(عج) چالش خواهند کرد دولت های استکباری هستند و با ستیز با ایشان خواهند بود زیرا منافعشان کاملا در خطر است.

داعش پدیده جدیدی نیست

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهارکرد: داعش امروز نمونه ای از نظریه ای است که معتقد به خشونت در زمان ظهور است؛ داعش پدیده جدیدی نیست؛ این جریان اجتماعی از آغازین روز استقرار دین الهی مطرح بوده است و فراز و نشیب هایی بوده است که امروز فراز خود را پشت سر می گذارد.

وی گفت: این تفکر همان تفکری است که دین را دین غلظت و شمشیر معرفی می کند؛ این فکر تنها در بین اهل سنت مطرح نیست؛ پیامد بزرگ و خطرناکی که این جریانت خشونت بار دارد در این جریانات خشن بروز پیدا می کند.

این استاد حوزه بیان کرد: در آثار روایی به یک نکته بسیار مهم پرداخته شده است که فرموده است که دشمنان امام زمان(عج) در اثر رعب و وحشتی که از سوی لشکر ایشان خواهند دید هیچ گونه چالش گری علیه ایشان انجام نمی دهند و کسی نمی تواند سلاحی علیه ایشان به کار ببرد.

پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: ابوسفیان بانی جنایات و توطئه های عظیم علیه رسول الله(ص) بود، ولی پیامبر با هیمنه ای که در لشکر داشتند مکه را فتح کردند ولی یک نفر هم در این شهر کشته نشد؛ همه دشمنان مرعوب پیامبر شدند و پیامبر(ص) نیز ابوسفیان را بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهارکرد: در روز سقیفه ابوسفیان خدمت امام علی(ع) رسید و گفت اگر بخواهی زمین و آسمان را پر از نیرو می کنم و حکومت را به تو بر می گردانم و تا آن زمان هم آن توانمندی را داشت، ولی امام که متوجه توطئه شدند فرمودند که تو در اندیشه خودت هستی و به فکر عترت پیامبر(ص) نیستی.

وی گفت: در روز ظهور حضرت مهدی(عج) چنین اتفاقی می افتد و دشمنان مستکبر با وجود سلاح های مدرن، مرعوب توانمندی حضرت خواهند شد؛ در اینجا کسی دست به سلاح نخواهد برد؛ روایت و آثاری هم وجود دارد که این موضوع را تایید می کند.

این  محقق حوزه بیان کرد: منابع اهل سنت در خصوص امام زمان(عج) بیشتر از شیعیان است؛ اهل سنت در روایاتشان بیان کرده اند که محل ظهور در بین شیعیان در خود مکه نه سرداب امام زمان(عج) است؛ در این روایات بیان شده است که در ظهور خونی ریخته نمی شود.

پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: با آثاری مواجه هستیم که نمی توانیم بگوییم که آنها روایت هستند، بلکه آنها مجعولات هستند که باید جرات داشت و در پالایش کردن آنها تلاش کنیم؛ یکی از زیرکی های دشمن آن است که مجعولات را در بین منابع معتبر می گنجاند تا پژوهشگران را به شک بیاندازند.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی اظهارکرد: یکی از روایات در غیبت نعمانی گنجانده شده است که در آن راوی از امام باقر(ع) می پرسد که آیا مهدی(عج) به سنت رسول الله(ص) است؟ که ایشان فرمودند که محال ایشان به سیره ایشان باشند، زیرا پیامبر(ص) با نرمش و با شفقت با مردم رفتار می کردند درحالی که امام کارش قتل است و توبه کسی را نیز نمی پذیرد و وای بر کسی که او را ملاقات کند؛ این روایت قطعا درست نیست.

وی گفت: روایت دیگری نیز وجود دارد که ایشان می فرماید کار امام زمان(عج) قتل است و کسانی که ظهور را خشونت آمیز می دانند بر همین مساله تاکید کرده اند؛ جای دیگر بیان شده است که وقتی ایشان قیام کند تنها چیزی که بین عرب و عجم قضاوت می کند، شمشیر است؛ دریکی از منابع روایی آمده است که ایشان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را می درد و کودکان را از سرنیزه بالا می برد؛ چطور می شود این روایات را پذیرفت؟ اصلا آیا می توان به این مسایل، روایت گفت؟

این محقق حوزه بیان کرد: اگر می بینیم که این روایات در منابع ما وجود دارد قطعا درست نیست؛ این نوع روایت، اگر صحیح اعلایی هم باشند سندا قابل پذیرش نیستند؛ زیرا با اساس دین در تضاد کامل هستند؛ ائمه(ع) هم بیان کردند که این روایات که با دین و کتاب خدا در تعارض هستند را به نام زدند و ما این سخنان را نگفتیم.

پژوهشگر حوزه دین و مهدویت تصریح کرد: اندیشه مهدویت باید از خرافات زدوده شود و کسی نباید به آنها استناد کند زیرا این روایات درست نیستند و به این فرهنگ آسیب می زنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha