یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
یا مهدی

حوزه/ وقتی به کتاب های ادیان دیگر مراجعه می کنیم، می بینیم در مکتب آنان نیز کسی را به عنوان منجی معرفی می کنند که خواهد آمد و بشر را از وضعیت ناامنی و بی عدالتی نجات خواهد داد.

حجت الاسلام مهدی حبیب اختیاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه مهدویت متعلق به همه بشیریت است، گفت: تاریخ مهدویت و وجود منجی فقط مختص به اسلام نیست، بلکه این نگرش را در ادیان دیگر نیز شاهد هستیم. وقتی به کتاب های ادیان دیگر مراجعه می کنیم، می بینیم در مکتب آنان نیز کسی را به عنوان منجی معرفی می کنند که خواهد آمد و بشر را از وضعیت ناامنی و بی عدالتی نجات خواهد داد و پیروانش را براساس آموزه های خودشان، به راه رستگاری هدایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: فصل مشترک در ادیان الهی و غیرالهی، اعتقاد به وجود فردی عادل و امین است که خواهد آمد و با غلبه بر شر، خیر را گسترش می دهد و آن گاه بشر به سعادت ابدی می رسد. این چنین اعتقادی قطعاً ریشه در بحث فطرت انسان دارد. حتی کسانی که اسلام را نپذیرفته اند، ولی بخشی از معنویت را قبول کرده اند، دنبال این مفهوم و الگو هستند.

استاد حوزه علمیه تهران افزود: در مقام اثبات مهدویت از نگاه اسلام، می توان به ادله عقلی و نقلی استناد کرد و اگر از لحاظ تاریخی به این قضیه نگاه کنیم، احادیثی در اهل سنت به طور عام و خاصه در کتب شیعه موجود می باشد و صریحاً به این مطلب اشاره دارد که وجود و حضور انسان کامل در همه زمینه ها ضروری است.

مدیر مدرسه علمیه امام حسن مجتبی(ع) ادامه داد: در مسئله مهدویت مسئولین امر خصوصاً روحانیون باید در نحوه فعالیت شان برای معرفی انسان کامل یعنی حضرت حجت(عج) نهایت دقت و احتیاط را داشته باشند. چرا که ما همیشه یا از افراط ضربه خورده ایم و یا از تفریط. کسانی که دچار افراط می شوند در تعیین مصادیق دچار خطا می گردند و هیچ وقت نمی توانند اصل موضوع مهدویت را درک کنند ، کافرادی هم که گرفتار تفریط اند، به خاطر این که مطالعه کافی در خصوص مهدویت ندارند، به معرفت واقعی انسان کامل نیز نمی رسند.

حجت الاسلام حبیب اختیاری در پایان  با بیان این که لازمه تقرب به خداوند متعال این است که ما ابتداءً به محضر وجودی امام زمان(عج) معرفت پیدا کنیم، ابراز داشت: طلبه قبل از این که سرباز حضرت حجت(عج) باشد، باید شاگرد مکتب امام صادق(ع) بوده باشد. وقتی به مقام شاگردی رسیدیم و رضایت حضرت را کسب کردیم، آنگاه می توانیم ادعای سربازی امام زمان(عج) را داشته باشیم. و این شاگردی و رسیدن به معرفت امام(عج) با کسب علم و تقوی عملی حاصل می شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha