دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد پذیرش دعا گفت: وقتی دعایی را می خوانید اول و انتهای آن را با صلوات بخوانید و دعا را در وسط دو صلوات قرار دهید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: خدا را شاکرم که امسال در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در خدمت خدمتگزاران به سربازان امام زمان(عج) هستم.

وی در ادامه با اشاره به دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه بیان کرد: اولین تعبیری که حضرت در این دعا به کار برده‌اند، صلوات بر محمد و آل پیامبر(ص) است.

مدیر حوزه‌های علمیه با طرح این سؤال که چرا اکثر دعاهای صحیفه سجادیه با صلوات آغاز می‌شود، گفت: امام صادق (ع) می‌فرمایند، اگر می‌خواهید دعایی کنید، شروع دعا با صلوات باشد، چراکه دعا پشت پرده است و آزادانه به پیشگاه خدا راه پیدا نمی‌کند، مگر اینکه قرین با صلوات باشد.

وی با بیان اینکه در بعضی از روایات آمده خدای متعال،کریم‌تر از آن است که دعایی را مطرح کنید و بخشی را اجابت کند و بخشی را اجابت نکند، افزود: وقتی شما بر پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) درود می‌فرستید و بعد خواسته‌ای را مطرح می‌کنید، خداوند هر دو خواسته را اجابت می‌کند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان روایتی از امیرالمؤمنین(ع) در مورد پذیرش دعا گفت: وقتی دعایی را می خوانید اول و انتها را با صلوات یخوانید و دعا را در وسط دو صلوات قرار دهید.

وی با اشاره به اینکه صلوات پس از دعا نشان از احترام به پیامبر(ص) است، تصریح کرد: برای اینکه در دعاها رسم سپاسگزاری از پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) را داشته باشیم، بهتر است پس از دعا صلوات بفرستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه دلیل بعدی صلوات در دعا به امام سجاد (ع) باز می‌گردد گفت: در زمان امام سجاد(ع) خفقان بود و پس از شهادت امام حسین(ع)، شرایط خفقانی حاکم شد، به طوری که بردن نام ائمه(ع) جرم بود و حضرت، عالی‌ترین معارف را در قالب دعا مطرح می‌کردند.

وی بیان کرد: در آن شرایط خفقان بهترین راه این بود که در  قالب دعا و در فضای آرام و خاموش، دعاها را برای فرهنگ‌سازی با صلوات شروع کرد و با این روش حساسیت دستگاه بنی‌امیه برانگیخته نمی‌شد.

انتهای پیام./313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha