دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله صافی

حوزه/ حضرت آیت الله صافی پاسخ استفتائات مقلّدین خود دربارۀ «وقت امساك در ماه مبارك»، «دختران بالغ و عدم قدرت بر روزه‌ گرفتن» و .. را بیان نمودند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، متن سؤال و پاسخ معظم له را منتشر می کند.

* وقت امساك در ماه مبارك

سؤال:

 در آستانه ماه شريف رمضان و با توجه به توسعه شهرها و عدم امكان تشخيص دقيق لحظه طلوع فجر، خواهشمند است نظر شريف خود را در مورد زمان امساك براي روزه و اقامه نماز صبح اعلام فرمائيد.

پاسخ:

 از هنگامي كه شخص يقين به طلوع فجر صادق كند، امساك واجب است و مي‌تواند نماز صبح را بخواند و تعيين طلوع با ساعت و دقيقه به طوري‌كه شرعاً امساك واجب و نيز وقت نماز صبح باشد، ممكن نيست و احتياط اين است در روزه، امساك را قدري قبل از يقين به طلوع فجر شروع كند.

 والله العالم

* دختران بالغ و عدم قدرت بر روزه‌ گرفتن

سؤال:

سن بلوغ زن نُه سال در رساله ذكر شده است و تكليف بر او واجب است، در حالي‌كه دختر اين قدر كوچك است كه اگر روزه بگيرد، مريض مي ‌شود بلكه نمي ‌تواند روزه بگيرد و علامت بلوغ ديگر هم ندارد، تكليف ايشان چيست؟.

پاسخ:

 سن تكليف دختران نُه سال كامل قمري است و در عين حال قدرت، شرط تكليف است، آنكه قدرت انجامش را دارد، بايد انجام دهد و آنكه قدرتش را ندارد، تكليف ساقط است؛ مثلاً اگر قدرت گرفتن روزه ندارد نبايد روزه بگيرد و هر وقت قدرت يافت، قضای آن را به جا آورد ولي نماز و حجاب و امثال اينها را كه قدرت دارد بايد انجام دهد. والله العالم

* عدم قدرت بر روزه به جهت سختي شغل و گرماي هوا

سؤال:

 حكم شخصي كه شغل او سخت و دشوار است و در شهر بسيار گرمي كار مي‌كند و عملاً روزه‌ گرفتن در تابستان براي وي تقريباً غير ممكن است، چيست؟.

پاسخ:

اگر مي ‌توانند از ساعات كار كم كنند و روزه‌ ها را بگيرند و از بركات آن محروم نشوند؛ و اگر اين كار ميسّر نيست، هر روز صبح به قدر مسافت شرعي مسافرت كنند و روزه خود را در آنجا افطار نمايند كه فقط قضاي آن روزها به عهدۀ شخص مي ‌آيد و كفاره ندارد. والله العالم

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha