یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام ملکی مدیر مدرسه معصومیه

حوزه/ مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر نقش مهم والدین در تربیت نسل‌ها، گفت: هر اندازه تسلط بانوان خانواده بر امر تربیت قرآنی بیشتر باشد، به همان اندازه نسل قرآنی تربیت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با موضوع "سبک زندگی قرآنی" که در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی برگزار شد، با تأکید بر این که کسب تقوا و پایبندی به آموزه‌های قرآنی، از مهمترین اهداف ماه مبارک رمضان می‌باشد، تصریح کرد: انسان با تصحیح باورهای خود نسبت به قرآن کریم، می‌تواند با نهادینه سازی سبک زندگی قرآنی، رفتارهای دائمی خود را از قرآن کریم بگیرد.

سخنران این نشست قرآنی، تعلیم و تزکیه را از مهمترین اهداف نزول قرآن کریم عنوان کرد و ابراز داشت: عدم درک صحیح آموزه‌های الهی قرآن کریم، کمرنگ شدن مقوله تعلیم و تزکیه را در بر خواهد داشت.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه با تأکید بر این که باید باور داشته باشیم که قرآن کریم برای هدایت انسان به ظاهر زنده آمده  تا به او حیاتی ابدی ببخشد، اظهار داشت: باید آیات الهی را به برنامه زندگی خویش تبدیل نماییم. با مراجعه به تمام سوره‌های قرآن، می‌توان برنامه‌ای مشخص برای سبک زندگی قرآنی استخراج نمود.

وی در ادامه سخنان خود آیه « وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَـَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَمَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلاً ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَى عَذَابِ النَّارِ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»(سوره بقره، آیه 126) را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: امنیت خانوادگی و اجتماعی، از نخستین مؤلفه‌های زندگی قرآنی به شمار می‌رود.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه، ضمن تأکید بر شناخت جایگاه اجتماعی انسان در سبک زندگی قرآن، وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مردان در خانواده مسئولیت کسب رزق و رزی حلال را بر عهده داشته، بانوان نیز مسئولیت خطیر و الهی تربیت نسل را بر عهده دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان این که تربیت صحیح نسل ها در گرو اهتمام هرچه بیشتر بانوان به امر تربیت فرزندان است، ابراز داشت: در تربیت فرزند، نباید از نقش سازنده پدر و مادر غافل شد، هر اندازه تسلط بانوان خانواده بر امر تربیت قرآنی بیشتر باشد، به همان اندازه نسل قرآنی تربیت خواهد شد.

وی دعای بیست و چهارم و بیست و پنجم صحیفه سجادیه را از مهمترین مباحث تربیتی و معرفی وظایف پدر، مادر و فرزند در قبال یکدیگر عنوان کرد و اظهار داشت: تمام فرمایشات اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) تفسیر آیات الهی و تبیین آن چیزی است که از جانب خداوند متعال نازل شده است.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه برخورداری از جهت گیری های خدایی در امورات زندگی را از بایسته‌های سعادت اخروی عنوان کرد و ابراز داشت: برای رسیدن به کمال، باید کسب رضای الهی را به عنوان مهمترین هدف زیست انسانی، در تمام شئونات زندگی ساری و جاری نماییم.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی ضمن اشاره به آیات 127 و 128 سوره بقره، تسلیم شدن در مقابل دستورات الهی را از مهمترین اصول سبک زندگی قرآنی برشمرد و خاطرنشان کرد: ضمن کسب ایمان و معرفت به دستورات تربیتی ذات اقدس الهی، همواره باید در راستای نهادینه سازی آموزه های قرآنی در نهان خویش، اهتمام جدی داشته باشیم.

مدیر مرکز تخصصی تفسیر حوزه، با بیان این که جهل نسبت به مسائل دینی، از مهمترین دلایل کم توجهی به پیاده سازی آموزه‌های قرآنی است، اظهار داشت: در سبک زندگی دینی، انسان قرآنی به تمامی احکام تکلیفی خویش علم دارد و از دنیا پرستی که ریشه بسیاری از گناهان است، اجتناب می‌کند.

وی با اشاره به آیات 129 و 130 سوره بقره ضمن تأکید بر این که در سبک زندگی قرآنی، زیست انسانی بر اساس دین، کتاب و دستورات الهی رقم می‌خورد، اذعان داشت: قطعاً  انسان‌هایی که نسبت به دستورات الهی پشت نموده، بی میلی نشان دهند، از عقل سالمی برخودار نخواهند بود. عاقل‌ترین انسان کسی است که زندگی خویش را بر اساس آموزه های الهی به پیش برد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پایان ضمن ترجمه آیه « إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ » (سوره بقره، آیه 131)، خاطرنشان کرد: تمام انبیای الهی، با تأکید بر تسلیم شدن در برابر ذات اقدس الهی، اوج خوشبختی و سعادت فرزندان خویش را در بندگی درگاه الهی می‌دیدند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha