یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: متاسفانه امروز در کشور ما مهریه های سنگین مشکلاتی به وجود آورده است و این مساله به خاطر تعلیمات غلطی است که در جوانی به زوج ها داده می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری «حوزه»،این مرجع تقلید ظهر امروز در  سلسله مباحث  تفسیر سوره احزاب  در ماه مبارک رمضان که در مکدرسه حجتیه برگزارشد  اظهارداشتند: بحث ارثیه از جمله مباحثی است که در اسلام بیان شده که در آن همیشه زنان کمتر از مردان ارث نمی گیرند.

ایشان افزودند: در اسلام گاهی زنان کمتر از مردان ارث می برند و بعضی از زنان در گاهی اوقات بیشتر از مردان و در مواقعی زنان مساوی با مردان ارث می برند که جایگاه های آن متفاوت است.

فرانسه امروز مهد صهیونیست است

معظم له گفتند: در فرانسه که به ظاهر مهد آزادی است و البته امروز مهد صهیونیست ها هم هست زنان تا همین چند وقت قبل، حق نداشتند در املاک خود نیز بدون اذن شوهر تصرف کنند، ولی اسلام چنین دیدگاهی ندارد.

این مرجع تقلید  افزودند: احکام اسلام در خصوص زنان نسبت به تمام مکاتب بسیار عالی تر است و ارزش و بهای بسیاری برای زنان قائل شده است که یکی از آن مصادیق در خصوص مهریه ازدواج است.

ایشان خاطرنشان کردند: متاسفانه امروز در کشور ما مساله مهریه مشکلی بوجود آورده است که این مساله به خاطر تعلیمات غلطی است که در جوانی به آنها داده می شود.

حضرت آیت الله سبحانی ادامه دادند: متاسفانه مهریه های سنگین بر نکاح بسته می شود، ولی در ابتدای زندگی این دو زوج با هم نمی توانند زندگی کنند، برخی ها هم از این کار، کاسبی به راه انداخته اند؛ در کتب دانشگاه این مسایل به دختران درس داده نمی شود، ولی محیط دانشگاه ها و مدارس باعث شده تا این تفکرات در ذهن دختران امروز جای بیافتد.

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: در ذهن دختران سنتی چنین نگاهی وجود نداشت؛ منطق زنان قدیمی ما تنها مهربانی و وفاداری بود؛ زنان نسل های گذشته تصور می کردند که شوهران آنها بهترین مرد دنیا است، ولی متاسفانه این بازی های رسانه های باعث شده است که محبت ها در خانواده ها کم شود.

ایشان  افزودند: مساله بدتر در شرایط امروز مساله طلاق توافقی است که در این زمینه دادگاه ها نباید به طلاق توافقی گردن بنهند، زیرا اگر این مساله رخ دهد سنگ روی سنگ بند نمی شود؛ در زمان سابق زنان اهل حیله نبودند و اگر حیله ای بود بیشتر از سوی مردان بود، زیرا مردان قبلا به زنان مهریه می دادند؛ ولی بعد از آنها طلب مهریه داده شده را می کردند تا با آنها زندگی کنند؛ ولی قرآن مردان را از این کار زشت نهی کرده است.

یکی از معجزات اسلام، قوانین پربار آن است

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: بخشیدن مهریه بدون زور و فشار علیه زن مشکلی ندارد، ولی اسلام اجازه نمی دهد مردی با زور  و ارعاب زنی را به بخشش مهریه تعیین شده وادار سازد؛ ایشان در مقایسه پیامبر اسلام(ص) با رهبران بزرگ دنیا  گفتند: رهبر هندوستان رهبر بود و تاحدی هم هند را اصلاح کرد، ولی بر خلاف مسیر رود خانه شنا نکرد؛ وی پرستیدن گاو را به خاطر اینکه نمی خواست بر خلاف نظر مردم حرکت کند امضا کرد؛ یعنی ایشان بر موج سوار شدند ولی پیامبر اکرم(ص) موج شکن هستند.

حقوق زن و مردم تقریبا مساوی است

حضرت آیت الله سبحانی بیان کردند: حقوق زن و مردم تقریبا مساوی است؛ ولی وظایف آن با مردان متفاوت است؛ زن از نظر جسمی کاملا با مرد تفاوت دارد و حتی از نظرمسایل روحی نیز شکننده تر از مرد بوده و به همین خاطر وظیفه زن خانه سالاری است و وظیفه مرد نیز بیرون سالاری است.

ایشان افزودند: کسانی که خیال می کنند شیرخوارگاه جانشین مادر هستند کاملا در اشتباه می باشند، زیرا بچه هایی که در این مراکز رشد می کنند از نظر عاطفی مشکلات بسیاری دارند؛ انسان هایی که در دامان پرمهر مادر بزرگ می شوند نوعا پرمهر و محبت تر هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha