دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
احمد کلباسی - مدرسه رکن الملک

حوزه/ استاد حوزه علميه اصفهان گفت: فقه، اخلاق، قواعد و کلام ما مبتنی بر احادیث و تفکرات امام صادق(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، در گفتگو با خبرنگار «حوزه»، در اصفهان با اشاره به گرامیداشت سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، اظهار داشت:  این امام عظیم الشان در آن دوران خفقان، فرصتی یافتند تا معارف اسلامی و دینی را تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه امام صادق(ع) چندین هزار شاگرد پرورش داده اند، ادامه داد: این امام بزرگوار در ان زمان منزل خود را به یک دانشگاه تبدیل نمودند و تعداد زیادی از شاگردان خود را با معارف دینی و تفکر اهل بیت(ع) آشنا کردند.

این استاد حوزه، تصریح کرد: امام صادق(ع) در دوران افول بنی امیه تا به قدرت رسیدن بنی عباس از فرصت استفاده کردند و به تربیت شاگردانی مشغول شدند.

وی افزود: برخی از افراد اعتقاد داشتند، که در آن دوران افول بنی امیه، این  امام همام  باید از این فرصت استفاده می کرده و قیام می کردند اما ایشان زمینه را برای قیام مهیا نمی دیدند.

مدير مدرسه علميه ركن الملك، اضافه کرد: تفکر امام صادق(ع) برای عدم برپایی قیام این بود که مردم از لحاظ فکری و فرهنگ سازی آماده نبودند.

وی، با تاکید بر اینکه امام صادق(ع) زمینه هایی ایجاد کردند که بعدها تفکر شیعه ادامه پیدا کند، بیان داشت: فعالیت امام صادق جایگاهی برای ایشان فراهم کرد تا اینکه از این امام  به عنوان رئیس مذهب تشیع یاد شود.

این استاد حوزه،گفت: دانشمندانی مانند جابرابن حیان متخصص علم شیمی و دیگر دانشمندان تربیت یافته مکتب امام صادق(ع) بودند.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فرصت برای امام صادق(ع) ایجاد شد در تمام رشته هایی که در آن سال ها خواهان داشته و زمینه رشد نیز داشت این امام بزرگوار ترویج و تبلیغ کردند که این امر نشان دهنده مقام علمی ایشان است.البته این بدان معنی نیست که امامان دیگر ما فاقد مقام علمی نبودند بلکه بدین معناست که برای دیگر امامان این خاستگاه مهیا نشده بود.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در ادامه اظهار داشت: هم اکنون نیز مشاهده می کنیم که بعضی از آثار علمی امام قابل بررسی ارائه و طرح در مجامع علمی است.

مدير مدرسه علميه ركن الملك به اصول مکتب جعفری اشاره کرد و افزود: تفکر دینی بر سه محور قواعد، احکام شرعی و اخلاق استوار است که در این سه بعد امام صادق(ع) بسیار کار کرده اند.

وی بیان داشت: تفکیک اصول مذهب از اصول دین فقط برای یک ضرورت در برخی از موارد کاربرد داشته وگرنه اصل محور دین بر همین سه بعد ذکر شده استوار است.

این استاد حوزه، تصریح کرد: فقه، اخلاق، قواعد و کلام ما مبتنی بر احادیث و تفکرات امام صادق(ع) است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha