یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حسن روحانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حیدری در واکنش به انتقال غیر قانونی آب از سرشاخه رودخانه های خوزستان به دیدار رییس جمهور رفته و مطالبه کننده حق قانونی مردم در این رابطه شد.

اشاره: خوزستان اگرچه یکی از گرم‌ترین مناطق کشور است، اما وجود ذخایر غنی طبیعی، این خطه گرم را به یکی از با ارزش‌ترین استان‌های سرزمین پهناور جمهوری اسلامی تبدیل کرده است.

وجود منابع عظیم نفتی، گازی و پتروشیمی و همچنین وجود رودخانه و سدهای عظیم آبی،خاکی، تنها بخش کوچکی از دارایی‌های ملت خوزستان است که امروز دچار دست‌درازی برخی‌ها از این منابع شده است.

متأسفانه وجود پدیده‌ای با عنوان کم‌آبی، معضلی است که همه کشور را دچار خود کرده و خوزستان هم از این پدیده مستثنا نیست! اما در این بحران کم‌آبی، گروه و دست‌هایی پنهان و بعضاً آشکارا متن صریح قانون را نقض کرده و اقدام به انتقال آب از خوزستان به سایر نقاط کشور کرده‌اند.

اما در این میان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، پس‌ازآنکه دیگر مسئولان استانی نتوانستند اقدامی قابل‌توجه و مؤثر در این رابطه انجام دهند، یک تنه بار را بر دوش گرفته و پیگیر این مسأله مهم و حیاطی از دولت‌مردان عالی‌رتبه شدند.

در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، امام‌جمعه موقت اهواز و نماینده مردم استان در خبرگان رهبری، پیگیر مسأله شده و شرح اقدامات ایشان در این رابطه را جویا شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، به ارائه گزارشی از اجلاسیه هجدهم مجلس خبرگان رهبری که از روز سه‌شنبه آغاز و تا پنج‌شنبه و دیدار اعضای این مجلس با مقام معظم رهبری، ادامه داشت، پرداخت و اظهار داشت: بر اساس روال معمول اجلاسیه های خبرگان رهبری چند نفر به‌عنوان مدعو، در اجلاسیه حاضرشده و مطالبی را مطرح می‌کنند که در این دوره، سردار سلیمانی، دکتر جلیلی و عراقچی حضور داشتند.

امام‌جمعه موقت اهواز، به نطق خویش در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری، اشاره کرد و گفت: بنده در این نطق چند دقیقه‌ای، مشکلات کشاورزان و دامداران خوزستان را مطرح و تأکید کردم که بخش زیادی از کشاورزان خوزستان در سال جاری به دلیل کمبود آب دچار زیان‌های فراوان مالی شدند.

بروز مشکلات شدید فرهنگی به دلیل کم آبی و مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها

وی در ادامه افزود: در سال جاری، بسیاری از زمین‌های کشاورزی و احشام به دلیل کمبود و یا شور بودن آب از بین رفتند و درنتیجه تعطیلی کار کشاورزی، مشکلات عدیده‌ای همچون مهاجرت روستاییان به حاشیه شهر و بروز ناهنجاری اجتماعی و فرهنگی ایجاد شد و عمده مسبب این واقعه ناخوشایند، مسئولان هستند.

سوء مدیریت، علت اصلی بیکار کشاورزان خوزستانی

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، یکی از مهمترین علت‌های بیکاری کشاورزان و بروز مسائل خطرناک فرهنگی را سوء مدیریت و عدم اجرای سیاست‌های درست کاری عنوان کرد و گفت: در سال‌های اخیر به دلیل سوء مدیریت مسئولان و انتقال بیش‌ازحد آب از سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان همچون کارون، دز و کرخه و... کار کشاورزی بسیاری از کشاورزان متوقف و صدور برداشت آنان از آب‌های استان لغو شد.

استفاده آزادانه دیگر استان ها از آب های خوزستان منع کشاورزان بومی منطقه از آب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، ادامه داد و گفت: این مسأله در حالی است که دیگر استان‌ها به‌راحتی از سرشاخه رودخانه‌های خوزستان آن‌هم نه فقط برای مصارف خانگی! بلکه برای مصارف صنعتی و کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌کنند.

ما به عنوان نمایندگان مردم خواستار رفع هرچه سریع‌تر این مشکل از سوی دولت هستیم

وی با تأکید بر این‌که مسئولان در حق خوزستان جفا و ظلم آشکارا می‌کنند، گفت: این مسائل مصداق بارز بی عدالتی و بی قانونی است؛ چراکه شورای آب کشور، تصویب کرده که برداشت از سرشاخه رودخانه‌های خوزستان جز برای مصارف شرب ممنوع بوده و این مسأله را رییس‌جمهور هم، در اولین دیدارش در مصلی اهواز اعلام کرده بود اما متأسفانه این مسأله نادیده گرفته شده و ما به‌عنوان نمایندگان مردم خوزستان اعتراض داشته و خواستار رفع هرچه سریع‌تر این مشکل از سوی دولت هستیم.

دیدار با رییس جمهور و شرح کامل واقعه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری، از دیدار خویش با رییس‌جمهوری منتخب مردم سخن گفت و اظهار داشت: علاوه بر این مسائلی که در جمع اعضای خبرگان رهبری بیان کردم، در حاشیه دیدار با مقام معظم رهبری، همراه با یکی از دوستان، خدمت آقای روحانی رسیدیم این مشکل را به‌طور کامل برای ایشان شرح دادیم.

قول رئیس جمهور به مردم خوزستان

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در پایان سخنان خود، به مطالب بیان شده در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین روحانی، رییس‌جمهور ایران، اشاره کرد و گفت: در دیدار با  حجت الاسلام والمسلمین روحانی، بیان کردم که «خوزستان بر اثر یک سری بی قانونی و نا عدالتی دچار این مشکل شده و از شما می‌خواهیم که به قول خودتان در جمع مردم اهواز عمل کرده و هرچه سریع‌تر معضل کم‌آبی خوزستان را حل کنید» و خوشبختانه ایشان پاسخ مثبت داده و ما نیز امیدواریم که رییس‌جمهور، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی به این مسأله حیاتی همت گماشته و هرچه زودتر آن را رفع کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • از تبار خوزستان IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۴
    0 0
    احسنت به این امام جمعه غیرت مند