یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
فاجعه منا

حوزه/ آیت‌الله شفیعی خواستار راه‌اندازی ستادی جهت بررسی حادثه دل‌خراش منا از سوی کشورهای اسلامی شد و بیان داشت: باید کنفرانسی و یا ستادی از کشورهای اسلامی تشکیل شود و در آن با بررسی موضوع حج، تولیت بیت‌الله الحرام را از رژیم سعودی گرفته برنامه ای تهیه شود که و آن را به‌صورت بین‌المللی اداره نمیاد.

آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، وقایع و حوادث «منا» را مشکوک خواند و اظهار داشت: به‌هیچ‌وجه نمی‌توان نسبت به قضایای اخیر خوش بین بود؛ چراکه سالیان سال عربستان مسئول برگزاری مناسک حج بوده و باید نسبت به وقوع چنین حوادثی پاسخ‌گو باشد.

این عضو خبرگان رهبری، با اشاره به وقوع چنین حوادثی در سال‌های گذشته، عنوان کرد: در سال 1354 که به سال آتش‌سوزی منا معروف شد، بنده حضور داشتم، در آن حادثه نیز بیش از 3هزار نفر کشته شدند، اما رژیم سعودی نه‌تنها به داد مردم مظلوم نرسید بلکه با وقاحت هرچه بیشتر برخوردهای زشت و نامناسبی با زائران خانه بیت‌الله الحرام داشت.

وی افزود: اگرچه در همان قضیه هم آبی از آب تکان نخورد و اتفاق خاصی علیه رژیم سعودی پیش نیامد، اما مگر از آن سال تاکنون این رژیم تجربه کافی در برپایی مناسک حج را به دست نیاورده که این بار نیز چنین حادثه وحشتناکی ایجادشده است.

آیت‌الله شفیعی، تصریح کرد: این حوادث طبیعی نیست و رژِم آل سعود باید مسئولیت خود را در این خصوص بپذیرد و مسئولان جمهوری اسلامی نیز باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

نماینده مردم خوزستان در خبرگان رهبری، بر خبث ذات و نانجیبی رژیم آل سعود تأکید کرد و گفت: نه تنها در این حادثه نشان دادند که جان زائران بیت‌الله الحرام برایشان اهمیتی ندارد، بلکه رفتار و برخورد آنها در طول این حوادث هم نشان از اهداف پلید رژیم آل سعود دارد.

وی با اشاره به ددمنشی آل سعود نسبت به برخورد با مسلمانان، بیان داشت: رژیم سعودی ماهیت و خوی پلید خود را در مواجهه با مسلمانان نشان داد و کشتاری که در یمن به راه انداخته نمونه‌ای از آن است؛ پس چگونه می‌توان از چنین رژیمی انتظار مدیریت امور حجاج را داشت.

آیت‌الله شفیعی بر لزوم تشکیل کنفرانس کشورهای اسلامی با موضوع بررسی مسأله حج تأکید کرد و افزود: باید کنفرانسی و یا ستادی از کشورهای اسلامی تشکیل شود و در آن با بررسی موضوع حج، تولیت بیت‌الله الحرام را از رژیم سعودی گرفت و آن را به‌صورت بین‌المللی اداره کرد.

وی افزود: مسئله حج مربوط به تمام جامعه اسلامی بوده و نباید به اسلام امور داخلی کشورها چشم بر جنایات و بی‌کفایتی آل سعود بست.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به فرافکنی‌های مسئولان سعودی در خصوص حادثه اخیر «منا»، بیان داشت: اینکه حوادث اخیر را به حجاج و یا برخی کشورها نسبت دهند و یا تنها را به نام قضا و قدر بنامند، نشانه بدذاتی آل سعود؛ چراکه مسئله امنیت و حفظ جان حجاج مسئله‌ای نیست که بخواهند نسبت به آن بی‌اهمیت باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha