سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ حضرت آيت الله جوادي آملي گفتند: در تفسير قرآن کريم حتما بايستي به اهل بيت عليهم السلام مراجعه کرد؛ چرا که آنها صاحب علم الوراثه هستند و ديگران تنها علم الدراسه را در اختيار دارند.

به گزارش خبرگزاری  «حوزه» این مرجع تقلید در ديدار با جمعي از دست اندرکاران دانشنامه موضوعي قرآن کريم وابسته به پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي که در محل بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء برگزارشد،  قرآن کريم را کتابي ابدي، فرا زماني و فرا مکاني دانستند و  اظهارداشتند:

هرگز نبايد اين تصور را داشته باشيم که با نگارش يک دانش نامه يا چند دانش نامه مي توانيم همه اسرار قران کريم را بازگو کنيم و به آنها پي ببريم. قرآن کريم در هر عصري به روز و تازه است و به مسائل مبتلا به آن عصر پاسخ مي دهد مسائلي که ممکن است جامعه امروز به انها اصلا مبتلا نباشد.

ايشان ادامه دادند: قرآن کتابي است که از سوي خداي متعال نازل شده است اما در هيچ تفسيري به اين مطلب توجه نشده است که «النزول ما هو؟»؛ فرق است بين انداختن و آويختن، قرآن حبل متيني است که يک طرف آن به دست خداست و طرف ديگر آن به سوي بنده آويخته شده. ريسمان انداخته شده مشکل خود را هم حل نميکند بلکه «وَاعتَصِموا» اين ريسمان آويخته است که انسان مي تواند از آن بالا رود و رشد بيابد.

حضرت آيت الله  جوادي آملي با تاکيد بر لزوم رجوع مفسران به اهل بيت عصمت و طهارت براي پي بردن به حقيقت معناي آيات قرآن کريم اذعان داشتند: بسياري از مفسران عميقاً در قرآن کريم تامل کرده اند اما تفسير آنها شبيه اقيانوس هاي عميقي است که عمق دارد اما ارتفاع ندارد و انسان را بالا نمي برد. در تفسير قرآن کريم حتما بايستي به اهل بيت عليهم السلام مراجعه کرد چرا که آنها صاحب علم الوراثه هستند و ديگران تنها علم الدراسه را در اختيار دارند.

ايشان در پايان سخنان خود اظهار داشتند: وقتي يک جمله ساده مانند «جاء زيدٌ» را به بيش از ده صورت مي توان اداء کرد که هر کدام معناي متفاوتي را در خود دارد که تنها شنونده مي تواند آن معنا را بفهمد در حالي که خوانند فقط فعل و فاعل را مي بيند اما از کنه منظور گوينده بي خبر است ، چطور مي توان انتظار داشت ما بتوانيم از ظاهر آيات به باطن حقيقي آنها پي ببريم؟! اينجاست که گاهي بين احاديث صحيح السند و آيات، تعارض ظاهري مي يابيم در حالي که اين تعارض ، حقيقت ندارد و اين ماييم که از حقيقت بي خبريم. پيامبر و ائمه اطهار عليهم السلام خود شنونده آيات بوده اند و هيچ کس مانند آنها نمي داند خداوند با چه آهنگي و به چه منظوري سخن گفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha