شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
حجت الاسلام احمد واعظی

حوزه/ در نظام اعتقادی اسلامی کسی بر کسی ولایت ندارد، مگر آنچه خداوند به او بدهد، همان گونه که ولایت از جانب خدا به نبی او و در غدیر خم به اهل بیت(ع) به عنوان ولی واگذار شد، پس مبدا حکم حکومتی ولایی به خدا بر می گردد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین واعظی، پیش از ظهر امروز در همایش نظام سیاسی اسلام و جایگاه ولایت فقیه، در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، گفت: در دنیا و حتی کشور ما کسانی هستند که نمی پذیریند، دین باید در مدیریت کشور نقش داشته باشد، ولذا ادله ای در نفی حکومت دینی ارائه می کنند.

وی ادامه داد: یکی از شهبات در رابطه با مدیریت دینی در جامعه این است که می گویند امروز علم در همه عرصه ها پیشرفت کرده و نیازی به دین نداریم، در مقام جواب باید در دو قالب به این موضوع پاسخ داد. نکته اول این است که اساسا علم در شاخه های مختلف حرف واحدی نمی زند مثلاً در اقتصاد انواع نظریات و مکاتب وجود دارد، در تعلیم و تربیت و سایر عرصه های علوم انسانی نیز همین گونه است

وی در ادامه افزود: دخالت دین یا توجه به آن در جامعه تناقضی با مدیریت علمی ندارد، بلکه عقل و علم در کنار دین باید کار مدیریت و حکومت جامعه را برعهده گیرند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، محور دیگر در نظام سیاسی اسلام را پیوند بین اسلام و سیاست توصیف کرد و یادآور شد: برخی روشنفکران و گرایش هایی که به سکولاریسم تمایل دارند عنوان می کنند اسلام تنها یک دین است و مشتمل بر سیاست نیست، در پاسخ این مسئله باید گفت برای نمونه امام خمینی(ره) نه تنها به عنوان رهبری دینی، بلکه به عنوان سیاستمدار، فقیه و یک کارشناس، در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی و حوزه‌های دیگر جامعه را اداره کرد.

وی با بیان این که اسلام در ذات خود دعوت به حکومت و سیاست و اجتماعیات نکرده، گفت: این مردم بودند که در زمان پیامبر(ص) به ایشان زعامت سیاسی دادند و این روند استمرار یافت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مشروعیت نظام سیاسی را محور بعدی عنوان کرد و ادامه داد: در فلسفه سیاسی در بسیاری از نظریه پردازی های مشروعیت خداوند به کنار زده شده و مشروعیت را در رضایت مردم، کارآمدی حکومت و رای می دانند، اما در نظام اعتقادی اسلامی، خداوند متعال، ربوبیت و ولایت تشریعی دارد. در نظام اعتقادی اسلامی کسی بر کسی ولایت ندارد، مگر آنچه خداوند به او بدهد، همان گونه که ولایت از جانب خدا به نبی او و در غدیر خم به اهل بیت(ع) به عنوان ولی واگذار شد، پس مبداء حکم حکومتی ولایی به خدا بر می گردد.

حجت الاسلام و المسلمین واعظی، محور دیگر بحث را در فقه و کلام فرق اسلامی عنوان کرد و افزود: در فقه و کلام اهل سنت، مبداأ مشروعیت حکمرانی و نظریه دولت در فقه و کلام آنها است. اما شیعه معتقد است ولایت فقیه مختص فقیه عادل جامع الشرایط است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی، پذیرش ولایت را از ضروریات فقه شیعه دانست و گفت: اگر اختلافی بین فقهای شیعه وجود دارد، نه در اصل ولایت فقیه، بلکه در قلمرو و حیطه اختیارات است، یعنی اختلاف این است که در شئون ولائیه معصوم، فقیه عادل تا چه حد اختیار دارد، البته فقهای عصر ما مانند امام خمینی(ره) بر این اعتقاد بودند که ولایت فقیه عام است و ولایت در کلیه اموری که امام معصوم(ع) امامت دارد، به عهده فقیه عادل  و جامع الشرائط و نائب امام است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
    0 0
    یه نگاه به وضعیت کشور و مردم (نه وضعیت خودتون) بکن میفهمی کدوم ناکارآمده