چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
یادداشت یک مجله غربی در خصوص داعش

حوزه/ مجله Islamic Monthly نوشت: داعش و بسیاری از کسانی که به اسلام‌هراسی مبتلا هستند، دارای یک وجه اشتراک پایه‌ای هستند: هر دوی آنها معتقدند که حکومت داعش، ارائه کننده تصویر «حقیقی» اسلام است! و هر دو گروه با تلاش فراوان قصد دارند، این طرز فکر را با استفاده از نوشته‌ها و تبلیغات دیگر ترویج دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» دکتر هاشم حسب الله نویسنده و پزشک بخش مراقبت های ویژه ساکن شهر شیکاگوی امریکا در مقاله‌ای که در شماره اخیر مجله Islamic Monthly منتشر شده به دلایل واضحی مبنی بر مخالفت مسلمانان جهان با گروه تروریستی داعش پرداخته که توسط رسانه‌های غربی نادیده گرفته می‌شود. خلاصه مقاله در ادامه می‌آید.

وجه اشتراک داعشی ها و مروجان اسلام هراسی

داعش و بسیاری از کسانی که به اسلام‌هراسی مبتلا هستند، دارای یک وجه اشتراک پایه‌ای هستند: هر دوی آنها معتقدند که حکومت داعش، ارائه کننده تصویر «حقیقی» اسلام است! و هر دو گروه با تلاش فراوان قصد دارند، این طرز فکر را با استفاده از نوشته‌ها و تبلیغات دیگر ترویج دهند.

لورا انگراهام، از عوامل شبکه های ABC و FOX ، در برنامه تلویزیونی خود گفته است: «‌خوب بود اگر خبرهای بیشتری از مسلمانان سرتاسر دنیا می‌شنیدیم مبنی بر اینکه اقدامات حکومت داعش را محکوم می کنند. صدایی از مسلمانان به گوش نمی رسد. منظورم این است که اگر داعش در دنیای اسلام مخالفانی دارد، این مخالفان کجا هستند؟!»

کارشناسان و مجریان برنامه‌های تلویزیونی مدام می‌پرسند که چرا مسلمانان غیرافراطی، علیه اقدامات تروریستی حرفی نمی‌زنند، و به نظر می‌رسد آنها محکومیت‌های آشکارا و صریح فرهیختگان و فعالان مسلمان علیه اقدامات داعش در سرتاسر دنیا را نادیده می‌گیرند. همچنین پخش تصاویر طنزآمیز از داعش در اقصی نقاط دنیای اسلام، به معنای عدم پذیرش آشکار اسلام ارائه شده توسط این گروه است و نشان می‌دهد که عقاید داعش و گروه‌های این چنینی، از نظر مسلمین تنها واقعا مضحک است.

اما علاوه بر همه این عکس‌العمل‌های آشکارا و اعلامیه‌ها و تظاهرات‌های انجام شده توسط مسلمانان در سراسر جهان علیه داعش، دلیل واضح دیگری نیز بر مخالفت بی چون و چرای مسلمانان با داعش وجود دارد و آن بحران مهاجرت از مناطق تحت اشغال داعش به اروپا است. سیل رو به افزایش مهاجرت پناهندگان به کشورهای اروپایی، سند واضح و قاطع عدم پذیرش گسترده حکومت داعش توسط دنیای اسلام است که بسیاری تحلیلگران و کارشناسان آن را نادیده می‌گیرند.

داعش ادعا می‌کند که سرزمین‌هایی که تحت سلطه آنهاست، مأمن و پناهگاهی برای مسلمانان است. آنها مدعی‌اند که «بهشت زمینی» را برای مسلمانان معتقد فراهم ساخته‌اند و از مسلمانان سرتاسر دنیا خواسته‌اند که به این مناطق مهاجرت کنند. درحالی که هزاران هزار مسلمان در سرزمین‌های تحت حکومت داعش، جان خود را به خطر انداخته‌اند تا از سرزمین‌های تحت اشغال داعش گریخته و خود را به سواحل اروپا برسانند.

یک پناهنده اهل سوریه، در مصاحبه با الجزایر در ترکیه گفت:  «تا اروپا می‌روم، بعد از آن خدا بزرگ است! ممکن است در راه کشته شویم، با این حال چاره دیگری نیست!»

پناهجویان حتی تصور رفتن به کشورهایی را که داعش حضور دارد نمی کنند. در جریان جنگهای داخلی در سوریه، بیش از 4 میلیون مسلمان از این کشور گریخته و هیچ یک از آنها پایشان را هم به سرزمین های تحت سلطه داعش نگذاشته اند. آنها ابتدا به سمت کشورهایی چون اردن، لبنان و ترکیه رفتند. با این حال شرایط سخت زندگی در این مناطق نیز سبب حرکت آنها به سمت داعش نشد. آنها ناگزیر جان و مال و فرزندانشان را در قایقهای پارویی گذاشته، از آبهای پرخطر مدیترانه عبور می کنند تا مگر به اروپا برسند. طبق گزارش بنیان پناهندگان سازمان ملل، بیش از 2500 پناهنده در هنگام مهاجرت در دریای مدیترانه جان خود را از دست داده‌اند.

تلاش داعش برای جذب مسلمانان

در مواجهه با این مشکل، داعش ویدئوهایی منتشر کرده و سعی در تشویق مسلمین برای مهاجرت به سوی خود داشته است. عنوان بعضی از این ویدئوها بدین شرح است:

«پناهجویان عزیز! صدای ما را بشنوید!»

«نصایحی برای پناهجویانی که به سوی کشورهایی مخالف باورهایشان در حرکت هستند!»

«چرا آنچه را که برایتان بهتر است انتخاب نمی‌کنید؟»

نتیجه سخن اینکه نه تنها مسلمین به حاکمان داعش با دیده تمسخر نگاه می‌کنند، بلکه ترجیح می‌دهند در امواج دریا غرق شوند تا اینکه پای بر سرزمین های تحت «خلافت» داعش بگذارند. آیا این سندی محکم انزجار مسلمانان از اعمال این گروه تروریستی نیست؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha