سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
تصاویری از کتابخانه آیت‌الله العظمی بروجردی

حوزه/ مدیر کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی(ره) با بیان تاریخچه و خدمات این کتابخانه بزرگ تصریح کرد: امروز یکی از الزامات مهم توسعه و رشد علمی و پژوهشی در حوزه، ناظر به اصل حمایت و تقویت کتابخانه های تخصصی حوزوی است.

اسماعیل راهنورد در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که کتابخانه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی یا همان کتابخانه مسجد اعظم قم در سال 1340 هجری شمسی به دست این مرجع تقلید تاسیس شد ، اظهار داشت:در آغاز این کتابخانه با مجموعه 3 هزار جلدی اهدایی ایشان کار خود را آغاز کرد و در ادامه مجموعه دیگر 3 هزار جلدی کتاب های مرحوم آیت الله مقدس اصفهانی و سپس هم 2 هزار جلد کتاب های مرحوم آیت الله فرید اراکی به کتاب های این کتابخانه افزوده شد.

وی افزود: بعد از این هم در سال 1342 یک مجموعه غنی از سوی مرحوم حاج محمد رمضانی صاحب یکی از انتشارات معروف آن زمان شامل40 هزار جلد کتاب چاپی و 2 هزار جلد کتاب خطی اهدا شد.

واگذاری به مرکز مدیریت حوزه

وی با بیان این که در آغاز ریاست این کتابخانه با مرحوم آیت الله دانش آشتیانی بود، گفت: سال 1376 با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، کتابخانه مرحوم آیت الله بروجردی به مرکز مدیریت حوزه های علمیه واگذار شد و در آن مقطع ریاست عالی مجموعه به ترتیب با آیات استادی و حسینی بوشهری بود.

مدیر کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی (ره) اضافه کرد: در سال 88 کتابخانه به معاونت پژوهش حوزه های علمیه تحویل شد که ریاست آن را حجت الاسلام و المسلمین عماد برعهده داشت و همان موقع این کتابخانه به عنوان کتابخانه مسجد اعظم و همچنین کتابخانه مدرسه فیضیه به عنوان کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد حوزه های علمیه شناخته شد.

ذخایر ارزشمندی از جنس بهترین یار آدمیکتابخانه آیت الله بروجردی

وی در ادامه در خصوص مجموع کتابهای موجود در این کتابخانه بیان داشت: درحال حاضر گنجینه ای در حدود 7 هزار عنوان کتاب خطی در این کتاب خانه داریم که این ها علاوه بر 8 هزار و 500 عنوان کتاب چاپ سنگی است.

وی افزود: همچنین کتابهای چاپی فهرست شده 45 هزار عنوان است و شمار نشریات ما نیز 1600 عنوان می باشد که این کتب و نشریات در موضوعات علوم انسانی و نیز علوم مرتبط در موضوعات گوناگون است.

خدمت رسانی 15 کتابدار به شیفتگان علم و فرهنگ

راهنورد با اشاره به این که کتابخانه مرحوم آیت الله بروجردی ، کتابخانه جامعی است که در همه رشته های مختلف دانشی، کتاب دارد، گفت: ما در مجموع در این کتابخانه ، 15 کتابدار داریم که در دو بخش برادران و خواهران به خدمت رسانی می پردازند.

وی افزود: به طور متوسط روزانه 2 هزار نفر به این کتابخانه مراجعه می کنند و در این میان کتابداران به عنوان رابط بین کتاب و مراجعه کننده نقش مهمی در حلقه وصل این خدمت فرهنگی ایفا می کنند.

نقش ممتاز کتابداران در عرصه کتابخوانی

وی گفت: در واقع بیشترین زحمات بر دوش این کتابداران است و این ها هستند که فهرست کتب را تهیه کرده و در میز امانت، کتاب را تحویل داده و بعضاً به عنوان مشاور در میز مرجع به ارایه مشاوره به مخاطبان می پردازند.

مدیر کتابخانه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی(ره) همچنین با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از مراجعه کنندگان ما را افراد با تحصیلات حوزوی تشکیل می دهند، اظهار داشت: یکی از کارهای مهم در این کتابخانه ، راه اندازی بخش کتابخانه دیجیتال بوده است که سال گذشته به دست آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه افتتاح شد.

 وی افزود: در این کتابخانه ، منابع خطی ، چاپ سنگی ، پایان نامه های حوزوی، نشریات و همچنین کتاب های چاپی و نیز کتاب های مرجع لاتین وجود دارد.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 14 هزار عنوان کتاب عربی که مورد نیاز پژوهشگران است ، همچنین مجموعه دایره المعارفی کتب لاتین و نیز پایان نامه های حوزوی به زبان فارسی در بخش دیجیتال قرار دارد.

راهنورد همچنین اضافه کرد: علاوه بر این ها مجموعه پایان نامه های عربی نیز داریم که حدود یک هزار عنوان را شامل می شود.

لزوم تقویت و حمایت از کتابخانه های حوزوی

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم تقویت هر چه بیشتر و بهتر کتابخانه های تخصصی به ویژه از نوع حوزوی آن گفت: حجم خدمات ارایه شده و نیز تعداد مخاطبان و مراجعه کنندگان به این کتابخانه می طلبد که نیروهای متخصص کتابداری به خصوص برای میز مرجع کتابخانه افزایش یابد و در حال حاضر ما برای ارایه خدمات بهتر و مطلوب تر به علاقه مندان به کتاب، نیازمند دست کم 3 یا 4 نیروی کتابدار متخصص هستیم.

برگزاری دوره های آموزشی ویژه کتابدارانکتابخانه آیت الله بروجردی

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین ، ضرورت آموزش مناسب به کتابداران را مورد توجه و تاکید قرار داد و افزود: از وقتی که این کتابخانه تحت اشراف معاونت پژوهش حوزه های علمیه قرار گرفته معمولاً ما کارگاه های آموزشی ضمن خدمت در محورهایی چون فهرست نویسی، آشنایی با منابع کتابداری و ... برگزار کرده ایم و همچنین یک کارگاه یک ماهه نیز با حضور اساتید کتابداری داشته ایم

راه اندازی سایت کتاب شناسی مرحوم آیت الله بروجردی تا پایان سال

وی با بیان این که توسعه بخش دیچیتال کتابخانه در اولویت ما قرار دارد، گفت: یکی دیگر از پروژه های مهم ما راه اندازی بخش کتاب شناسی مرحوم آیت الله العظمی بروجردی تا پایان سال است به این شکل که مجموعه کتاب های ایشان به صورت خطی و چاپی به صورت دیجیتال تحت وب قرار داده می شود.

وی اضافه کرد: همچنین کتاب هایی که درباره زندگی و خط فکری و سیاسی و زندگانی ایشان است و نیز تصاویر و صحبت ها و فیلم هایی که درباره ایشان مطرح شده در قالب دیجیتال جمع آوری می شود که البته 60 درصد این کار صورت گرفته و مابقی نیز تا پایان سال جاری به اتمام می رسد.

تشکیل مجمع تخصصی با حضور 22 کتابخانه در قم

مدیر این کتابخانه همچنین با اشاره به آغاز به کار مجمع کتابخانه های تخصصی استان قم از حدود یک سال پیش ابراز داشت: از سال گذشته جلساتی بین کتابخانه های استان قم برگزار شد که یکی از دست اندرکاران جدی آن خود ما بوده ایم و با همکاری دانشگاه مفید ،دانشگاه ادیان، دانشگاه قم ، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، کتابخانه فیضیه و مسجد اعظم مجمع کتابخانه های تخصصی قم با حضور 22 کتابخانه تشکیل شد که پنجمین نشست این مجمع سه شنبه همین هفته به میزبانی کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی(ره) برگزار می شود

افزایش تعاملات کتابخانه ای در سه فاز

وی با بیان این که اعضای این مجمع قرار است در سه محور با هم همکاری کنند، گفت: عمده خدمات این بخش مربوط به محققان و پژوهشگران و اساتید حوزه و نیز هیئت های علمی دانشگاه ها می باشد که بخش اول مربوط به امانت کتاب بین کتابخانه ای است که کتاب امانت داده شود و نیاز افراد برطرف شود و کسانی که بر اساس تفاهم نامه عضو مجمع شده اند از این خدمات متقابل استفاده می کنند.

وی افزود: فاز دوم؛ مطالعه در محل است که کسی که عضو کتابخانه باشد می تواند به جای دیگر بیاید و از فضای کتابخانه دیگر هم استفاده کند؛ فاز سوم هم بخش امانت است که فرد متقاضی با معرفی نامه کتابخانه مبدأ می تواند کتاب مورد نیاز خود را از کتابخانه دیگر عضو این مجمع به امانت بگیرد و استفاده کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha