شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام  علی انصاری/ آموزش و پرورش قزوین

حوزه/ معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: به مناسبت هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، ۸۱۵ نمایشگاه کتاب در مدارس قزوین برپا می شود.

حجت‌الاسلام  علی انصاری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، از کتاب به عنوان یکی از معجزات الهی نام برد و اظهار کرد: همانطور که هریک از پیامبران معجزه‌ای داشت، معجزه پیامبر اکرم (ص) کتاب بود، این معجزه به این دلیل نازل شد که اعلام کند فکر و اندیشه مردم باید ارتقا یابد.

وی کتاب را به عنوان یکی از مهمترین ابزار برای ارتقای سطح فرهنگ عمومی معرفی کرد و ابراز داشت: با مطالعه کتاب توسط عموم مردم به نتایج مثبت بسیاری دست خواهیم یافت که می‌توان از جمله آن‌ها به ارتقای سطح فرهنگ عمومی و همچنین کشف استعدادهای جامعه اشاره کرد.

 معاون فرهنگی و پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان قزوین در ادامه به تاریخچه کهن ملت ایران در بحث کتاب اشاره کرد و افزود: ما یک زمانی مهد علم و دانش بودیم و هزاران جلد کتاب ناب توسط دانشمندان و نویسندگان نگاشته شد، اما در حال حاضر از این حیث وضعیت مناسبی نداریم و باید سعی کنیم که فرهنگ مطالعه را در جامعه نهادینه کنیم.

این کارشناس فرهنگی، خانواده را اصلی‌ترین و بهترین نهاد برای ترویج فرهنگ مطالعه به افراد دانست و اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد که خانواده تأثیرگذارترین محیط جامعه است و یکی از علل مهم کمبود مطالعه در جامعه ما، علمی و فرهنگی نبودن خانواده‌هاست، پس باید خانواده‌ها از همان دوران کودکی فرزندانشان را با مطالعه آشنا کنند و به آن‌ها این فرهنگ را بشناسانند.

حجت‌الاسلام انصاری همچنین به مطالعه کتب مهارتی برای جوانان و نوجوانان تأکید داشت و گفت: به نسل جوان جامعه توصیه می‌شود که نسبت به مطالعه منابع مهارت‌های زندگی اهتمام ورزند تا از این طریق مهمترین نیاز خود که همان نیازهای درونی است را تأمین کنند، در این صورت است که افراد دیگر به سمت ناهنجاری‌های محیط بیرون نخواهند رفت و به نشاط روحی خواهند رسید.

این پژوهشگر حوزوی مهارت آموزی و خود شناسی را دو ویژگی مهم مطالعه برای نوجوانان و جوانان خواند و اذعان داشت: خانواده‌ها باید فرزندان خود را به این سمت هدایت کنند تا آنان چگونه زیستن را فرا بگیرند.

معاون فرهنگی و ‌پرورشی سازمان آموزش و پرورش قزوین در پایان به برنامه‌های آموزش و پرورش قزوین در هفته کتاب اشاره کرد و بیان داشت: برگزاری مسابقات کتابخوانی، نقاشی در مورد مطالعه، برگزاری 815 نمایشگاه کتاب با بیش از 1200عنوان کتاب و 20درصد تخفیف در مدارس استان قزوین، تجهیز کتابخانه‌های مدارس، ثبت نام نیم بها در کتابخانه‌ها، تقدیر از کتابخوانان برتر و چندین برنامه فرهنگی دیگر از برنامه‌های آموزش و پرورش در ایام کتاب و کتابخوانی می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha